Vždy pevně na všech čtyřech

Na to, aby se dokázal otočit, mu stačí trojnásobek jeho vlastní šířky. Srovnatelný kloubový nakladač potřebuje přinejmenším čtyřnásobek. Obratnější je pouze smykem řízený nakladač, jehož pohyb však není citlivý ani na pneumatiky, ani na povrch, po němž jezdí. Právě z toho důvodu by mohly být kolové nakladače Kramer se všemi řízenými koly vhodnými nástupci zastarávajících smykem řízených nakladačů, používaných ve starších stájích a dalších zemědělských provozech a objektech s omezenými prostory. Proč právě Kramer? „S úhlem řízení kol 40 stupňů na obou nápravách jde o velice obratné stroje. V testu časopisu Top Agrar z ledna loňského roku byl Kramer vyhodnocen jako nejobratnější kolový nakladač, jak stopou vyjetou koly, tak vnějším obrysem,“ vyzdvihuje přednosti dané koncepce Sebastian Knittel z Krameru a dodává: „Tyto výhody oceníte třeba v silážní jámě, kde se náš nakladač dokáže otočit, aniž by ztrácel čas popojížděním a couváním. Při dopravě lze přepnout na režim řízení pouze přední nápravy a kola zadní nechat pevně zajištěná v přímém směru. U vyšších modelů lze navolit i krabí chod, kdy se kola na obou nápravách natáčejí ve stejném směru i úhlu.“ Tři do čtyř tun Dva nejmenší modely KL10.5 a KL12.5 mají šířku do 1,2 metru a výšku do dvou metrů. Oba nakladače mají kvůli malým rozměrům pojezdové hydromotory přímo v kolech, ramena s kinematikou „Z“ a standardně se dodávají se stříškou spočívající na bezpečnostním rámu odpovídajícím normám ROPS a FOPS, přičemž k většímu z nich lze přiobjednat prostornou kabinu. K nakladačům Kramer s provozní hmotností do čtyř tun patří ještě model KL19.5 široký 1,57 m a vysoký 2,4 m. Jeho ramena pracují s paralelogramovou kinematikou „P“ a stojí už na klasických kloubovým hřídelem poháněných nápravách, stejně jako všichni jeho větší stájoví sourozenci. I k devatenáctce se na přání dodává kabina.* Celý článek Pavla Pánka vychází v červnovém Farmáři.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *