V nejvyšší řadě jen s plynulou převodovkou

V loňském roce firma Massey Ferguson inovovala a nabídla nové traktory řady 8400. Základní odlišností těchto strojů od původní řady 8200 jsou přitom použité převodovky. Na rozdíl od dříve používaného DynaShiftu a PowerShiftu, výrobce použil převodovky s plynulým konceptem pojezdu, a protože Massey Ferguson je nyní součástí koncernu Agco, převodovky jsou rovněž koncernové a je nasnadě kdo je jejich výrobcem. Jejich elektroniku ovládání si však MF vyřešil po svém a je takřka identické jako v nižší řadě MF 7400.

Traktorista tedy může jezdit jak v režimu kdy se rychlost jízdy ovládá pákou pojezdu (na loketní opěrce), nebo dokonce páčkou reverzace, nebo se může přepnout na pojezdový pedál. Dále si může nastavit i pokles otáček při němž se bude měnit převodový poměr (když chybí výkon motoru) a samozřejmostí jsou též dva tempomaty pro nastavení konstantní rychlosti jízdy.
Změny postihly ale i motor. Zůstává sice osvědčený šestiválec Sisu Disel se zdvihovým objemem 7,4, nebo 8,4 l (podle modelu) avšak nyní je i s elektronickou regulací vstřikovacího čerpadla. Proto je možné nastavení konstantních otáček motoru a k dispozici je s systém výkonového navýšení, který je aktivní při zapnutí vývodového hřídele.
Změny postihly i kabinu, která je nyní opět s obdobnou výbavou jako v řadě 7400 s pěkným designem, novým ovládacím terminálem Datatronic 3 a s nízkou hladinou vnitřního hluku (pouhých 71 dB).
A Massey Ferguson se tradičně nenechá zahanbit ani v hydraulice, kdy jeho zadní tříbodový závěs je dimenzován na nosnost přes 10 tun a standardem jsou čtyři vnější hydraulické okruhy s mechanickým nebo elektronickým ovládáním.
Nová řada 8400 zahrnuje čtyři modely traktorů přičemž model 8470 jsem si mohl chvíli vyzkoušet v ZOD Brniště. Je osazen motorem s výkonem 191 kW (260 k) při otáčkách 2200 n/min. Pokud je aktivní navýšení výkonu zvedne se tento výkon až na 213 kW (290 k).

Proč právě MF?

ZOD Brniště hospodaří na 2044 ha zemědělské půdy z čehož pouze 243 hektarů tvoří trvalé travní porosty. Na orné půdě se pěstují řepku, olejný len, krmné plodiny (vojtěška, kukuřice), ale zejména obilniny z nichž značná část putuje po sklizni do živočišné výroby zaměřené na chov krůt, které tvoří hned 60 % obratu družstva. Není proto náhodou, že ZOD Brniště je největším výrobcem krůtího masa v ČR. Mimo chovu krůt provozují i chov 600 ks dojnic.
Investice do výkonného traktoru byla v podniku plánována již dva roky. Po delším výběru mezi různými značkami, kdy byl zvažován zejména příbuzný koncernový produkt nakonec zvítězil MF 8470. Důvodů proč nakonec padla volba na značku Maseey Ferguson bylo několik. Především to ale byla dobrá spokojenost se servisem a také s předchozím traktorem, kterým byl MF 8270, jenž se jevil jako provozně bezproblémový. Až na dalším místě byla nižší pořizovací cena oproti koncernovému traktoru Fendt, který byl nejvážnějším konkurentem.
MF 8470 je v podniku určen především pro zpracování půdy a setí k čemuž využívá šestimetrový secí stroj Vaderstad Rapid, dále bude mít na starosti talířové brány Kuhn Discover se záběrem 4,8 metru a tím pádem i většinu podmítek a v období sklizně pícnin bude agregován se senážním vozem Pottinger Jumbo 7200. Takže v průběhu sezóny se traktor příliš nezastaví a měl by natočit okolo 900 Mh.

Vlastní zkušenosti

V den mojí návštěvy pracoval traktor s osmimetrovým kombinátorem což bylo pro jeho výkonové parametry příliš lehké sousto. Naštěstí jeho obsluha si byla vědoma výkonových možností traktoru i skutečnosti, že jízda s malou zátěží je ve vysokých otáčkách jen zbytečným plýtváním palivem. Traktorista proto jezdil s otáčkami motoru 1600 n/min, při pojezdové rychlosti asi 7 km/h a tomu odpovídala spotřeba paliva těsně pod 5 l/ha. To nebyl nijak špatný výsledek a i když jsem jej chtěl změnou nastavovacích prvků zlepšit, nepodařilo se mi to. Nakonec se jako nejlepší strategie ukázalo nastavení konstantních otáček motoru na 1600 n/min a nastavení tempomatu na 7 km/h a na mne jako traktoristu pak ze všech ovládacích prvků zbyl jen volant.
Na traktoru jsem během jízdy neshledal žádných výtek, s malou zátěží jel snadno, výhled byl dobrý i klimatizace fungovala dostatečně. Jeho ovládací prvky jsou velmi intuitivní ať již se používají ty v boční konzole, nebo zda se používá ovládání před nový Datatronic 3. A opravdu výrazně je znát nízký vnitřní hluk v kabině přičemž se mi líbilo i její estetické provedení.
Nastavovací prvky traktoru MF 8470 jsou velmi bohaté a obsluha si může vybírat mezi různými režimy jízdy což zejména pokud je traktor zatížen má rozhodující význam pro ekonomiku provozu. Proto je třeba na takovýto traktor dodat člověka zkušeného, který se nebojí nastavovacích prvků a dokáže je často měnit. Pak traktor plní co má a vynaložená investice na elektroniku se vrátí v úsporném provozu. A o to by mělo jít především.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *