Zetor s reverzací pod zatížením

Traktor Proxima Power stál v expozici firmy Zetor na poslední výstavě Techagro. Tehdy to však byl ještě prototyp. V únoru letošního roku by již ale měla naběhnout sériová výroba těchto strojů. Jejich základní předností je reverzace pod zatížením.

Po reverzaci pod zatížením zemědělská veřejnost volala. Zetor tento handicap proto prioritně řešil. Logickým řešením bylo použití tohoto konstrukčního prvku právě na traktory Proxima, protože se nejčastěji agregují s čelním nakladačem, kde se reverzace pod zátěží uplatní nejvíce.

Slavnostní prezentace

Představení traktorů Proxima Power (v současnosti jich je v provozu šest kusů) proběhlo koncem listopadu loňského roku na setkání zahraničních dealerů Zetoru v Hrotovicích. Slavnostní křest obstaral Vladimír Blaškovič, jeden z majitelů firmy HTC Holding, která je vlastníkem Zetoru. Vzhledem k tomu, že tento akt se konal venku ve večerních hodinách, byl doplněn pěknou ohnivou show.

V roce 2009 jinak

Na traktorech Proxima Power se objeví nové označování. Zetor k němu přechází v souvislosti s uvedením dalších modelových řad a zachování přehlednosti. Nyní bude na traktorech slovní označení modelové řady a jednotlivé modely budou značeny dvěma čísly, která budou přibližně vyjadřovat výkon v koňských silách (Zetor udává výkony podle normy ECE R 24).
Řada Proxima bude obsahovat modely 65, 75 a 85, Proxima Plus bude mít provedení 85, 95 a 105, Proxima Power bude mít o model více, tedy 85, 95, 105 a 115 a řada Forterra bude zahrnovat modely 95, 105, 115 a 125.
Výhodou traktorů Zetor je, že do všech se nyní montují motory stejného provedení, které se liší jen naladěním na různé výkony, použitím visco spojky ventilátoru či turbodmychladla s regulací plnicího tlaku. Díky tomu mohla být řada Proxima Power rozšířena o jeden model s vyšším výkonem, protože používá převodové ústrojí, které zvládne přenos vyššího točivého momentu.

Nová řada Power

Základní inovací řady Power je reverzace pod zatížením. Nejde však o prosté vyjmutí spojky a dosazení reverzoru. Převodovka je kompletně nová, i když se na ní používají již osvědčené komponenty z řady Forterra. Předně je to třístupňový násobič točivého momentu, který je z pohledu přenosu momentu řazen hned za motorem, a dále je to čtyřstupňová, plně synchronizovaná převodovka, doplněná dvoustupňovou redukcí. Za násobičem točivého momentu je řazena vlastní reverzace. Jde o klasický koncept dvou mokrých lamelových spojek proporcionálně ovládaných tlakovým olejem, jehož průtok je řízen solenoidovými ventily. Pokud je páčka reverzace v neutrální poloze, jsou obě spojky rozepnuty, při rozjezdu vpřed či vzad se zapíná příslušná spojka pro navolený směr jízdy. Pokud dochází ke změně směru jízdy, pak se současně jedna ze spojek rozpojuje a druhá spíná, takže dochází ke klasickému zpomalování traktoru a jeho následovnému rozjetí opačným směrem. Existuje však pro tento případ limit, a to pojezdová rychlost vyšší než 10 km/h. Pokud by obsluha reverzovala při vyšší rychlosti traktoru, dojde pouze k rozpojení obou spojek, ale reverzace nenastane. Obsluha musí následně přesunout páčku reverzace zpět do neutrální polohy a pak zvolit směr jízdy.
Reverzace se ovládá páčkou pod volantem. Pro přerušení pojezdu lze využít ještě dvě další možnosti. Jednak spojkový pedál, pod nímž je potenciometr snímající jeho polohu pedálu a podle toho se pak řízeně plní příslušná reverzační spojka. To je účelné zejména při přesném nacouvání k nářadí a při nutnosti citlivého rozjezdu nebo při extrémních situacích, jako je například rozjezd s těžkým nákladem. Při běžném provozu vystačí řidič s páčkou reverzace. A při jízdě po silnici může použít ještě tlačítko na řadicí páce, kterým se pojezd rovněž rozpojí. To je účelné při řazení ve čtyřstupňové převodovce, kdy lze místo pedálu spojky stisknout pouze toto tlačítko.
Komplet spojek reverzace vyrábí italská firma Graziano, elektronika ovládání je od německé firmy Nordgren. Do traktoru tedy přibyla řídicí jednotka, která ovládá jednak spojky reverzace a dále též ventily pro spínání elementů násobiče točivého momentu, jednak též řídí spojku vývodového hřídele. Ta má nyní rovněž modulovaný rozběh, který si řidič může nastavit ve třech krocích. Tím ovlivní rychlost sepnutí spojky. Tato volba má opodstatnění zejména při zapínání robustního nářadí, které klade při rozběhu velký odpor a může přetížit a zastavit motor. Pak je namístě nastavit si pozvolnější sepnutí, tedy i pozvolnější rozběh poháněného nářadí.
Kromě převodovky má verze Power ještě jednu inovaci, a to čerpadlo řízení s vyšším průtokem a posílení válců řízení. To vychází opět z předpokladu častého nasazení těchto traktorů s čelním nakladačem, kdy je přední náprava zatížena, řízení pak klade vyšší odpor.
Ostatní konstrukční celky, jako jsou motor, hydraulický systém kabina, jsou shodné jako u předchozích traktorů Proxima Plus. Za povšimnutí stojí snížení hladiny vnitřního hluku, která je nyní na hodnotě 78 dB.

Nové modely

Proxima Power bude pro zákazníky k dispozici na jaře roku 2009, jak to ale vypadá s dalšími traktory? Koncepce reverzace pod zatížením by měla být použita i na traktorech Forterra, které by se měly vyrábět ve dvou verzích. Mělo by se zachovat současné provedení a dále již zmíněná alternativa Power s reverzací pod zatížením, třístupňovým násobičem točivého momentu a pětistupňovou synchronizovanou převodovkou. Uvažuje se též o variantě Forterry s šestiválcovým motorem Zetor.
Tento motor je použit v připravovaném výkonnějším modelu Maxterra (až 170 k výkon), jenž využívá tělo, tedy převodovku rozvodovku i hydraulický systém od firmy ZF. Co se motoru týká, bude využita klasická koncepce Zetoru, tedy mechanické vstřikování paliva doplněné recirkulací spalin pro snížení emisí oxidů dusíku. Tento systém by měl vyhovět i pro přísnější limit Tier IIIb.

Ideální pro čelní nakladač

Proxima Power posunuje Zetory zase o kus výš v komfortu ovládání a zejména při agregaci s čelním nakladačem bude vítaným pomocníkem, stejně tak se dobře uplatní i u traktorů s vyšším provozním nasazením. Ti, kteří v traktoru netráví mnoho času, si vystačí s provedením jednodušším, a to verzí Plus či klasickou Proximou. Naopak ti, kteří hledají vyšší komfort a přitom preferují Zetor, mohou ho nyní mít ve výbavě.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *