Z šesti na čtyři válce – nový Zetor Forterra

Ti, kteří znají dobře výrobní program firmy Zetor vědí, že do svého nejvýkonnějšího traktoru montuje šestiválcový motor koncernu Same Deutz Fahr Group. Tento motor bude do modelu Forterra 117 41 instalován i v průběhu letošního roku, od roku 2007 tomu ale bude jinak.

Od poloviny roku 2006 bude vyráběna také varianta tohoto typu označená Z 117 41 . 4 C s motorem z produkce Zetoru ve čtyřválcovém provedení se zvýšeným výkonem na 90 kW oproti 88 kW u šestiválce. Nový motor se dále bude vyznačovat vyšším převýšením točivého momentu a příznivou spotřebou paliva. Vyšší výkon si kromě jiného vyžádal lepší plnění motoru, což zajistilo turbodmychadlo s regulací plnícího tlaku. Tato vlastnost turbodmychadla příznivě ovlivňuje průběh momentové charakteristiky, když hodnota maximálního točivého momentu je v rozsahu 1200 až 1700 n/min.
Pro lepší účinnost motoru je zařazeno chlazení plnícího vzduchu s chladičem typu vzduch/vzduch. Tento chladič je montován v přední části kapotáže místo akumulátoru, který je přemístěn pod kabinu.
Co do koncepce motoru jde stále o klasický čtyřválec používaný řadě Forterra . Tento motor je zatím postaven v několika prototypech a bude na traktoru Zetor 117 41.4C předveden i na letošní výstavě Techagro.

Letos Tier II za rok Tier III

Legislativní požadavky na čistotu výfukových plynů nařizují pro motory s výkony nad 75 kW plnit od roku 2007 emisní stupeň TIER III a jelikož italský výrobce šestiválcového motoru na dalším vývoji pro přísnější emisní limit nepokračuje (výroba těchto motorů končí) nemůže být do Zetorů od uvedeného data montován. Nahradí jej proto nový výše popsaný čtyřválcový motor, který bude v letošním roce plnit emisní limit Tier II a v roce 2007 pak zpřísněný limit Tier III.
Nový motor v provedení Tier III dokáže splnit tento emisní limit i přesto, že používá dvouventilovou techniku rozvodu a mechanicky ovládané vstřikovací čerpadlo. Protože největším problémem vznětových motorů jsou emise oxidů dusíku, zaměřil se výrobce na tento parametr a použil systém recirkulace spalin, který část výfukových zplodin přepouští do sacího potrubí a snižuje tak obsah kyslíku. Nový motor tak může být nastaven na chudší směs při níž je nízká produkce HC, CO i pevných částic a redukci oxidů dusíku pak obstará elektronicky řízený systém recirkulace.
Zajímavým doplňkem motoru je ventilátor s viskosní spojkou, která umožňuje snížení odběru výkonu ventilátorem při nižším zatížení motoru a tím se snižuje i spotřeba paliva. Drobná změna je také v ovládání třístupňového násobiče točivého momentu, kdy si nyní řidič bude moci zvolit režim, kdy se při sešlápnutí spojkového pedálu automaticky zařadí střední stupeň z násobiče, což sníží rozdíl v převodovém poměru při řazení mezi převodovými stupni v hlavní převodovce.
Jak již bylo uvedeno, nový motor bude na traktorech Forterra 117 41.4C montován od roku 2007, i když pravděpodobně ne hned od začátku, protože normu Tier III musí splňovat až motory vyrobené v roce 2007, takže do traktorů montovaných v roce 2007 se ještě po nějaký čas budou instalovat motory vyrobené v roce 2006.
Zetor tak bude mít všechny modely osazeny čtyřválcovým motorem shodné koncepce, který se u jednotlivých modelů liší jen různými vstřikovacími čerpadly, turbodmychadly a systémy chlazení stlačeného vzduchu.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *