V centru pozornosti návštěvníků

V centru pozornosti návštěvníků byl na letošním Techagru stánek brněnského Zetoru. Jak by také ne, vždyť Zetor vystavoval na domácí půdě a do expozice tak nakouknul prakticky každý, aby zjistil zda tam jsou nějaké novinky.

A novinky tam byly. Jednak nový model Forterra 135 se čtyřválcovým motorem osazeným šestnáctiventilovou hlavou a inovovaným designem vyznačujícím se například odklápěcí kapotáží motoru a dále byl vystaven i prototyp dlouho očekávané řady Maxterra. Návštěvníci se tak měli na co dívat.
Nový model Fortterra 135 doplňuje oblíbenou řadu a rozšiřuje její výkonové spektrum na 130 koní výkonu což lze považovat za maximum, které lze ze čtyřválcového motoru získat. Je pravdou, že některé konkurenční traktory dosahují u čtyřválcových motorů výkon ještě vyšší (až do 150 koní) nicméně tento je poskytován z vyššího zdvihového objemu než má Zetor, který má nyní všechny své motory čtyřválcové se zdvihovým objemem 4,2 litru. Použití čtyřventilové technologie je konstrukčně složitější řešení nicméně jinak přineslo samá pozitiva. A to vyšší točivý moment zejména v nízkých otáčkách (až o 100 Nm), což je příznivé pro rozjezd traktoru, dále se snížila měrná spotřeba paliva a to zejména při jmenovitých otáčkách při nichž klesla o 20 g/kWh. Snížily se i emise motoru a čtyřventilová technologie bude využita při řešení nových emisních limitů TIER IIIb, které vstoupí v platnost v roce 2012. Sériová výroba modelu 135 bude zahájena v tomto roce a nová šestnáctiventilová hlava bude postupně použita i na ostatní motory z řady Forterra.
Co se týče dalších novinek z řady Forterra, tak na ty si budou muset potenciální uživatelé počkat až do roku 2012, kdy by měla začít výroba modelu Forterra Power s převodovkou vybavenou reverzací pod zatížením. Tato převodovka se vyvíjí od základu nově i když principielně by měla být podobná té kterou používají traktory Proxima Power. Bude se však lišit počtem převodových stupňů řazených manuálně i těch co budou řazeny pod zatížením. Zesíleno bude též celé tělo převodovky a rozvodovky s ohledem na montáž hydrauliky s vyšší zvedací silou (až 7 tun).
Řada Forterra by měla být též obohacena o dva šestiválcové motory se zdvihovým objemem 6,2 litru a výkonem 130 a 140 koní a zákazníci by tak mohli mít alternativu v použití lehčích čtyřválců, nebo těžších a houževnatějších šestiválců. Podle převažujícího užití traktoru. Bohužel plánovaný termín spuštění výroby Forterry Power až za dva roky šestiválcovým motorům příliš nenahrává. Zatímco nyní šestiválce splňují emisní limit Tier IIIa v podstatě už je to jedno, protože je bude nutné hned naladit na limit Tier IIIb, který vejde v platnost právě v roce 2012. A v roce 2014 bude nutné splnit přísnější limit Tier IV a to už se patrně neobejde bez elektronicky řízeného vstřikování paliva, a nebo systému SCR či filtru částic. A to bude znamenat další konstrukční úpravy. Ideální by proto bylo uvedení šestiválce do sériové výroby co nejdříve.
Bohužel ani u modelové řady Maxterra, kterou v expozici Zetoru návštěvníci nejvíce okukovali, se podle oficiálních informací sériové výroby hned tak nedočkáme a je plánována na rok 2012. V těchto traktorech je použit stejný šestiválcový motor Zetor o němž byla zmínka v souvislosti s novu řadou Forterra Power. Řada Maxterra by měla obsahovat typy 135, 145, 165 a 175 s výkonovým rozpětím šestiválcových motorů od 130 do 170 koňských sil. Motory používají klasické řadové vstřikovací čerpadlo, turbodmychadlo s mezichlazením stlačeného vzduchu a též systém recirkulace spalin.
Modelová řada Maxterra používá šestistupňovou převodovku se čtyřstupňovým násobičem točivého momentu, včetně diferenciálu a koncových převodů od firmy ZF a v kontextu s tím jsou použity i osvědčené hydraulické komponenty. Hydrogenerátor má nejvyšší průtok 110 litrů za minutu a zvedací kapacita tříbodového závěsu činí 9,5 tuny. Samozřejmostí je EHR, výbavou na přání pak přední tříbodový závěs. Vnější hydraulika má čtyři okruhy s mechanickou regulací. Zcela nová je kabina Maxterry s klimatizací či vzduchem odpruženou sedačkou. Odpružení není realizováno u kabiny či přední nápravy. Nicméně v další fázi vývoje je s ním počítáno jako s výbavou na přání.
Zajímavým prvkem v kabině je přístrojová deska, která je vlastně monitorem, jenž bývá jinak u konkurenčních značek umístěn v loketní opěrce. Použití tohoto monitoru si vynutila převodovka, která je elektronicky řízená a potřebuje pro kalibraci či poruchové hlášky nějaký výstup. Aby neměla jen samostatný monitor či displej tak se výrobce rozhodl vyřešit vše jednou ranou a to pomocí zmíněného monitoru. Mimo výstupů převodky jsou na něm zobrazovány i další provozní údaje jako jsou teploty, tlaky otáčky motoru, vývodových hřídelů, atd. Podle toho co si řidič navolí.
Maxterra je sympatickým počinem Zetoru, který by měl nahradit mezeru po zaniklé UŘ II. Řada těchto traktorů je dosud v provozu a jejich uživatelé by při obměně mohli sáhnout opět po známé značce. Bohužel plánovaný termín sériové výroby Maxterry je zatím stále daleko.
V současné době je nejprodávanějším Zetorem řada Proxima, z níž 46 % tvoří modely klasické Proximy (nejprodávanější je provedení 85), 13% zajímá Proxima Plus (dominuje provedení 105) a 10 % bylo prodáno traktorů Proxima Power.
Z řady Forterra je jednoznačně nejvyšší zájem o nejvýkonnější model 125, protože u něho získá zákazník v přepočtu nejvíce koní výkonu za nejlepší peníze. V blízké době by štafetu nejúspěšnější Forterry mohl převzít výše popisovaný model 135.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *