Znovuzrozený klasik

V době, kdy ve světě dochází převážně k ubývání značek strojů na trhu způsobenému spojováním výrobců zemědělské techniky do nadnárodních koncernů, došlo paradoxně i k jevu přesně opačnému. Díky zásahu antimonopolního úřadu musela společnost CNH odprodat několik svých závodů. Patřil mezi ně i závod na výrobu převodovek ve francouzském městě St. Dizier a závod na výrobu traktorů v anglickém Doncasteru. Na trhu s traktory se tak znovu objevila značka McCormick. V České republice se představily nové traktory této značky na loňské výstavě Techagro v Brně na stánku firmy Moreau Agri. Do sídla společnosti v Huštěnovicích jsem se zajel s traktory McCormick blíže seznámit.

Na českém trhu jsou v současnosti nabízeny tři modelové řady traktorů McCormick, jež se částečně překrývají svými výkony. Nejnižší zahrnuje šest modelů s označením CX a výkonem od 39 do 75 kW (53 až 102 k), střední řada MC obsahuje čtyři modely 62 až 85 kW (84 až 115 k) a nejvýkonnější řada MTX, to je šest modelů od výkonu 87 kW až do 143 KW (118 až 195 k). Na letošní výstavu SIMA v Paříži má firma McCormick připraveno překvapení pro všechny návštěvníky v podobě nových traktorů o výkonu přes 200 k. Mezi odbornou veřejností se povídá leccos, ale protože firma své novinky úzkostlivě tají, musíme si počkat až na otevření bran pařížského výstaviště.
Dnes bych vám rád blíže představil řadu traktorů s označením MTX. Jde o modely doposud největší řady. Všechny traktory z řady MTX jsou si velice podobné, liší se pouze v robustnosti jednotlivých dílů. Pokud se některé prvky na ostatních typech budou lišit od popisovaného traktoru McCormick MTX 175, upozorním na ně.
Motor
Na silentblocích polorámové konstrukce traktorů této řady jsou uchyceny šestiválcové motory Perkins. Pouze u nového, nejsilnějšího modelu je použito motoru Cumins. Motor Perkins určený pro traktory McCormick má zdvihový objem šest litrů, vrtání 100 mm a zdvih 127 mm, dosahuje maximálních otáček 2200 n.min –1, konstantní výkon poskytuje už od 2000 n.min-1. Maximální točivý moment je dosahován při 1400 n.min-1. Palivo k jednotlivým válcům rozděluje a dávkuje rotační vstřikovací čerpadlo Lukas. Díky tvarovanému spalovacímu prostoru s názvem Quadram se motor řadí mezi tzv. zelené motory.
Divíte se, že píšu o jednom motoru pro celou řadu traktorů? Nedivte se. Tento motor série 1000 najde uplatnění v mnoha traktorech napříč značkami i výkonovými třídami. Různé výkony jsou u tohoto motoru dosahovány seřízením vstřikovacího čerpadla, řízením tlaku nasávaného vzduchu, popřípadě jeho chlazením. U řady MTX je výkon postupně zvyšován následovně. Dva nejslabší typy MTX 110 a 125 se liší seřízením palivové soustavy, prostřední MTX 140 má navíc chlazeno vstřikované palivo, MTX 155 už je vybaven řízením turbodmychadla a chladičem nasávaného vzduchu vzduch-voda, nejsilnější model s motorem Perkins MTX 175 také používá řízené turbodmychadlo a chladič nasávaného vzduchu, ale se systémem chlazení vzduch-vzduch.
Převodovka
Možná se budete divit, ale i převodovku mají traktory v řadě MTX v podstatě shodnou. Převodovky se liší především svojí robustností vzhledem k přenášenému výkonu a způsobem ovládání. U všech modelů je použito převodovky se 16 převodovými stupni vpřed a 12, nebo 13 stupni vzad. Šestnáct stupňů vpřed je rozděleno do čtyř skupin, které řadí čtyřstupňová synchronizovaná převodovka. Každá z těchto skupin je dále rozdělena čtyřstupňovým násobičem. Řazení stupňů v násobiči zajišťují čtyři lamelové spojky. Díky nim je možné tyto stupně řadit pod zatížením. Změnu pohybu stroje vpřed i vzad zajišťuje elektrohydraulicky ovládaný lamelový reverzor. Proto je možné provést změnu směru pohybu za jízdy traktoru. Pro jízdu vzad jsou k dispozici první tři skupiny po čtyřech převodových stupních, v případě 13 stupňů vzad je k dispozici i nejpomalejší rychlostní stupeň ze čtvrté skupiny.
A jak se liší dvě nabízené převodovky? Jen ovládáním! První a jednodušší varianta je ovládána klasickou řadicí pákou, kterou obsluha provádí změnu převodového poměru ve skupinové převodovce. Přepínačem na řadicí páce pak mění jednotlivé stupně čtyřstupňového násobiče, ty může řadit pod zatížením bez použití spojkového pedálu. Změnu směru jízdy pak provede reverzační páčkou vlevo pod volantem.
Druhá varianta ovládání převodovky nese označení Speed Sequencer. Tento způsob obsluhy převodovky traktoru je pro řidiče pohodlnější. Všechny převodové stupně jsou řazeny tlačítky na ovládací páce. Způsob ovládání je podobný ovládání převodovky plně řazené pod zatížením, ale pozor, je důležité si uvědomit, že traktory řady MTX nejsou vybaveny takovou převodovkou. I zde jsou řazeny převodové skupiny v synchronizované převodovce. Pouze přesouvání řadicích táhel neprovádí řidič silou své ruky, ale pomocí elektrohydraulického zařízení umístěného na pravé straně převodovky. O tom, že dochází ke změně skupiny, informuje systém řidiče zvukovým signálem při stisknutí tlačítka pro zvýšení či snížení převodového stupně. Při přechodu mezi skupinami je i při jízdě samotného traktoru znatelná větší prodleva. Pokud by byl traktor zatížen, mohlo by dojít i k jeho úplnému zastavení.
Uzávěrky, přední náprava a brzdy
Uzávěrka zadní nápravy může být provozována ve stoprocentním, nebo automatickém režimu, kdy dochází k jejímu rozpojení při zvýšení pojezdové rychlosti nad 14 km/h, nebo při natočení předních kol o 6°. Uzávěrka přední nápravy je samosvorná.
Jednou z mála volitelných výbav traktoru je přední náprava. Tu si může zákazník v České republice objednat buď pevnou, nebo hydropneumaticky odpruženou s nezávisle zavěšenými koly na paralelogramu. Výrobcem nápravy s úhlem natočení kol 55° je firma Carraro. Tomuto úhlu odpovídá poloměr otáčení 5,4 metru u modelů MTX 155, 175 a 200 a 4,65 metru u modelů zbývajících. Pohon přední nápravy může být podobně jako uzávěrky zadního diferenciálu trvale vypnutý, trvale zapnutý nebo provozován v automatickém režimu, kdy se vypínání řídí rychlostí pojezdu a natočením předních kol.
Brzdy jsou pouze na zadní nápravě traktoru. Jedná se o hydraulicky ovládané kotoučové brzdy uložené v olejové lázni se systémem samonastavování. Při sešlápnutí brzdového pedálu se automaticky připojuje i náprava přední, brzdný účinek je tak přenášen přes všechna kola.Traktory určené pro naši republiku jsou ve standardu vybaveny jedno i dvouokruhovými vzduchovými brzdami přívěsu.
Vývodový hřídel a zadní tříbodový závěs a hydraulika
Zadní tříbodový závěs kategorie III se u jednotlivých typů v řadě liší svojí nosností. První dva traktory MTX 110 a 125 mohou nést závaží o hmotnosti 5871 kg, jsou vybaveny jedním zdvihacím pístem, který je součástí převodovky. Typ MTX 140 už má dva vnější písty a unese na svých ramenech 6602 kg. Další dva traktory v řadě je možné zatížit do hmotnosti 8327 kg a poslední největší MTX 200 unese až 9160 kg. Elektrohydraulická regulace TBZ je samozřejmostí. Odlišně mají traktory McCormick řešeno řízení prokluzu. V kabině nenajdete klasický potenciometr, na kterém byste nastavili hodnotu prokluzu v procentech. Ta se tady nenastavuje, ale pouze potvrzuje. Při jízdě traktoru řidič sleduje hodnotu prokluzu na displeji a v okamžiku přijatelné hodnoty ji potvrdí stiskem tlačítka. EHR si tuto hodnotu zapamatuje a v případě jejího překročení začne regulovat výšku ramen hydrauliky.
Vývodový hřídel má dva rozsahy otáček 540 a 1000 n.min-1. Zajímavostí je jeho vypínání při zvednutí zadních ramen hydrauliky a opětné zapnutí při spuštění ramen. Tuto pomůcku obsluha ocení například při práci se secí kombinací. Změnu počtu drážek hřídele lze provést pouhým otočením drážkované koncovky.
Hydraulické pístové čerpadlo u typů MTX 110, 125 a 145 dodává 109 litrů oleje za minutu a ve zbývajících traktorech řady pak 121 l/min. Ve standardu jsou dodávány čtyři vnější hydraulické okruhy. Jeden z nich, tzv. prioritní okruh, je ovládán elektricky, další tři pak mechanicky. U každého okruhu lze nastavovat průtok oleje pomocí škrticího ventilu těsně před rychlospojkou.
Kabina, vycházející z traktorů Case, je co do ergonomického uspořádání klasikou. Na přístrojové desce dominuje ukazatel otáček motoru či vývodového hřídele, pojezdové rychlosti a, pokud je traktor vybaven radarem, i prokluzu. Nechybí ukazatele teploty motoru, stavu paliva a též tlaku ve vzduchové soustavě plus řada nezbytných kontrolních svítilen. Významným plusem kabiny je její nízká úroveň vnitřního hluku, jež dle výrobce dosahuje pouhých 70 dB.
Ovládání se liší podle zvoleného způsobu ovládání převodovky. Jestliže má traktor klasickou řadicí páku, je používána pouze pro změnu převodových stupňů, ovládání ostatních funkcí je na konzole po pravé ruce. Pokud je však traktor vybaven ovládáním Speed Sequencer, jsou nejčastěji používané funkce na ovládací páce, kde lze pomocí tlačítek řadit rychlostní stupně nahoru nebo dolů či mezi skupinami. Dále jsou zde tlačítka pro zvedání spouštění zadního TBZ a centrální stop pro vývodový hřídel. Vpravo vedle ovládací páky jsou rozváděče pro vnější okruhy hydrauliky a na ovládací konzole pak nastavení regulace EHR, omezení výšky zdvihu TBZ a nastavení rychlosti spouštění a zvedání.
Z hlediska ekonomiky provozu jsou významné prodloužené intervaly výměn olejů, jež u motoru činí 300 až 500 Mh a u převodovky 1200 Mh.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *