Více disciplin pro závody traktorů

Závody traktorů domácí výroby se těší značnému zájmu jak startujících, tak přihlížejících diváků. V rámci naší republiky je pořádá několik významných podniků, letos to byly automotoklub Vyskeř ve spolupráci s firmou N + N Košátky a Fuchs oil. Závody traktorů do vrchu proběhly podruhé nedaleko Turnova v malebném prostředí Českého ráje.

V minulých letech jsme přinášeli informace z Nových Bránic na Moravě. Tam se však letos závody nekonaly.

Záludnosti tratě

Po pravdě řečeno trať do vrchu zase tak nevedla, ale zajímavá byla dostatečně, protože ji pořadatelé zpestřili jedním uměle vytvořeným brodem. Původně byly brody dva, z druhého ale voda vytekla, a tak zůstal jen jako terénní nerovnost. Brod, v němž se voda udržela, se stal osudným pro mnoho závodníků, kteří se svými malými traktory nedokázali uklouzaný strmý výjezd z umělého rybníčka zdolat.

Čtyři kategorie, pět disciplín

A jaké byly závodní kategorie? Hlavní byly tři, a to M1, která byla nejpočetnější a zahrnovala malotraktory domácí výroby. Kategorii M2 tvořily traktory sériové, avšak veteráni, kteří byli vyrobeni před rokem 1970. Také tato skupina byla dobře obsazena. Poslední kategorií byly traktory sériové, kam se nakonec přihlásil pouze jeden účastník Alexandr Vobořil z Kněžmostu, jenž se svým Zetorem 6718, díky tomu že dojel, svoji skupinu vyhrál.
Kategorie T1 byla pro šlapací traktory, na nichž závodily děti.

Souměrnost nade vše

Traktory z kategorií M1 až M3 se utkaly ve dvou disciplinách. První byla jízda souměrnosti. Jde o princip hodnocení, kteří znají ti, co navštívili nebo jezdí závody veteránů. Při jízdě souměrnosti se jedou dvě jízdy. U nich není podstatný co nejkratší čas, ale zajet obě jízdy s co nejmenším časovým rozdílem. Proto nikdo na závodní trati nemusel divočit, což zejména u kategorie veteránů bylo důležité, aby si jejich uživatelé neponičili hýčkanou techniku. Ale byly i výjimky, tedy jezdci, kteří do toho šli bezhlavě.
Druhou disciplinou bylo tahání břemene, což byl jednak traktor Zetor Forterra 11441 a dále naložený nákladní automobil MAN. Této discipliny se již všichni neúčastnili, protože řada z nich poznala, že je to nad jejich možnosti.
Ale výčet disciplin byl ještě širší. Kromě vyjmenovaných šlo ještě o jízdu v přesnosti couvání a jízdu zručnosti s břemenem. Pro tyto soutěžní úkoly byly k dispozici dva nové Zetory Proxima, z nichž jeden měl v zadním závěsu tyč, kterou traktorista shazoval lahve s vodou, druhý měl na řetězu uvázaných několik malých klád, s nimiž musel projet vytyčenou trať bez dotyku objížděných překážek.

A jak to dopadlo?

V jízdě souměrnosti v kategorii M1 startovalo 22 závodníků a jejich strojů. Vítězem se stal Jindřich Žilinský z Hodkovic nad Mohelkou na stroji ARO 1400. V kategorii M2 startovalo osm traktorů. Nejvyrovnanější časy dosáhl kupodivu nejstarší z přihlášených traktorů, Svoboda, řízený Pavlem Kocourkem z Příšovic. Jak dopadl jediný startující z kategorie M3, bylo již zmíněno.
V tahání břemene byl mezi stroji domácí výroby nejzdatnější Luděk Prokop z Březiny s traktorem s motorem z Avie 30, mezi veterány pak největší sílu předvedly traktory Tomáše Vobořila z Kněžmostu (Zetor 3011) a Jana Loumy z Libošovic (rovněž Zetor 3011).
A mezi dětmi vyhrál první jízdu Lukáš Cholenský a druhou Pepík Ulman.
Mimo závodů si mohli návštěvníci prohlédnout velký sortiment techniky prodávané firmou N + N Košátky, tedy především traktorů Zetor a Valtra a též manipulační techniky JCB. A účast byla opravdu hojná, podle organizátorů akci navštívilo přes jeden a půl tisíce diváků.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *