Značka Husqvarna působí na trhu již několik stovek let. Někteří si řeknete, že jsem se možná v tomto údaji zmýlil, avšak závod na výrobu loveckých zbraní opravdu zahájil provoz již v roce 1689. Bylo to nedaleko švédského jezera Vättern, v městečku Huskvarna. Dnes patří tato značka k vedoucím na trhu se spotřebiči, zejména pak s výrobky s malými spalovacími motory.
Výroba zbraní vydržela až do našeho věku, konkrétně do roku 1992, kdy byla vyrobena poslední dvouhlavňová brokovnice Husqvarna Ehrenpreus. Stejně jako při výrobě ručnic, využívala Husqvarna v průběhu let svých zkušeností v oblasti technologie lití a přesného strojírenství při výrobě mnoha dalších produktů. Na trhu se tak postupně objevovaly výrobky pro domácnost – šicí stroje, vysavače, žehličky a později také bicykly, terénní motorky, kamna na dřevo, ledničky, pračky apod.
Hlavní slovo ve výrobě však dnes mají výrobky se spalovacím motorem, jako jsou řetězové pily, křovinořezy a vyžínače, závěsné lodní motory, rotační travní sekačky, plotostřihy, zahradní traktory a ridery atd. V současné době je Husqvarna celosvětově rozšířenou společností patřící, do skupiny Elektrolux. Švédská Husqvarna AB exportuje 80 % své výroby do všech kontinentů. Vedle řady odštěpných závodů má v téměř sto zemích světa svá obchodní zastoupení.
Husqvarna v českých zemích
Zhruba od šedesátých let se mohou se značkou Husqvarna potkávat i naši uživatelé. Zasloužily se o to zejména motorové pily 180 S, které si u nás našli mnoho příznivců pro svoji spolehlivost. Dnes patří značka k vedoucím na trhu s lesnickou a zahradní technikou. Přesvědčit jsme se o tom mohli letos na brněnském výstavišti, které se stalo místem setkání významných výrobců, prodejců a dovozců lesnické a zahradní techniky při příležitosti veletrhu Silva Regina. Na 6. ročníku tohoto veletrhu se stala nejnavštěvovanější expozicí netradičně pojatá výstavní plocha firmy Husqvarna. Dominoval jí totiž výstavní stánek ve stylu salónu z amerického západu. Na volné ploše expozice, která byla oproti minulému veletrhu o 370 m2 větší, byl představen kompletní sortiment výrobků.
Největší zájem návštěvníků vyvolala solární sekačka a její mladší sestra – Auto Mower, která byla předváděna v akci. Pozornost vyvolala široká řada motorových pil, křovinořezů a v neposlední řadě i vyvážecí souprava – železný kůň. Zajímavostí byla i vystavovaná a stále funkční motorová pila Husqvarna z roku 1950.
Snahou pořadatelů této expozice bylo, aby návštěvník nebyl pouze pasivním divákem. A tak se při show, jež byla v režii norských profesionálů, diváci aktivně zapojovali do dění na pódiu. Skupina ATS (Anton´s Timbershow) předváděla kanadský styl dřevorubecké show (dva týmy soutěží např. v odsekávání dřeva, rychlosti šplhání, házení sekerou) s některými moderními technikami práce s motorovou pilou. S touto show procestoval Olav Antonsen z norského Tonsbergu, lesní inženýr a zakladatel této skupiny již celý svět a stejně jako jinde i v Brně slavil u diváků velký úspěch.
Technické zajímavosti a novinky
V loňském roce si obchodně nejlépe vedly hobby pily H 340 a H 350 a profesionální typ H 365, vyžínače h 235 a sekačka Royal 43 S. Husqvarna samozřejmě svůj výrobní program inovuje. V posledním období představila např. systém tlumení vibrací Low Vib. Systém pomocí robustních gumových tlumičů odděluje rukojeti od motoru, lišty a řetězu, čímž se účinně sníží vibrace přenášené na obsluhu. Dalším zajímavým technickým řešením je Air Injection, který s pomocí odstředivé síly čistí do motoru nasávaný vzduch. Přiváděný vzduch je čistší, což snižuje opotřebovávání motoru a zajišťuje účinnější provoz. Zároveň se tím prodlužují intervaly mezi čištěním vzduchového filtru. Dalším inovačním prvkem motorů je systém Smart Start. Stlačením tlačítka v okamžiku startu sníží ventil kompresi. Po nastartování motoru se automaticky dekompresní ventil uzavře.
V neposlední řadě inovací stojí nově řešený motor E-Tech se sníženou úrovní emisí, nižší spotřebou, nižší hmotností a vyšším výkonem. Díky nové konstrukci klikové hřídele v motorech E-Tech se objem klikové skříně zmenšil. Současně s tím se však zvýšil v klikové skříni tlak. Toto zvýšení komprese umožňuje lepší optimalizaci spotřeby vzduchu a paliva. Jisté změny dostál i karburátor, který byl opatřen krytkami, bránícími rozsah jeho seřízení na příliš bohatou směs (bohatá směs = snížení výkonu, zvýšení emisí, vyšší spotřeba). Na modernizaci motoru se podílí také katalycký výfuk. E-Tech je vybaven novým typem lehkého katalyckého konvertoru – katalyzátorem. Standardní kovová mezistěna tlumiče výfuku byla nahrazena přepážkou, která je pokryta katalyckou vrstvou. Katalyzátor má nepatrnou velikost, a tím i menší možnost akumulace tepla než předchozí verze.