26.09.2014 | 10:09
Autor:
Kategorie:

Technologie Ultraflex firmy Michelin slaví deset let

V roce 1994 uvedla firma Michelin na trh první pneumatiku, vyrobenou technologií Ultraflex – pod označením XeoBib. Nová technologie byla odpovědí specialistů firmy na požadavky praxe po pneumatice se šetrným působením na půdu a zároveň s dobrými záběrovými a jízdními vlastnostmi. Stalo se tak na veletrhu Agritechnica a nový XeoBib se od standardních pneumatik odlišoval již svým designem. Premiéra pneumatiky se stala příležitostí pro setkání s novináři z celého světa.

V praxi si pneumatika XeoBib získala oblibu tím, že umožnila výrazně snížit dopady působení traktorů střední výkonové třídy na půdní strukturu bez toho, aby bylo nutné obouvání dvojmontáží, jak to bylo zapotřebí u standardních pneumatik. Na základě pozitivních ohlasů přímo z praxe se odborníci shodovali na tom, že technologie Ultraflex má značný potenciál dalšího vývoje. Situace v dalším období jim dala za pravdu.

Dnes je technologie Ultraflex na trhu již desátým rokem. Při této příležitosti si firma Michelin znovu pozvala redaktory odborného tisku, aby prezentovala dosažené výsledky. Co se za tu dobu změnilo?

Kompletní řešení z jedné ruky

Proces výroby a vývoje u firmy Michelin jako výrobce high-tech pneumatik je charakteristický stálým zdokonalováním a rozšiřováním sortimentu. V souvislosti s tím technologie Ultraflex dospěla do vrcholných let. Firma Michelin se stala jediným výrobcem, který dokáže nabídnout již kompletní řešení pneumatik typu IF a VF pro celé pracovní cykly, zároveň již v poměrně široké nabídce rozměrů. Pro traktory jsou určeny pneumatiky XeoBib a AxioBib, pro samojízdné sklizňové stroje řada CereXBib, pro samojízdné postřikovače řada SprayBib a nově pro dopravní a aplikační techniku pneumatiky řady CargoXBIB High Flotation.

V roce 2013 firma Michelin představila novou pneumatiku AxioBib IF 900/65R46, vyvinutou na základě spolupráce s výrobci vysoce výkonných traktorů. Má ještě větší průměr, čímž se dosáhlo dalšího zvýšení kontaktní plochy běhounu s půdou, a zároveň vysokou nosnost. Ve srovnání s doposud vyráběným největším typem AxioBib umožňuje pracovat s vyšší produktivitou.  Traktory s výkonem motoru nad 350 k je možné agregovat s nářadím s větším pracovním záběrem, zároveň díky sníženému prokluzu je možné pracovat rychleji. Díky tomu je práce na poli hotová v kratším čase.

Giganti pracují na poli

V průběhu akce byla tato nová pneumatika rovněž prezentována. A to i při práci; prezentace firmy Michelin jsou vždy zajímavé a platilo to i tentokrát. Zástupci firmy připravili soupravu kloubového traktoru New Holland T9.560 a dlátového kypřiče o záběru osmi metrů, agregovaného ve spodním závěsu. Traktor byl obutý do výše uvedených pneumatik a doplněný o senzor ve spodním závěsu, který v průběhu jízdy měřil produkovanou tažnou sílu. Naměřená data pak zobrazoval displej na levé straně soupravy.

Ačkoli ve dnech, přecházejících akci, vydatně pršelo, neměl výkonný tahač se strojem žádné problémy. I na strništi se značnou vlhkostí udržoval stálou pojezdovou rychlost a také hodnota tažné síly byla téměř konstantní. Poukazuje to na skutečnost, že pneumatiky AxioBib jsou vyvinuté pro dosažení maximální trakce, tedy pro přenos vysokého výkonu motoru na půdu. Díky velké kontaktní ploše se do záběru dostává větší počet záběrových zubů a snižuje se úroveň prokluzu kol. V kombinaci s nízkým tlakem huštění pneumatik AxioBib je jejich působení na půdu velice šetrné. Práci soupravy přibližuje krátká videoukázka.

Technologie Ultraflex také pro implementy

V průběhu akce byla představena též nová pneumatika CargoXBIB High Flotation, umožňující těžit z výhod technologie Ultraflex i u návěsů či aplikačních cisteren. Jedná se o výsledek snahy firmy Michelin nabídnout komplexní řešení problému s utužováním půdy, kdy v praxi sice byl traktor obutý do pneumatik s nízkým tlakem vzduchu na úrovni 100 kPa, ale táhl za sebou aplikační cisternu na třínápravovém podvozku, která měla šest pneumatik s tlakem vzduchu vždy 600 kPa. Podvozek cisterny pak způsoboval poškozování půdy, zvyšování spotřeby paliva a snižování produktivity.

Při osazení všech náprav pneumatikami CargoXBIB nové generace bude i cisterna pojíždět na podvozku s tlakem v pneumatikách 100 kPa a tudíž šetrně k půdě. Díky mělkým kolejím nedochází k tomu, že by pneumatiky před sebou tlačily val půdy, což má pozitivní vliv na snížení spotřeby paliva.

Firma Michelin se zabývá také experimenty v oblasti působení zemědělské techniky na úroveň výnosů plodin, které realizuje ve spolupráci s předními univerzitami. Více informací o akci přinese časopis Mechanizace zemědělství č. 11/2014.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down