Úspora času i pohonných hmot

Traktor Massey Ferguson nejsilnější řady 8400 má v Zemědělském družstvu Opařany na starost především setí. Mimoto však vypomáhá i při ostatních polních pracích. I když je traktor v podniku jen jednu sezónu, rychlost zasetí a z toho plynoucí úspora času a optimální dodržení agrotechnických termínů je zřejmé. Elektronika traktoru spolu s převodovkou s plynulou změnou převodového poměru zas dokázala uspořit oproti traktorům s klasickou převodovkou značný objem paliva.

Traktor Massey Ferguson 8470, druhý nejsilnější model této řady a také druhý nejsilnější model těchto traktorů vůbec si na nedostatek práce v Opařanech stěžovat nemůže. Družstvo totiž hospodaří na 4600 ha zemědělské půdy, z toho je 3505 ha půdy orné v nadmořské výšce v rozsahu 450 až 530 m. Zbytek půdy tvoří louky, většinou ve vyšších polohách, tj. 500 až 650 m nad mořem. Z jednoho konce podniku na druhý je to 35 km.
Jak nám prozradil předseda podniku František Švadlena, v družstvu pracuje 139 zaměstnanců, které živí pouze klasická zemědělská výroba a podpůrné činnosti pro zemědělskou výrobu, což je stavební a opravárenská činnost pro vlastní potřebu.

Zemědělské družstvo
V rostlinné výrobě podnik produkuje na 1800 ha obilniny, na 600 ha řepku, na 1000 ha kukuřici. Ještě letošní rok to podle všeho bude na 500 ha silážní a na 500 ha zrnová kukuřice, avšak vzhledem ke zdražení energie, které je třeba na dosoušení zrna, přejde podnik v oblasti zrnové kukuřice pravděpodobně k jiné krmné plodině, pravděpodobně ovsu. Jak také předseda uvedl, nezatracuje podnik ani uskladnění vlhkého zrna kukuřice, na jejíž zpracování a uskladnění je v současnosti již také zařízen a má s tímto systémem dobré zkušenosti.
Živočišná výroba se skládá z chovu skotu a prasat. Podnik chová 750 prasnic s následným uzavřeným obratem stáda, tzn. chov celkem čítá 8 až 9 tisíc kusů. Stavy skotu se pohybují průměrně na hodnotě 2600 kusů, po přepočtu na VDJ je to 1850. Z toho je 600 dojených a 300 masných krav, vše opět s uzavřeným obratem stáda s výkrmem opět do plné porážkové hmotnosti.

Traktory především na pole
Veškerá výměra orné půdy obdělávaná družstvem je orána. Jak zdůraznil předseda, vyzkoušeli si na jejich hlinitopísčitých půdách a nadmořské výšce bezorebné technologie zpracování, avšak ta se neosvědčila. Nejprve byly takovouto technologií obhospodařovány pouze vybrané pozemky, později se podnik celou výměrou vrátil k orbě.
Pro orbu v Zemědělském družstvu Opařany používají čtyři jednostranné pluhy značky Massey Ferguson – dva šesti a dva sedmiradličné. Předseda se netajil svým odporem k otočným pluhům a konstatoval, že kvalitní orbu lze dosáhnout i s poloviční zátěží traktoru. Dále dodal, že pro dodržení optimální rychlosti orby je zánovní 8470 do pluhu zapřahána jen výjimečně, když jsou slabší traktory jinak vytíženy.
Hned s tímto „nedostatečným“ využitím úzce souvisí možnosti traktoru – jeho elektroniky v kombinaci s převodovkou. Obsluha si může nastavit pojezdovou rychlost a tu traktor dodržuje. Díky nedostatečnému vytížení je traktor schopen pracovat s nízkými otáčkami motoru a spořit palivo, takže je podle slov Františka Švadleny schopen dosáhnout obdobné spotřeby, co stotřicetikoňový traktor běžně pracující s takovýmto pluhem. To je jen jediná první zmínka o výhodách traktoru. „Myslím, že lze konstatovat, že pořizovací cena traktoru odpovídá tomu, kolik lze ušetřit na spotřebě pohonných hmot,“ upozornil předseda a dodal, že v porovnání s předchozím traktorem, který tahal šestimetrový kombinovaný secí stroj Pöttinger Terrasem činí úspora pohonných hmot až 30 %. Tím jsme se dostali k základní pracovní náplni traktoru, a to setí obilnin se strojem, který disponuje nářadím na přípravu půdy, kdy je třeba se strojem jet rychlostí kolem 15 km/h.
Jak je ale nutné doplnit, lze spořit naftu i s traktorem s Powershift převodovkou (tu měl dříve používaný traktor), avšak jak zdůraznil předseda, má-li to traktorista jen v noze, málokdy mu cokoli zabrání přišlápnout pedál. Nastaví-li si však obsluha pojezdovou rychlost na ovladači, otáčky motoru a převodový poměr řídí elektronika, je to něco jiného a lze se úspěšně dopracovat k úsporám.
Mimo secí stroj a pluh je traktor Massey Ferguson 8470 agregován také s talířovým podmítačem či jiným nářadím. Vždy se podle slov předsedy se spotřebou udrží na úrovni slabších traktorů výkonově vhodných k daným strojům.
Jak podotkl předseda, úspora je podle něj způsobena především neustálým automatickým přizpůsobováním traktoru aktuálním podmínkám bez nutnosti řadit. Díky tomu může elektronika najít optimální převodový poměr a pracovní otáčky motoru i při překonávání rozmanitých terénních a půdních podmínek.
Ostatní parametry traktoru, jako je odpružená a odhlučněná kabina, dobře odpružená sedačka, ergonomicky uspořádané ovládací prvky jsou podle předsedy již samozřejmostí všech moderních traktorů.

Do budoucna podobný koncept
Jak zdůraznil předseda družstva, nechtěl původně o praxí dlouhodobě neověřeném traktoru ani slyšet. Dnes již však plánují při další obnově strojového parku investovat do traktorů s převodovkou s plynulou změnou převodového poměru. Bude to především v oblasti polních prací. Podle předpokladů Františka Švadleny se úspora pohonných hmot projeví i při sklizni píce a vlastně všech oblastech, avšak to v současnosti nemůže potvrdit. Pro oblast dopravy, kde lze také předpokládat díky propojení motoru a převodovky elektronikou úsporu, si podnik traktor takovéto koncepce chce teprve prověřit. Jak ale vzpomněl předseda, při jeho krátkém svezení v novém traktoru dosáhl rychlosti 42 km/h na téměř volnoběžné otáčky. Naproti tomu je traktor možné v oblasti této pojezdové rychlosti provozovat i při otáčkách motoru 2200 n/min. I zde má totiž nad elektronikou navrch obsluha.

Traktor a jeho převodovka
Původní řada 8400 čítá čtyři modely osazené 7,4 a 8,4 l motory Sisu Diesel s mezichladičem stlačeného vzduchu o výkonu 215 – 290 k. K navýšení výkonu však nedochází elektronicky, ale motor má tzv. převýšení výkonu, což znamená, že nejvyššího výkonu (dle typu 235, 260, 290 a 315 k) dosahuje ve 2000 n/min.
Také Massey Ferguson musel reagovat a přizpůsobit se platné legislativě. Ta nekompromisně pro letošní rok nařizuje u silných traktorů plnit emisní limity již Euro 3. Díky tomu traktor pohání motor Sisu Diesel o zdvihovém objemu 8,4 l s dokonalým řízením vstřikování systému Common Rail a samozřejmě s chlazením a regulací množství stlačeného vzduchu. Místo si v hlavách válců našly také čtyři ventily.
Traktor si jinak zachoval vše z dřívějška, zůstává i modelové označení. Nově dokáže traktor vyvinout 50 km/h a díky používání v této řadě pouze převodovky s plynulou změnou pojezdového poměru umí také i při této rychlosti snížit automaticky otáčky motoru, když mu to jeho zatížení a následně pak elektronika dovolí.
Traktory Massey Ferguson nejsilnější řady 8400 jsou dodávány výhradně převodovkou Dyna-VT s plynulou změnou převodového poměru. Její ovládání je víc než podobné s plynulými převodovkami traktorů Fendt – vždyť také pochází ze stejného koncernu.
Převodovka nabízí dva elektronicky řazené jízdní rozsahy 0 – 28/0 – 16 a 0 – 40(50)/0 – 38 km/h. To je jediný řazený stupeň. Po jeho zvolení se již lze v daném rozsahu pohybovat zcela plynule. Ovládání rychlosti lze následně provádět několika způsoby. Nejprve však musíme zvolit ovladačem Power Control vlevo pod volantem směr pohybu. Tím je také možné přidržením vpřed zrychlovat či opačně zpomalovat. To je možné provádět také pravou rukou pomocí páky integrované do loketní opěrky. Změnu směru jízdy provádíme přesunutím páky Power Control – tzn. stejně jako u reverzace, přičemž poměr jízdy vpřed a vzad lze také ovlivnit. Pokud potřebujeme volné ruce pro řízení a ovládání stroje, je možné zvolit pedálový režim, kdy rychlost pojezdu spolu s otáčkami ovládáme pedálem. Dále je možné v rámci pedálového režimu zvolit mód Power, kdy ke změnám převodových poměrů dochází v oblasti maximálních otáček, mód Eco, který mění poměr v oblasti otáček motoru 1800 n/min, či režim vývodového hřídele, který udržuje konstantní otáčky pro práci poháněného nářadí a pedálem se ovlivňuje pouze rychlost pojezdu. Ať už si zvolíme jakýkoli způsob ovládání převodovky, v činnosti je neustále funkce Superviser, která nedovolí přetížení a zastavení motoru.
Vývodový hřídel disponuje dvěma rychlostmi – 540E a 1000 n/min. Na přání je samozřejmě možné dodat čelní vývodový hřídel a také TBZ. Zadní TBZ je v provedení EHR a disponuje tlumením kmitů. Traktory unesou až 10 500 kg. Hydraulika se dodává pouze v komfortním provedení Load Sensing, ovládací joystick je standardem. Ten může být využit pomocí dvou až pěti vnějších mechanicky či elektronicky řízených okruhů – na přání dva z nich pomocí joysticku. Pohon přední nápravy, stejně jako uzávěrky diferenciálu je aktivován elektrohydraulicky. Při nastavení automatiky je možné dosáhnout vypnutí vývodového hřídele, stejně jako pohonu přední nápravy při zvednutí TBZ a opačně. Při použití vícekotoučových brzd, které pracují v oleji, je přední náprava také automaticky přiřazována. Výrobce nově také ubral nejsilnější řadě traktorů Massey Ferguson především v českých podmínkách velký handicap, kterým byla pouze neodpružená přední náprava. Nyní lze totiž na traktor podle přání montovat jak neodpružené, tak i odpružené nápravy hydropneumatického systému QuadLink.
Traktor lze vybavit také několika typy palubních počítačů, které dovolují přesně nastavovat průtoky hydraulickými ventily, programovat a automaticky ovládat tříbodové závěsy, sledovat prokluz kol, sledovat využití traktoru apod. V kombinaci s palubním počítačem Datatronic II lze traktor vybavit také systémem pro precizní zemědělství Fieldstar a pracovat s pomocí GPS, výnosových map či plánů zásobenosti živinami. Palubní počítač Datatronic 3 je nyní možné použít k ovládání strojů ISO bus kompatibilních, a také k nastavení času a průtoku vnějších hydraulických okruhů. Pro práci s nimi pak slouží nový kombinovaný ovladač Fingertip. Protože značka patří do skupiny AGCO, má traktor, resp. jeho obsluha nyní k dispozici také systém satelitního navádění Auto Guide.
Traktory řad 6400 až 8400 se vyznačují extrémně tichou ve dvou možných stupních odpruženou kabinou s hladinou hluku 71 dB. K dispozici je také otočné sedadlo na přání s vyhříváním, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, automatická klimatizace a mnoho dalšího vybavení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *