Zkušenosti z provozu mlátičky Case IH CF 80

V loňském roce bylo do naší republiky dovezeno několik sklízecích mlátiček z nové řady Case IH, nesoucích označení Cross Flow. Jednalo se o nejvýkonnější typy CF 80. Na to jaké byly zkušenosti s jejich provozem v průběhu loňské a části letošní sklizně jsme se zajeli zeptat do podniku Bozpol Bohdalovice, dceřinné společnosti firmy ORIN, který hospodaří na dvou farmách nedaleko Českých Budějovic. Tento podnik je zaměřen na pěstování obilnin a v letošním roce sklízí 360 ha řepky, 420 ha pšenice, 80 ha žita a stejnou plochu tritikale, dále 230 ha ječmenů a podle průběhu počasí asi 30 ha kukuřice na CCM. Zhruba polovinu z těchto ploch by měl sklidit nový CF 80.

Jak nám řekl agronom podniku ing. Emil Kroll: „ Kombajn jsme si koupili z klasického důvodu, kterým byla obnova strojového parku. Nyní máme ještě tři mlátičky Fortschritt (512, 514, 516) a nový kombajn vlastně od stejné firmy, i když dnes s označením Case. Pro tento stroj jsme se rozhodli neboť jsme se domnívali, že je optimální pro naše podmínky. Otevřeně musím říct, že loňský rok provozu nesplnil naše očekávání a projevilo se to, že se jednalo o novou mlátičku (tuším, že má výrobní číslo 153), a bylo znát, že potřebuje vychytat různé nedostatky. Přes zimu však pracovníci servisu všechny kritické body opravili a v letošním roce zatím stroj běží tak jak má. A řekl bych, že velice dobře. V současné době má mlátička pouze jeden nedostatek, který však lze konstrukčně jen obtížně řešit. Rozmetač plev, který máme na mlátičce namontován brání snadné výměně spodních sít. Bez problémů tak lze vyjmout pouze horní síto, spodní dvě až po částečné demontáži rozmetače. Přestože obvykle používáme při výmlatu síta žaluziová a pak problém s výměnou není, při sklizni máku se nám jeví jako výhodnější použít klasické děrované spodní síto. Musím říci, že jsme měli trochu smůlu, že jsme koupili kombajn z počátku výroby na němž nebyly ještě konstrukční úpravy a myslím si, že kdo si nyní tuto mlátičku koupí, koupí si dobrý stroj.“

Provedené úpravy

První sezóna ukázala, že je na mlátičce provést řadu úprav, tak aby se její provoz stal bezporuchový. V čem tedy úpravy spočívaly?
Došlo k vyztužení uložení napínacích kladek pro zapínání pohonů jednotlivých ústrojí. Separační buben dostal menší řemenici a díky tomu se zvýšily jeho otáčky a zlepšil postup materiálu mlátičkou. Vyprazdňovací šnek v zásobníku byl osazen výkonnostně více dimenzovanými ložisky a plynové vzpěry krytu zásobníku byly zesíleny. Úpravou prošlo i zajištění hřídelí prstového vkladače průběžného šneku žacího válu. Ten byl původně na hřídeli zajištěn šroubem, a když se na něj nahrnulo větší množství materiálu., tak se prsty vůči hřídeli pootáčely. Nyní je zajištěn prostřednictvím pera.
Nedostatkem sklízecí mlátičky bylo také rychlé zapínání vyprazdňovacího dopravníku, které způsobovalo pálení řemenu a jeho rychlé opotřebení. Tato závada byla odstraněna zmenšením průtoku tlakového oleje do hydraulického válce, který ovládá napínací kladku.

Vyjádření obsluhy

Podle slov řidiče Stanislava Špačka je hlavní předností stroje především pohodlná kabina a velmi pohodlné a rychlé je také zapojování žacího válu -–díky centrální rychlospojce. Jednoduchá je i denní údržba a to především díky tomu, že maznice jsou vyvedeny hadičkami do centrálních bodů a nemusí se hledat, prodloužil se i interval mazání, ostatní údržba spočívá jen v zajištění čistoty stroje, trochu obtížnější je čištění chladičů, které jsou čtyři (chladící kapalina, výparník klimatizace, chladič hydraulického oleje a turbodmychadlem stlačeného vzduchu). Spotřeba paliva se pohybuje okolo 20 l/ha, v tom je však započteno hodně dlouhých přejezdů, které ji zvyšují. Příznivé jsou i ztráty a v kopcovitém terénu je výhodný příčný šnek, který rozhrnuje hrubý omlat na stupňovité vynášecí desce před jeho vstupem na síta. Kombajn tak lépe čistí, přestože jinak není vybaven svahovým vyrovnáváním. Ke kombajnu bych měl dvě výtky, která nám v našem členitém a kamenitém terénu trochu ztěžují život. Jde o komoru šikmého dopravníku, která přesahuje dno válu a často s ní zachytáváme o nerovnosti. Druhým nedostatkem je parkovací brzda, která by v kopcovitém terénu mohla mít větší účinnost. Jinak ke kombajnu nemám připomínek a myslím, že je pro naše podmínky dobře vyhovující. Možná jsme jen mohli koupit žací vál s větším záběrem (máme 6 m). Původní myšlenka byla, že je menší záběr lepší pro vysekávání v členitém terénu, ale nyní vidím, že by větší záběr byl výhodnější. Je totiž lépe jet pomalu s větším záběrem, než rychle s menším“.

Zkušenosti

S mlátičkou Case IH CF 80 jsem se chvíli mohl svézt i já a musím říct, že jsem neshledal žádné vážné nedostatky. Ovládání je pohodlné a rovněž výhled z kabiny je velmi dobrý. Rozmístění ovládacích prvků lze označit za tradiční. Základem je joystick pro změnu směru jízdy vpřed a vzad a volbu pojezdové rychlosti. Na jeho hlavici jsou též ovládací talčítka pro zvedání a spouštění žacího válu a přihaněče a pro vyklápění a zapínání vyprazdňovacího dopravníku. Nechybí ani červené tlačítko Stop pro vypínání pohonu žacího válu. Ostatní spínače jsou v loketní opěrce. Všechny kontrolní přístroje jsou soustředěny v pravém sloupku kabiny, kde lze nalézt i palubní počítač. Vše fungovalo bezvadně a tak jseme se díky úzké liště mohli v porostu řepky pohybovat s pojezdovou rychlostí mezi 5 až 7 km/h.

Závěrem

Co k tomu dodat? Firma Case vyrobila dobrou sklízecí mlátičku, kterou však uvedla na trh ještě před odstraněním dětských nemocí. Nové kombajny s popsanými úpravami dávají dobrý předpoklad, že budou spolehlivě sloužit svým zákazníkům.

Luboš Stehno, Filip Javorek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *