VOZIDLOVÉ LABORATOŘE ÚSTAVU ZÁKLADŮ TECHNIKY A AUTOMOBILOVÉ DOPRAVY MZLU V BRNĚ

V roce 2000 byly uvedeny do provozu vozidlové laboratoře, které umožňují velice přesně měřit výkonové a provozní parametry spalovacích motorů a trakcí traktorů, osobních, užitkových a nákladních automobilů.

K tomu slouží tři vozidlové zkušebny. Traktorová zkušebna se skládá z válcové zkušebny VDU E270T-E150T z produkce české firmy MEZSERVIS spol. s. r.o. Vsetín, vybavené čtyřmi nezávisle řízenými elektrickými dynamometry, na které se přenáší tahová síla z každého kola prostřednictvím párových válců o  512 mm přes planetové převodovky a
ozubené řemeny. Schéma této vozidlové zkušebny je na obr.1.

Vozidlová zkušebna má měnitelný rozvor od minima 2000 mm po maximum 3500 mm. Maximální měřitelná tahová síla je 200 kN a tahový výkon na kolech 420 kW. Tyto parametry jsou dosažitelné v rozsahu rychlostí 0 – 16 km/h. Charakter povrchu měřících válců se blíží svými adhezními vlastnostmi betonové vozovce. Obvodová rychlost kol i obvodová rychlost válců je měřena přesnými inkrementálními čidly s přesností 0,01 m.h-1. Čas odečtu hodnot na těchto i ostatních čidlech je 55 ms tj. s frekvencí 18 Hz. Celkově může být z této části traktorové zkušebny snímáno 95 veličin s uvedenou frekvencí a v reálném čase zaznamenáváno. Stejně je zaznamenáváno resp. počítáno z přídavných měření dalších 52 veličin, například 9x teplotní údaje, 8x tlakové údaje, spotřeba paliva, otáčky motoru, barometrický tlak, kouřivost nebo emise u zážehových motorů apod.
Druhou část zkušebny tvoří pojízdný vířivý dynamometr VD500 výrobek MEZ Vsetín, který je možno přistavit do osy traktorové zkušebny a připojit přes kloubový hřídel na vývodový hřídel traktoru (PTO). Měřené a počítané veličiny tj otáčky, točivý moment, výkon motoru na PTO jsou opět zaznamenávány s frekvencí 18 Hz. Všechna použitá čidla jsou cejchována a pocházejí z produkce firem s certifikátem norem řady ISO 9000.
Řízení celé zkušebny zajišťuje v reálném čase server na základě zadaného programu podle typu zkoušky. Výsledky některých zkoušek jsou uvedeny v dalším příspěvku, kdy byly na zkušebně vozidel testovány traktory NEW HOLLAND TM 165 dodávané firmou AGROTEC a. s. Hustopeče u Brna. Firma si testování traktorů v naší zkušebně objednala a souhlasí se zveřejněním výsledků měření.
Vozidlová zkušebna osobních a užitkových vozidel 4VDM-E120D se liší od předchozí zkušebny pouze v technických parametrech. K přenosu výkonu z kol jsou použity 4 válce o průměru 1200 mm. Vlastní měření obstarávají čtyři dynamometry po 120 kW, takže je možno zkoušet vozidlo s pohonem 4 x 4 o výkonu na kolech až 480 kW. Maximální rychlost zkušebny je 200 km/h. Se stejnými parametry lze zkoušet i brzdy včetně monitorování funkce ABS. Na zkušebně je možno snímat a současně zaznamenávat až 95 veličin, přídavná měření využívá obdobně jako traktorová zkušebna a řízena je stejným serverem. Programové vybavení je však modifikováno pro osobní automobily. Podrobněji se budete moci s touto zkušebnou seznámit v některém z dalších čísel.
Třetí je zkušebna nákladních automobilů Saxon o výkonu na kolech 450 kW s rychlostí do 250 km/h. Umožňuje měření i nákladních automobilů se dvěma hnacími zadními nápravami. Svým provedením je mnohem jednodušší než předchozí zkušebny a tím i rozsah zkoušek je menší. Opět se k ní vrátíme v některém z dalších čísel.

Ing. Pavel SEDLÁK,CSc., Ing. Vít PODLIPNÝ, MZLU Brno.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *