Vývoj traktorů podle potřeb trhu

Stroje JCB Fastrac se od zahájení výroby v roce 1991 neustále vyvíjejí tak, aby plnily nové potřeby trhu. Původní principy strojů Fastrac však zůstávají pevně zachovány. Traktory JCB Fastrac 3000 a 4000 jsou vybaveny šestiválcovými motory o obsahu 7,4 l, řada 8000 rovněž šestiválcovými motory, ale o obsahu 8,4 l. Výkon strojů se zvýšil až na 310 koní a točivý moment na 1310 Nm. Řada 4000 jsou nové nastupující stroje, které přijdou na trh letos na podzim. Řada 2000 v současné době končí.

Úplné odpružení

 

Traktor JCB Fastrac je stále jediným tažným traktorem s kompletním předním i zadním odpružením. Tento systém nenabízí pouze bezkonkurenční jízdní komfort jak pro obsluhu, tak pro nářadí, ale současně zlepšuje tahové vlastnosti bez nutnosti zvyšovat celkovou hmotnost.

Kotoučové brzdy

Všechna vozidla pohybující se vysokou rychlostí musí umět také zastavit. Fastrac není výjimkou. Díky brzdové soustavě, která je standardem pro nákladní automobily, se můžete spolehnout na to, že zastavíte, kdykoli budete potřebovat, pořád znova a znova. Vnější kotoučové brzdy nabízejí vynikající chlazení a výrazně předčí brzdové soustavy v olejové lázni, jež se používají u běžných traktorů. Systém ABS nabízí bezkonkurenční řízení za všech podmínek.

Celorámová konstrukce podvozku

Další jedinečná vlastnost strojů Fastrac – na rozdíl od běžných traktorů – nejsou motor s převodovkou namáhané zatěžovanými díly. Vše výše uvedené v kombinaci s mechanickým řízením s posilovačem u řad 3000, 4000 a 8000 umožňuje strojům Fastrac jezdit vysokou rychlostí až do 80 km/h, pokud to povoluje legislativa. V mnoha oblastech je ostatně stroj Fastrac stále jediným skutečným zemědělským traktorem, který může legálně takové rychlosti dosahovat.

Inovace motorů

 

V průběhu posledních dvou let došlo k inovaci motorů, kde se přešlo ke značce motorů SISU z důvodu náročnosti emisních norem. Stroje také používají technologii SCR (selektivní katalytická redukce), která splňuje předběžné požadavky emisní normy Tier 4 (fáze lllB). Technologie SCR používá přísadu AdBlue, roztok na bázi močoviny, který je vstřikován do výfukových plynů a jenž výrazně snižuje obsah oxidů dusíku (NOx) a pevných částic. To pomáhá chránit životní prostředí a snižovat provozní náklady a spotřebu paliva. Správným rozdělením načasování motorů a úpravy výfukových plynů technologie SCR také optimalizuje spalovací proces.

Převodovky
P-Tronic a V-Tronic

Stroje řady 3000 jsou vybaveny převodovkou P-Tronic, kterou vyvinula a vyrábí společnost JCB. Převodovka P-Tronic je 24stupňová, řazená částečně pod zatížením. Široký rozsah pracovních rychlostních stupňů při práci na poli znamená, že pro každý druh práce je k dispozici vhodný rychlostní stupeň, který pomáhá k dosažení nejúčinnějšího, plně produktivního výkonu. Na silnici jezdí stroj jako vozidlo s automatickou převodovkou rychlostí až 80 km/h. Systém Hill Hold navíc zaručí snadné zastavení či rozjezd ve svahu a režim Efficient Transport pracuje ve vyšších rychlostech s nižšími otáčkami motoru a snižuje tak spotřebu paliva.

Převodovka P-Tronic je vybavena vícelamelovou mokrou spojkou v olejové lázni, která zaručuje jemné, plynulé řazení bez použití spojkového pedálu. Na ni navazují šestirychlostní stupně pod zatížením, které v každém rozsahu nabízejí široké možnosti rychlostních stupňů. Kompaktní převodovka snižuje hmotnost a šetří místo a technologie CAN-Bus zajišťující komunikaci mezi motorem a převodovkou umožňuje traktoru zvolit nejvhodnější rychlostní stupeň s ohledem na zatížení motoru a prováděnou operaci.

Stroje řady 4000 a 8000 jsou vybaveny převodovkou V-Tronic. Je to převodovka s plynule měnitelným převodem, která umožňuje jemně ladit otáčky motoru tak, aby připojená nářadí pracovala přesně tak, jak mají. To znamená, že díky tomu může motor pracovat při nižších otáčkách, což snižuje spotřebu paliva a provozní náklady a zaručuje vyšší zisk. Navíc umožňuje obsluze pohodlnější jízdu a zlepšuje její celodenní produktivitu.

Převodovka V-Tronic disponuje dvěma rozsahy: jeden je určen pro provoz v polních podmínkách a druhý pro provoz při vyšších rychlostech. Systém nabízí snadné ruční ovládání pomocí joysticku upevněného v loketní opěrce. Sada automatického ovládání tempomatu alternativně umožňuje dosáhnout maximálního výkonu a hospodárnosti, zjednodušit pracovní operace a poskytnout obsluze možnost soustředit se plně na jejich průběh. Navíc díky tomu, že mohou elektronika převodovky a motoru vzájemně komunikovat, může navíc traktor v případě potřeby oboje ovládat automaticky, což vede k dosažení maximálního výkonu a hospodárnosti.

Všechny stroje Fastrac se dodávají s dotykovou obrazovkou, která poskytuje obsluze úplnou kontrolu nad funkcemi převodovky tak, aby stroj dosahoval nejefektivnějšího a nejvýkonnějšího provozu.

Hydraulika u strojů

Stroje jsou standardně vybaveny hydraulickým čerpadlem Load Sensing s proměnným objemem a volitelným maximálním průtokem 195 l/min u řady 8000 a 132 l/min u řady 3000 a 4000. U všech modelů poskytují další hydraulická čerpadla olej pro řízení, odpružení, vývodové hřídele (PTO) a uzávěrky diferenciálů.

Všechny modely Fastrac lze vybavit třemi nebo čtyřmi čtyřpolohovými dvojčinnými hydraulickými okruhy s nulovým průsakem, které lze nastavit také do plovoucí polohy. Oddělený hydraulický systém pro vnější okruhy navíc znamená, že nehrozí nebezpečí znečištění oleje. Modely jsou také vybaveny elektronicky řízenými proporcionálními ventily, které umožňují upravit čas a tok za účelem automatického ovládání nářadí.

Stroje mohou být volitelně vybaveny hydraulickými okruhy Powerbeyond (snímáním zátěže za připojením), což je vhodné pro nářadí, které používají vlastní hydraulické rozváděče. U těchto dvou modelů je volitelně k dispozici prioritní tok. U modelů řady 2000 je volitelný rozdělovač hydraulického toku vhodný pro pohon hydromotoru dmychadla secího stroje nebo postřikovače.

Zadní tříbodový závěs u všech strojů Fastrac používá digitální snímání Bosch Hitchtronic, které pomáhá udržet přesnou kontrolu nad výškou, hloubkou, rychlostí spouštění a regulací hydrauliky. S výkonovým monitorem je navíc k dispozici regulace prokluzu kol, která umožňuje dosažení maximální průchodnosti i v těch nejobtížnějších podmínkách.

Všechny modely Fastrac jsou nyní k dispozici s předním tříbodovým závěsem kategorie 2. U modelů řady 3000 a 8000 zvyšuje pohodlí elektronického ovládání i jednoduché nebo dvojité cvaknutí spínače a také ovládání výšky, hloubky a rychlosti tříbodového závěsu.

Interiér kabiny stroje

Řada 8000 se může chlubit největší kabinou na trhu. Kabiny jsou vybaveny pneumaticky odpruženými sedadly a klimatizací již ve standardu. Interiér je navržen tak, aby obsluha měla velký výhled z kabiny stroje a snadný přístup ke všem ovládacím panelům.

 

Ing. Vojtěch Pivnička

PEKASS a. s.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *