10.09.2020 | 05:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Další modelová řada v novém kabátě

Koncem prázdnin byla oficiálně představena inovovaná modelová řada traktorů Zetor Forterra. První traktory jsou nyní již u prodejců, a tak se s nimi mohou seznámit i jejich potenciální uživatelé. Co nového přináší Forterra modelového roku 2020? Na to se pokusíme odpovědět v tomto článku.

Ti co znají traktory s motory Zetor, tak jistě vědí, že sázejí na klasické čtyřválce se zdvihovým objemem 4,1 l. Ty jsou vyráběny již řadu let, postupem času však dostaly řadu nových komponentů, aby splnily platné emisní normy a zvýšily výkon i efektivitu spalování. Můžeme tak zmínit například šestnáctiventilovou hlavu, turbodmychadlo s obtokovou regulací, elektronicky řízený regulátor řadového vstřikovacího čerpadla, ventil EGR, filtr částic a nakonec i systém SCR. V současnosti motory splňují platný emisní limit Stage V a oproti emisnímu stupni předchozímu nebylo třeba žádných úprav příslušenství motoru, vše se řešilo jen softwarově.

Aktuálně tak mají zetorácké motory Stage V filtr částic a systém selektivní katalytické redukce se vstřikováním kapaliny AdBlue. Uživatelsky příznivý je fakt, že z emisních komponentů zmizel již v roce 2016 EGR ventil, což je součástka, kterou uživatelé nemají rádi, neb se často zanáší a přináší provozní komplikace. To systém SCR je naproti tomu spolehlivým, a ač i on má své citlivé komponenty, tak v provozu s ním problémy nebývají a uživatelé si na něj již zvykli. Navíc přináší snížení spotřeby paliva, protože  motor může pracovat s optimalizovaným systémem spalování pro dosažení minimální spotřeby paliva, i když za cenu vyšších emisí oxidů dusíku, které jsou poté redukovány právě pomocí systému SCR.

Filtr částic je ostřeji sledovaným komponentem, protože zejména u traktorů, které mají malou zátěž, nedosahuje teplota výfukových plynů potřebných hodnot k regeneraci a potom se filtr v provozu neregeneruje pasivní cestou a následně se zanáší.

V případě motorů Zetor je před filtr částic předřazený oxidační katalyzátor, což je obvyklé řešení, ale také přídavný vstřikovač nafty. Tento pátý vstřik je nutný pro regeneraci filtru. Mechanické vstřikovací čerpadlo (byť s elektronickou regulací otáček), totiž neumožňuje vícero vstřiků během jednoho pracovního cyklu. Není tak možný dovstřik paliva v neproduktivní fázi, kdy je píst u dolní úvratě, což umí jen elektronické systémy dnes převážně reprezentované vstřikováním Common rail.

S ohledem na motory je zajímavé, že ventilátor chlazení není standardně vybaven běžným prvkem, visco spojkou, ta se dodává v závislosti na modelovém provedení a specifikách trhu kam traktory putují. Mimochodem, chlazení bylo u nových traktorů vylepšeno. Jelikož mají novu kapotu motoru, tak ta je nejen z lepšího materiálu, tlumí více hluk, ale hlavně má i jinak řešené vstupy a výduchy vzduchu, aby chlazení bylo účinnější.

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 10/2020.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down