Brněnský Zetor, který je od roku 2002 vlastněný slovenskou společností HTC INVESTMENS a. s. (dříve HTC holding a. s.), to nemá lehké. V současné době, kdy se i velcí výrobci a mnohdy dávní konkurenti již povětšinou spojili do nadnárodních celků, vyrábějí velké objemy traktorů, a tak mají dostatek financí pro inovace, je Zetor tak trochu raritou.
Přesto stále funguje, inovuje své traktory a též výrobní prostory. Pravda, inovace nejdou takovým tempem, jak se původně plánovalo, ale je to dáno tím, že počet vyráběných traktorů se pohybuje mezi 3 a 4 tisíci ročně, čímž není tvořen takový zisk, který by dovolil masivní inovace výrobních procesů během jednoho či dvou roků. Inovační proces je tak rozložen do vícero let. Ale trend je pozitivní, neboť objem finančních prostředků plynoucích do podpory výzkumu a vývoje a prodeje a marketingu se z původních 2 % v poměru k tržbám zvýšil na aktuálních 9 %. A pozitivem je jistě i to, že již více než sedm let hospodaří Zetor s kladným výsledkem.
Na skok do výroby
Když vstoupíte na lávku vedoucí nad montážní linkou, zaujme vás nejdříve video, na němž je v animaci znázorněno, jak bude výroba vypadat, až proběhne komplexní modernizace. Bude to špičkové pracoviště, které snese ta nejpřísnější měřítka v porovnání s konkurencí. Nicméně, zatím tomu tak není.
Ale nemůžeme říci, že by se nic nedělo. V roce 2016 byla dokončena hala pro skladování dílů pro výrobu. Výrobce ji nazývá jako halu logistiky. Ta těsně sousedí s montážní halou a vyřešila problém převážení dílů na delší vzdálenosti v rámci dnes 25hektarového areálu. Hala, v níž je umístěno asi 6000 skladových položek, je rozdělena do čtyř částí, přičemž dvě jsou určeny pro skladování velkých, resp. malých dílů, třetí část slouží jako „nádraží“ pro distribuci dílů přímo na jednotlivé montážní linky a poslední část haly tvoří příjem materiálu včetně vstupní kontroly a kancelářské prostory.
Díly jsou naváženy pomocí elektrických manipulačních vozíků se speciálními vratnými obaly, ale do budoucna možná budou tuto činnost provádět speciální elektrické vozíky jezdící po indukčních drahách.
Modernizací prošla nedávno také linka výstupní kontroly – testování traktorů po montáži, kde jsou dvě válcové zkušebny, které umožňují zejména otestování brzdového systému, ale i dalších komponentů souvisejících s převodovkou či řízením. Každý traktor tráví zkušebním testováním asi ¾ hodiny. Nová zkušebna umožňuje simulaci zatížení traktoru přes pojezdová kola, do budoucna bude prováděna i simulace zatížení přes PTO.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 6/2018.