Z komunální sféry i do zemědělství

Univerzální traktory Kubota s výkonem motoru do 50 koní se na českém trhu začaly objevovat na přelomu roku 2001 a 2002. Jenže uvedená hranice výkonu těchto traktorů již dávno neplatí. Padla před dvěma lety, když se v nabídce objevil model ME5700 a horní hranice výkonu traktorů Kubota se posouvá i dál.

K jakým výkonovým metám značka Kubota míří, jsme se mohli přesvědčit při oficiálním představení nových modelů „Serie M“ koncem ledna letošního roku ve Zvíkovském Podhradí. Předváděcí akci zorganizovala společnost Bonas spol s r.o. Milevsko, která je výhradním dovozcem produktů značky Kubota do České republiky.
„Výhradní zastoupení pro značku Kubota jsme získali v roce 2001 a prostřednictvím naší prodejní sítě, která čítá 16 dealerů na území České republiky a čtyři na Slovensku, jsme začali její produkty nabízet. V roce 2001 se prodalo sedm kusů, další pak 17, v roce 2004 se prodej zvýšil na 40 a loni již na 300 kusů traktorových sekaček a univerzálních traktorů. Díky dosavadnímu omezení výkonu se námi nabízené stroje hodily především pro údržbu obcí a veřejné zeleně, práci na zahradě, komunální služby nebo údržbu sportovišť. S rostoucím výkonem mohou být při těchto činnostech traktory Kubota využívány samozřejmě také, ale stroje s výkonem motoru okolo nebo nad 100 koní již oslovují i zemědělce,“ říká jednatel společnosti Bonas Ing. Radko Našinec.
Výrobce s vysokou produkcí
Firma Kubota vznikla v roce 1890 a momentálně vyrábí v devatenácti závodech na 1000 druhů strojů a technických zařízení. Výroba 500 000 kusů dieselových, vodou chlazených motorů, které jako pohonné jednotky využívá celá řada renomovaných značek výrobců stavební a komunální techniky, a 220 000 kusů traktorů v široké škále modelů o výkonech od 13 do 108 koní řadí značku Kubota mezi světové výrobce s nejvyšší produkcí.
„První traktory vyrobila firma Kubota před 30 lety a od té doby se jednoduché kompaktní a zároveň lehké a mimořádně spolehlivé traktory této značky staly ve světě velmi populárními. Například na americkém kontinentu se pouze za loňský rok prodalo 14 000 kusů traktorů nejvyšší řady M (tato řada s motory od výkonu 58 koní se v Evropě nabízí pod označením ME). V Evropě se s prodejem traktorů nad 50 koní začalo před několika lety a kupříkladu ve Španělsku pracuje již sedm stovek strojů řady M. Úspěchy zaznamenala značka i na trzích ve Francii a Velké Británii.
Firma Kubota s uvedením výkonnějších modelů na evropský trh nespěchala a s masivnější nabídkou traktorů s výkonem přes 100 koní začala až v loňském roce. A od února budou modely střední výkonové třídy nabízeny i v České a Slovenské republice. Do budoucna počítá firma Kubota s výrobou nových typů konstruovaných speciálně na základě požadavků evropských uživatelů a dočkáme se patrně i strojů s vyššími výkony, jelikož k dispozici jsou již i motory vlastní konstrukce do 120 koní.
Dodávka pro evropský trh je momentálně organizována ve čtyřech dceřiných montážních závodech ve Francii, Velké Británii, Španělsku a Německu. Právě v Německu se kompletují traktory dodávané, kromě německy mluvících zemí, i do České a Slovenské republiky a dalších zemí bývalé „Východní Evropy“. Jsou určeny především pro práci na farmách, v sadech a vinohradech (zvláště v zúžené verzi Narrow) a široké uplatnění nacházejí i v komunální sféře. „Momentálním trendem v této kategorii je, dle mého názoru, ústup od přetechnizovaných strojů nabitých elektronikou, která v běžné každodenní praxi jen těžko nachází pravidelné využití. Traktory Kubota zůstávají i při zvyšujících se výkonech a robustnosti lehké a jejich obsluha je velice jednoduchá. A právě to považuji za největší klady. Z těžkého traktoru totiž lehký nikdo neudělá, zatímco my si v případě potřeby s dotížením vždy poradíme,“ vysvětluje vedoucí prodeje německého dceřiného závodu značky Kubota, Martin Schmitz.
Od malých k výkonnějším modelům
„Většina výrobců traktorů se věnovala vývoji především střední a vyšší výkonové třídy a menší zahradní a komunální traktory zařazovala do výrobních programů až v posledních letech. U Kuboty je tomu naopak. Od univerzálních traktorů s výkonem 23 koní nabízíme celou škálu modelů až po univerzální traktory zatím do 108 koní. Dosud byla mezi našimi zákazníky nejoblíbenější řada L, ale sledujeme zvyšující se zájem o výkonnější modely řady ME, ať již v zúžené verzi do sadů a vinic nebo v klasickém provedení vhodném pro technické služby měst a obcí. V celé škále nabízených produktů si výrobce drží, asi jako jediný na světě, jedno pravidlo. Veškeré komponenty kromě kabin jsou vlastní konstrukce a výroby,“ uvádí obchodní zástupce společnosti Bonas Pavel Lorek.
Traktory řady ME se ve Zvíkovském Podhradí představily ve všech vyráběných variantách 5700, 8200, 9000 a M105S. Jde o stroje vybavené moderní hydraulicky řazenou reverzní převodovkou, pojezdovou rychlostí do 40 km/hod a ergonomicky řešenou klimatizovanou kabinou. Nejmenším z velkých traktorů je model ME5700 s pětiválcovým motorem a možností řazení 12 rychlostí vpřed i vzad pod zatížením. Výkonnější typ ME8200 se prezentoval v zúžené i klasické verzi. Verze Narrow je vhodná především pro práci v sadech a školkách, ale uplatní se i v komunálních službách. Tam se hodí i klasické provedení traktoru, který se představil v agregaci s čelním nakladačem. Čtyřválcový motor těchto traktorů pracuje s výkonem 84 koní. Traktor s převodovkou 18/18 s reverzním řazením pod volantem je vybaven klasickým tříbodovým závěsem a zadním vývodovým hřídelem. Lze jej doplnit okruhem pro použití vzduchových brzd.
Prozatím nejvýkonnější
Nejvýkonnějším vyráběným modelem je Kubota M105S s vodou chlazeným dieslovým čtyřválcovým motorem s centrálním systémem přímého vstřikování (E-CDIS) a výkonem 108,5 koní. Přitom jde o velice lehký traktor s hmotností pouhých 3521 kg. Řazení pod zatížením je řešeno joystickem a umožňuje využití 32 rychlostí pojezdu vpřed i vzad. Dvoustupňovým řazením Dual Speed lze snížit pojezdovou rychlost o 17 % s výrazným navýšením tažné síly traktoru, toto zařízení je možné využít i při práci v těžkém terénu. Snadné je ovládání hlavní převodovky systémem Swing Shift, kdy lze pomocí hlavní řadicí páky elektrohydraulicky měnit dvě jízdní skupiny. Maximální komfort nabízí standardně dodávaná kabina s výkonnou klimatizací, nízkou úrovní hluku a vibrací a účelným ergonomickým řešením. Výkon zadní hydrauliky lze přidáním válců zvýšit na čtyři tuny. Traktor je díky svému výkonu vhodný k agregaci s čelním nakladačem i dalšími typy zařízení užívaných v komunálních službách i zemědělství.

Roman Paleček

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *