04.10.2022 | 10:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kombajn kemp: Z praxe pro praxi

Uživatelé techniky John Deere jistě znají akci s názvem Kombajn kemp. Ta se dříve konala v Ovčárech v době před sklizňovou sezónou, kdy se na tamním středisku shromáždilo několik desítek nových sklízecích mlátiček, těsně před tím, než byly dopraveny k jejich novým zákazníkům. Letos tomu bylo jinak. Kombajn kemp proběhnul na novém středisku ve Smiřicích, a to až polovině září, tedy po skončení hlavních žňových prací.

A co mohli návštěvníci z řad mechanizátorů, agronomů, soukromých zemědělců i obsluh sklízecích mlátiček vidět? Především jeden demo stroj T670i, který letos nasekal 800 ha při předvádění po ČR a dále model S790i, který byl zapůjčen z nedalekého zemědělského podniku. U těchto sklízecích mlátiček nechyběl jejich popis jak z pohledu technických parametrů, tak různých možností nastavení a praktických postřehů, které Zdeněk Šmíd a Filip Štěpánek načerpali teoreticky, ale i prakticky v průběhu žňových sezón. Součástí Kombajn kempu byly i příklady, jak s praktickými pomůckami efektivně zjistit ztráty, a nechyběla zmínka o telemetrických systémech.

Bohužel se nepodařilo zajistit největší hit sezóny, a to model X9. Jeho prezentace tak byla jen na teoretické bázi. Přitom již čtyři sklízecí mlátičky jezdí v ČR a v příštím roce k nim přibydou další dvě. Ač to asi nikdo neočekával, o tyto kombajny je značný zájem, nekupují si je jen velké podniky typu Agroservis Višňové (mimochodem tam už mají hned tři), zájem je kupodivu i od soukromníků, jejichž výměra není v tisících, ale stovkách hektarů. A to i přesto, že vysoká výkonnost tohoto kombajnu se řádně odráží v jeho pořizovací ceně.

Řada T – stále nejprodávanější

Mezi sklízecími mlátičkami John Deere jsou na našem trhu stále nejprodávanější modely z šestkové řady T, tedy T 660i a T670i, které používají vícebubnové mláticí a separační ústrojí a též šestiklávesové vytřasadlo se sedmi přepadovými stupni. Koncepce pětice bubnů byla již několikráte popisována, a tak jen zmíním to, že ač více bubnů by se mohlo zdát jako energeticky nevýhodných, je tomu naopak a díky plynulému vedení omlatu bez prudkých změn směru (unikátní je zejména horní průchod materiálu nad prostředním bubnem) je energetická náročnost spíše nižší. A díky velké ploše košů (koš je i pod posledním odmítacím bubnem a celková plocha mlácení a separace dosahuje 4 m2) je značná i intenzita v oddělování zrna tím i průchodnost. Proto výkonné modely z řady T dobře konkurují menším modelům z axiální řady S a někdy i konkurenčním axiálním sklízecím mlátičkám.

Díky tomu, že mláticí a separační ústrojí je delší než u klasické dvou či tříbubnové koncepce, je místo vynášecí desky použito šnekových dopravníků, které jemný omlat vynášejí na předsíto, co nepropadne putuje dále na dvě žaluziová síta. Ta mohou být opatřena plechovými předěly jenž omezují sesypávání čištěného zrna při jízdě po svahu do sklonu do asi 7°. Pokud se sklízejí pozemky s vyšší svažitostí, je možné použít systém Hillmaster (v současné době je jím vybavována každá druhá sklízecí mlátička JD z řady T). Ten naklápí celý kombajn na portálových převodech a toto řešení má několik výhod. Například omezuje vyšší zatížení pneumatik jedoucích níže po svahu, řidič sedí rovně, jde naplnit celý zásobník a v neposlední řadě se nakloněním sklízecí mlátičky usnadní připojení a odpojení adaptéru k transportnímu vozíku.

Předvedená sklízecí mlátička byla systémem Hillmaster vybavena, nakonec byl to předváděcí stroj a tak byl nakonfigurován do plné výbavy v níž nechyběla třeba zadní poháněná náprava, nebo prodloužený výsypník (6,5 m se sklápěním koncové části za kombajn). Vyprazdňovací dopravník může být nově dodán i s délkou 7,2 m pro podniky používající systém jednotných kolejových stop, nebo tam kde při vysýpání nechtějí aby jim odvozní prostředek jezdil po řádku slámy.

Klasikou konvenčních sklízecích mlátiček z modelové řady T je mechanické přepínání mezi řádkováním slámy a jejím drcením. Pohon drtiče se zapíná přes zubovou spojku, což je jednoduché a spolehlivé řešení. Drtič může být vybaven 52 nebo 108 noži a usměrňovací plechy jsou elektricky stavitelné. 

Pro pohon žacího adaptéru je využito převodovky s reverzací, takže není třeba použít hydromotor na hřídeli šikmého dopravníku. Pohon kosy je zabezpečen kloubovým hřídelem, kterému předchází krátký řemenový převod plnící bezpečnostní funkci při přetížení. V pohonu vkládacího šneku je umístěna lamelová přetěžovací spojka.

Sklízecí mlátička T670i je vybavena devítilitrovým motorem JD s výkonem 480 k v jehož emisním systému nechybí systém SCR i filtr částic. Tak jak je u této modelové řady obvyklé emisní příslušenství, které se za provozu vyznačuje zvýšenou teplotou je schováno v krytu hovorově nazývaném psí bouda. Ten je profukován vzduchem a tím se na potrubí, filtru či katalyzátoru nehromadí prach, jehož hořlavost je dobře známou hrozbou sklizňové techniky.

Krom energie pro žací a mláticí či separační ústrojí dodává motor i energii pro hydrostatické pojezdové ústrojí. To může být dodáno v několika verzích, tou nejkomfortnější je ProDrive s dvoustupňovou automaticky řazenou převodovkou, jejíž činnost je při přepravě kombinována s řízením otáček motoru. Přední náprava může být osazena klasickými koly s pneumatikami o šířce 650, 680, častěji však 800, nebo 900 mm, nebo je možné využít polopásový podvozek. 

Na závěr o postřezích z modelové řady T600 můžeme uvést informaci o novém osvětlení, které je v LED verzi už nejen v rámci světel pracovních, ale i těch co jsou určena pro silniční provoz. A za zmínku jistě stojí i to, že GPS navigace, která je dnes součástí většiny nových kombajnů, se dá přenést na traktor či jiný stroj. Klobouk antény se snadno demontuje a spolu s ní lze přenést i ovládací monitor. Mlátička přitom zůstává pojízdná pro přepravu, byť nikoliv pro sklizeň.   

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 10/2022.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down