V Jemnici převládaly traktory

Přestože třetímu ročníku Polního dne v Jemnici počasí příliš nepřálo, přijelo do tohoto města známého především milovníkům čaje mnoho návštěvníků. A udělali dobře, neboť k vidění bylo velké množství zemědělských strojů, mezi nimiž dominovaly především traktory. Pravidelný návštěvník polních dnů v Jemnici pak nemohl přehlédnout, že rok co rok se zvyšuje i počet firem, které zde zemědělskou techniku vystavují a předvádějí.

„S pořádáním polních dnů jsme začali proto, že kontakt zdejších farmářů s vnitrozemím je velmi složitý,“ řekl nám hned v úvodu Miroslav Binder, ředitel místního Zemědělského obchodního sdružení, které je jedním z pořadatelů. „Chceme, aby se i zdejší zemědělci hospodařící v blízkosti rakouských hranic seznámili s moderní technikou, mohli si ji vyzkoušet a v případě zájmu hned na poli dohodnout financování. Proto na tyto akce zveme i zástupce bank. Polní dny mají také významnou společenskou úlohu, neboť se na nich setkávají zemědělci, vyměňují si informace i svoje zkušenosti a na konci sezóny se u dobrého jídla a pití částečně odreagují od každodenních starostí.“
Konkurence se nebojíme
Mikroregion Jemnice je zemědělskou oblastí s malým zastoupením průmyslu a v současné době i vysokou nezaměstnaností. V minulosti se zde totiž velká část obyvatel živila zemědělstvím, nástupem výkonné techniky a moderních technologií však muselo mnoho lidí z odvětví odejít. Zemědělské obchodní sdružení, které má část obchodní a část zemědělskou, působí ve zdejší oblasti již jedenáct let. Obdělává 650 ha zemědělské půdy, na nichž pěstuje především obilniny. Živočišnou výrobou se nezabývá. Vzhledem k tomu, že zprivatizovalo část ZZN Třebíč, nakupuje především od malých a středních producentů zemědělské komodity, zejména obiloviny, a naopak jim prodává PHM, chemické přípravky, hnojiva a poskytuje i autodopravu.
A jak se hospodaří v příhraniční oblasti? „Určitě hůř než ve vnitrozemí,“ tvrdí M. Binder. „Největší problém vidím ve skupování půdy rakouskými občany prostřednictvím českých společností se stoprocentní zahraniční účastí. Ty mají na rozdíl od nás dostatek finančních prostředků. O naší další budoucnosti nemáme příliš velkou představu, a proto jsme vyhlásili jakýsi stop stav. Počkáme si, co se po našem vstupu do Evropské unie stane. Stále totiž slyšíme plané řeči jako budete mít, měli byste mít, možná budete mít … Jestli však dostaneme stejnou šanci, jako mají ostatní sedláci v Evropě, je otázkou. Pokud se za nás naše vláda postaví, tak se konkurence v žádném případě nebojíme, neboť u nás jsou velmi vzdělaní, schopní a pracovití lidé.“
Traktory Landini a McCormick
Společnost Moreau Agri Vysočina představila dvě značky traktorů, a to Landini a McCormick. Jako první předjel před improvizovanou tribunu traktor Landini Legend 165 s výkonem 165 koní agregovaný s poloneseným, otočným, nonstop hydraulicky jištěným pluhem Gregoire Besson. Tato souprava pracuje k plné spokojenosti pořádajícího sdružení již druhou sezónu. Traktory Landini nesou znak italského designu, ale motory jsou anglické (Perkins) a hydraulické prvky německé (Bosch). Landini si zakládá na tom, že jako jedna z mála firem je tvůrcem vlastních převodovek. Druhým předvedeným traktorem byl Legend 180, třetím pak Legend 160 ve výbavě TOP s dvěma stupni řazenými pod zatížením a polomechanickou převodovkou. Posledním zástupcem byl model Ghibli o výkonu 90 koní v agregaci s krmným míchacím vozem Labrador o objemu 9 m3 s hydraulicky poháněnou frézou. Jde o akční soupravu firmy Moreau Agri s velmi zajímavou cenou. V současné době vstupuje firma Landini modelem Starland i do segmentu traktorů o výkonu do 300 koní.
Prvním zástupcem anglické značky McCormick byl traktor s motorem Perkins o výkonu 115 koní a převodovkou se čtyřmi stupni řazenými pod zatížením. Lze ho však vybavit i plným powerschiftem. Jako druhý byl představen nejsilnější zástupce značky McCormick, traktor MTX o výkonu 175 koní. Tento nejprodávanější model je dimenzován pro práce s těžkou secí kombinací či šesti nebo sedmiradličným pluhem. Řada MTX může mít přední odpruženou nápravu, ve standardu je klimatizace, tři nebo čtyři okruhy hydrauliky i hydraulicky výsuvný agrohák pro lehké zapřahání přívěsných zařízení. Značka McCormick vychází z anglického Doncastru, kde byl bývalý výrobní závod firmy Case. Návštěvníci Polního dne se mohli přesvědčit, že až na barvu a některé detaily je řada MTX totožná s traktorem Case MX Maxxum 120. Dále byly předvedeny teleskopický nakládač Manitou MT 835 120 LS turbo s osmimetrovým dosahem a nosností 3,5 tuny a samojízdný postřikovač Matrot M 44 D 140.
Same s elektronickou regulací
Společnost Agro Trnava představila traktory Same. Klenotem byl nazván model Rubin 200 vybavený pokrokovou technologií, ať již elektronicky řízeným šestiválcovým motorem Same či převodovkou plně řazenou pod zatížením s 27 stupni dopředu i dozadu ve třech skupinách. Řadit lze buď ve dvou automatických režimech auto-eco či auto-power nebo v manuálním režimu. Srdcem hydrauliky je axiální pístové čerpadlo s výkonem 115 l za minutu při tlaku 180 barů. Nosnost hydrauliky je deset tun. K dispozici jsou čtyři vnější okruhy hydrauliky s mechanickou regulací průtoku, na přání je možné dodat i elektronickou regulaci. Rubin 200 byl agregován s neseným, pětiradličným, nonstop jištěným pluhem Pöttinger Servo 55 s páskovými odhrnovacími deskami, které jsou vhodné do těžkých půd. Při měření tahových vlastností pluhů s páskovými a plnými odhrnovačkami se zjistilo, že v těžkých půdách byl u pluhu s páskovými odhrnovačkami až o třetinu nižší tahový odpor.
Jako druhý se představil traktor Same Silver 160 koní s poloneseným pluhem Pöttinger Servo 65 Nova s nonstop hydropneumatickým jištěním a s odpruženým kotoučovým krojidlem. Jde o nástupce osvědčených traktorů Titan, které u nás jezdí již od roku 1996. Silver má šestiválcový motor Same s elektronickou regulací, převodovku powerschift řazenou pod zatížením v devíti stupních, s jedním manuálním a dvěma automatickými režimy. Pevné hydraulické čerpadlo má výkon 85 l za minutu, nosnost hydrauliky je 8,6 tuny. Velkou pozornost budil i Silver 110 vybavený šestiválcovým motorem s elektronickou regulací, která je patentem firmy Same a na traktorech se užívá již od roku 1989. Tento model je osazen převodovkou s násobičem. Nosnost hydrauliky 6,4 tuny předurčují traktor k agregaci s menšími stroji, např. třímetrovou secí kombinací či pícninářskou technikou. Značné využití najde i v dopravě. V agregaci s postřikovačem Hardi se představil Same Silver 130 s obdobnou výbavou jako předchozí model 110.
Více než padesátiletou tradici
Mají finské traktory Valtra, které společně s pluhy Gassner a lesnickými nástavbami a navijáky představila společnost Wincorp Agri. Pro traktory Valtra je charakteristická jejich konstrukce, kdy součástí samonosného rámu je ocelová nádrž umístěná mezi motorem a převodovkou. Tím se dosáhlo optimálního rozložení hmotnosti na obě dvě nápravy, což přispívá i k nízké spotřebě pohonných hmot.
První předvedený traktor byl zástupcem nejmenší modelové řady 100 o výkonu 90 koní s plně synchronizovanou převodovkou 16 x 8 v silničním i polním režimu, ve standardní výbavě jsou tři hydraulické okruhy. Traktor byl vybaven nástavbou s vysokým předním rampovačem se zdvihem 3,2 m, vzadu pak štítem a navijákem. Dalším předvedeným traktorem byl model Valtra 8950 Hi. Pohonnou jednotkou je šestiválcový motor Valmet Sisu s obsahem 7,4 l. Základní výkon je 160 koní na tah plus navýšení výkonu pomocí systému Sigma-Power na 200 koní při zatížení vývodového hřídele. Převodovka Hi-Tech plně řaditelná pod zatížením, umožňuje řadit 36 stupňů vpřed a 36 stupňů vzad. Nosnost zadního tříbodového závěsu je sedm tun.
Všechny modelové řady traktorů Valtra vyráběné od 60 do 260 koní procházejí v současné době inovací. Návštěvníci Polního dne mohli vidět jednu z nich, a to inovovaný model 8950 série T 190. Kromě moderního designu má zbrusu nový elektronicky řízený motor Valmet Sisu a novou hydrauliku s nastavením průtoku oleje v jednotlivých rychlospojkách. Hydraulika disponuje zvedací silou 7,7 tuny. Traktor je vybaven dvěma automatickými režimy pro silniční a polní práce, původní převodovka je plně řazená pod zatížením s třístupňovým násobičem. Zajímavostí je trojí navýšení výkonu, které začíná na 175 koních, při řazení druhého a třetího stupně násobiče se výkon zvyšuje na 190 koní v tahu a při zatížení vývodového hřídele se výkon zvyšuje až na 210 koní. Změny doznala i kabina a odlišná je také barva Každý zákazník si může bez příplatku zvolit barevné provedení včetně metalických barev.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *