Traktory Case IH z modelové řady Puma se u nás těší značné oblibě. Osm modelů se dělí na dvě skupiny, hovorově nazývané „malá a velká Puma“. A o velké Pumě, která v minulém roce prošla sérií inovací a v květnu se objeví i u našich prodejců, bude i tento článek.
Současné inovace jsou u traktorů často vyvolány v kontextu s úpravou motorů na přísnější emisní limity. Platí to i pro traktory Puma, u nichž jsou použity stejné motory (i se stejnými výkonnostními parametry) jako u jejích předchůdců, avšak s pozměněným emisním systémem.
S drobnou úpravou
Přeplňované šestiválce FPT disponují zdvihovým objemem 6,7 l a výrobce u nich stále používá systém SCR s vysokou účinností (HieSCR-2), který je nově doplněn o katalyzátor SCRoF. Z toho, jak je tento katalyzátor v informačních materiálech nakreslen, i z popisu jeho funkce vyplývá, že je to takový bezúdržbový filtr částic, ale výrobce se záměrně vyhýbá tomuto slovu, které je pro mnohé uživatele synonymem pro provozní komplikace. Katalyzátor SRCoF by je totiž přinášet neměl a to proto, že produkce pevných částic je u motorů s účinným systémem SCR velmi nízká a tak SCRoF nemá moc co zachytávat. Jeho životnost je proto plánována stejná jako celého motoru, nepotřebuje žádné vynucené regenerace atd.
Novinkou motorů FPT je na 750 Mh prodloužený servisní interval, ventilátor chlazení disponuje elektronickou regulací otáček, nebo může být použita varianta s možností reverzace lopatek pro vyfoukání chladičů. Na přání je možná motorová brzda, přesněji řečeno řidičem ovládaná klapka ve výfukovém potrubí. Tato klapka je přítomna vždy a spolu s klapkou v sacím potrubí pomáhá funkci emisního systému, například při potřebě rychlejšího zahřátí motoru. Její přivírání si v provozním režimu řídí jednotka motoru. Pokud má traktor pedál motorové brzdy, pak tuto klapku řídí také traktorista.
Zajímavostí pro uživatele, kteří aktivně řeší tlak na půdu je možnost objednat traktor s vysoce výkonným kompresorem. Při instalaci centrálního huštění je pak změna tlaku výrazně rychlejší. Zároveň jsou nově na traktoru různě umístěné rychlospojky k připojení hadice pro ofuk stlačeným vzduchem.
Nové jízdní funkce
Převodové ústrojí se dočkalo optimalizace a dílčích vylepšení. První tři modely (Puma 185, 200, 220) mohou být vybaveny převodovkou typu PowerShift 19/6, nebo plynulou CVX, u modelu Puma 240 je CVX jedinou volbou. PowerShiftová převodovka může být dodána ve verzi 40, nebo 50 km/h, možná je i verze 40 km/h Eco umožňující jízdu ve snížených otáčkách motoru. V ovládání nechybí systém APN, který optimalizuje otáčky motoru a volí vhodný převodový stupeň, aby provoz traktoru byl co nejvíce hospodárný.
Dvojspojkovou CVX převodovku také není třeba popisovat, stejně jako její základní nastavení pomocí dvou páček určujících limitní otáčky motoru a jejich pokles při zatížení. A tak jak je u moderních traktorů obvyklé, řízení rychlosti jízdy je možné s využitím pojezdové páky nebo pedálu, přičemž není nutné se mezi tím nijak přepínat. Výrobce provedl dílčí softwarové vylepšení, které má příjemnější jízdní projev a citlivější ovládání.
Do ovládání převodovky přibylo i několik nových funkcí, které umožňují její lepší přizpůsobení se potřebám traktoristy. O jaké funkce se jedná, se dočtete v týdeníku Zemědělec.*