Zákaznicky orientovaný přístup

Na konci listopadu uspořádaly berounské společnosti Kverneland Group Czech a Topagri tradiční Dny otevřených dveří. Zatímco prvně jmenovaná firma se specializuje na závěsné nářadí, dominantou druhé jsou traktory Valtra, které prodává na českém a slovenském trhu. V její nabídce je i závěsná zemědělská, lesní a dopravní technika, která má s finskými traktory jednu společnou vlastnost. Téměř každý model lze vyrábět přesně podle specifických požadavků a potřeb budoucího uživatele. Společným znakem je tedy zákaznicky orientovaný přístup.

Společnost Topagri zastupuje na českém a slovenském trhu kromě traktorů Valtra rakouské návěsy Maraton, lesnické stroje Pfanzelt Maschinenbau, finské štěpkovače Junkkari od léta letošního roku i techniku Kuhn, která rozšířila nabídku strojů této společnosti pro Českou republiku.

Traktory Valtra
Každý traktor Valtra má svůj jednoduchý základ a k němu si budoucí uživatel vybírá z mnoha variant motor, požadovaný výkon, převodovku, hydrauliku, počet hydraulických okruhů, nápravy, kola, závěsy, kabinu, sedačku, klimatizaci, pracovní světla, zrcátka a v neposlední řadě i barvu celého stroje. Jejich předností je možnost montáže otočného řízení, a to u všech modelů kromě typů nejmenší série A, přitom mají stejný převodový poměr pro jízdu vpřed i dozadu. Uživatelé si mohou vybrat ze tří typů převodovek, buď třístupňový násobič, pětistupňový násobič nebo plynulou převodovku. Tou lze vybavit všechny modely počínaje typem N122 o výkonu kolem 135 k a konče traktory série S o výkonu až 370 koní. Není proto divu, že zájem o traktory Valtra mezi našimi zemědělci roste, v loňském roce se jich u nás prodalo přibližně sedmdesát a na Slovensku čtyřicet.
V Berouně byly vystaveny zástupci všech řad traktorů Valtra, chyběl pouze největší model S. Byl zde traktor nejmenší řady A, která zahrnuje stroje o výkonu 70 až 100 k a také malý model N o výkonu 100 k, který je určitým kompromisem mezi traktory A a větší řadou N. Vystavený model Valtra N111e je neprodávanějším traktorem z této střední řady. Lze u něj totiž přepnout motor do dvou režimů, buď standardního nebo eco. V druhém případě je pro otáčkovou charakteristiku (závislost výkonu, popřípadě dalších parametrů motoru na jeho otáčkách) hranice 1800 ot/min. Motor se posouvá do ekonomického režimu s vyšším točivým momentem a nižší měrnou spotřebou. V tu chvíli začne traktor šetřit 8 až 10 % paliva. Uvedený režim lze využít nejen v dopravě, ale také při práci s pluhem, neboť tento model disponuje vysokým točivým momentem.
Na dnech otevřených dveří nechyběly ani letošní novinky. Vystaven byl model Valtra N142 Versu – nejsilnější čtyřválcový traktor na trhu s maximálním výkonem 160 k. Vybaven byl převodovkou s pětistupňovým násobičem ve čtyřech skupinách, na přání může být osazen i vario převodovkou. Podle zástupců společnosti Topagri dokáže tento stroj nahradit šestiválcové traktory, přitom je úspornější. Návštěvníci si mohli prohlédnout i šestiválcový traktor Versu T162e s vícestupňovým násobičem a již zmíněnou funkci ecopower. Silným zástupcem s plynulou převodovkou byl traktor Valtra T202 Direct s motorem o výkonu 140 kW/190 k při 2200 ot/min, s navýšením výkonu v dopravě na 155 kW/211k při 2000 ot/min.

Návěsy Maraton
Firma Topagri je výhradním dovozcem návěsů Maraton na český trh od letošního února. Také u nich je velice aktuální zákaznicky orientovaný přístup. Zemědělci mohou kromě požadované užitečné hmotnosti volit délku, šířku i výšku návěsu, počet a výšku bočnic, různé druhy zadních čel, závěsů, obutí, klasické opěrné kolečko nebo dvourychlostní teleskopickou opěrnou nohu (i hydraulicky ovládanou) a dokonce i tloušťku plechu podlahy.
V sortimentu se nacházejí jednonápravové třístranné sklápěcí návěsy s celkovou hmotností od 4 do 8 tun, dvounápravové třístranné sklápěcí návěsy s celkovou hmotností od 9 do 20 tun a jednostranné, dozadu sklápěcí vanové návěsy s celkovou hmotností do 23 tun. U velkých vanových návěsů je možné zvolit zadní říditelnou nápravu. Návěsy Maraton se vyrábějí v provedení pro rychlost 25 km/h nebo 40 km/h, lze je však dodat i pro rychlost 60 případně 80 km/hod. Všechny verze už mají dvouokruhové brzdy, pro 40km/hod pak i zátěžový regulátor a odpruženou nápravu. Návěsy Maraton mají pozinkovaný rám (i uvnitř), takže jsou odolné proti korozivním látkám a mají dlouhou životnost. Rám u modelů od 14,6 tuny celkové hmotnosti tvoří dva C profily svařené k sobě. Vyznačují se velice nízkým těžištěm a tím i bezpečným provozem v kopcovitém terénu a vysokou stabilitou při vyšších rychlostech. I při tak nízkém těžišti nevyčnívá čtyřstupňový válec sklápění pod nápravu, takže nemůže dojít k jeho poškození.Opěry sklápění jsou integrovány přímo do žebřinového rámu a listová péra lze nahradit parabolickými pery a umístit pod nápravu. Nakládací výška se pak pohybuje kolem 1 m. Konusové korby se směrem dozadu rozšiřují, takže nedochází k žádným problémům při vykládce.

Lesnické stroje Pfanzelt
I vystavené vyvážecí vleky německy firmy Pfanzelt lze vyrobit podle přání zákazníka. Na výběr je řada provedení s možností volby různé výbavy včetně vlastního pohonu, elektrického ovládání, vlastního hydraulického okruhu, nosnosti, dosahu ramen a pod.
V Berouně byly vystaveny dva modely. Jednak profesionální vůz na převoz a nakládku kulatiny 1177 ECO o nosnosti 11 tun s hydraulickou rukou LK 4177 s dosahem 7,7 m. Tento vlek má teleskopicky prodloužitelný páteřový rám ze čtyř na šest metrů, přitom se zároveň posouvá i podvozek, takže je neustále stabilní. Uživatelé ocení velice jednoduché ovládání dvěma pákovými rozvaděči. Hydraulická ruka s vynikajícími technickými parametry je velice robustní, s maximálním zdvihovým momentem 41 kNm (zdvih 1t ve vzdálenosti 4 m). Druhý poloprofesionální model označený S-line má oproti předchozímu vozu žebřinový rám, nikoliv svařovaný, ale šroubovaný, takže je velice odolný. Nosnost modelu 9242 je 9,2 tuny, dosah ramene se zdvihovou momentem 41 kNm pak 6,7 m. Firma Pfanzelt vyrábí tyto vozy s nosností od 8 do 15 tun a s dosahem ramene 5,7 až 10 metrů.
Vystaveny byly i tři jednobubnové a jeden dvoububnový naviják, dva modely profi a dva označené S-line. Profesionální verze s lamelovou spojkou, lamelovou brzdou a vlastním hydraulickým okruhem s poměrně silným čerpadlem disponovaly tažnou silou 5,6 tuny a 2 x 6 tun, možný je i model až 2 x 10 tun. Ve standardu je řadič lana, ochranná mříž, hydraulická jednotka a kardanová hřídel. Navijáky typu S-line jsou nejprodávanější řadou od společnosti Topagri, letos se jich prodalo už téměř dvacet. V Berouně šlo o jednobubnové navijáky s tažnou silou 5,5 a 7,2 tuny, jejichž součástí je naviják, lano, dálkové ovládání, vlastní hydraulický okruh a kardanová hřídel. Zákazníci jsou s nimi velice spokojeni.

Technika Kuhn
Od prvního září letošního roku je společnost Topagri výhradním distributorem všech výrobků značky Kuhn dodávaných z nizozemského výrobního závodu Kuhn Geldrop na český trh. Jde především o lisy, baličky, bubnové žací stroje a řezačky na kukuřici. Zároveň se stala nevýhradním distributorem všech ostatních výrobků značky Kuhn pro český trh, ať již dalších strojů na sklizeň píce, či ochranu a výživu rostlin, nebo zpracování půdy a setí, ale i krmení hospodářských zvířat.
Pořadatelé Dnů otevřených dveří připravili krátký průřez výrobním programem. Hlavní novinkou byl žací mačkač Kuhn FC 703 se záběrem 7 m určený do kombinace se všemi traktory s otočným řízením. Tvoří ho dvě dělené žací lišty v prostředku hydralicky skládané a prstový kondicionér vhodným pro sklizeň travních porostů. Na přání může být vybaven i válcovým kondicionérem ke sklizni jetelovin. Navíc se nechá doplnit shazovacím dopravníkem, takže ze dvou jízd o záběru 14 metrů lze vytvořit jeden mohutný řádek bez potřeby shrnování. Dalšími charakteristickými znaky jsou hydropneumaticky odpružené žací jednotky, centrální mazání všech mazacích míst a jednoduchá agregace s traktorem, stejně jako vlastní skládání či rozkládání do pracovní polohy. Žací mačkač je možné v případě potřeby zapojit i do předního tříbodového závěsu. Obsluha má dokonalý přehled o práci v celé šířce záběru, aniž by musela neustále otáčet hlavu dozadu, nebo jí vadil ve výhledu motor, tak jako v případě připojení žací lišty do předního tříbodového závěsu. U tohoto stroje ocení zemědělci i snadnou manévrovatelnost, zejména v členitém terénu, stejně jako dokonalé kopírování nerovných pozemků. Toto řešení přináší zároveň příznivé rozložení hmotnosti s těžištěm blízko traktoru, s nízkým nárokem na dotížení přední nápravy a tím i snížením celkové hmotnosti soupravy. V příštím roce bude žací mačkač Kuhn FC 703 představen na veletrhu Techagro a pak během turné předváděcích akcí přímo v provozu.“
Z dalšího strojů Kuhn si mohli návštěvníci prohlédnout nesený žací stroj GMD 3110 o záběru 3,10 m bez kondicionéru, boční shrnovač GA 6002, šestimetrový obraceč GM 5902 o záběru 6 m a lis na válcové balíky VB 2160.

Klíčové informace
-Společnost Topagri působí na českém a slovenském trhu od roku 2006.
-Zastupuje finské traktory Valtra, rakouské návěsy Maraton, lesnické stroje Pfanzelt Maschinenbau z Německa, finské štěpkovače Junkkari a nadnárodní techniku Kuhn.
-U většiny uvedených značek lze téměř každý model vyrábět přesně podle specifických požadavků a potřeb budoucího uživatele.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *