Phoenix-Zeppelin představuje speciální nosič Challenger Terra-Gator 8333 (TG 8333), který pro letošní sezónu prošel kompletní modernizací. U tohoto stroje lze využít výhody převodovky s plynule měnitelným převodovým poměrem (CVT) vyvinuté společností AGCO. Uvedené konstrukční řešení představuje špičku ve svém oboru a poskytuje vysokou úroveň kontroly nad strojem, maximální účinnost a nižší provozní náklady.
Společně s převodovkou TechStar CVT byly u nového stroje nově uplatněny i další funkce, které zaručují mimořádné zvýšení výkonu i hospodárnosti během provozu. Terra-Gator 8333 je při aplikování schopen zpracovávat větší plochu rychleji a přesněji než kdykoli dříve. Maximální komfort v kabině umožňuje obsluze pracovat dlouhé hodiny, aniž by to bylo na úkor plné kontroly vlastní činnosti. Terra-Gator 8333 se dodává také s telemetrickým systémem AGCOMMAND, který umožňuje přesné určování polohy a dálkové sledování strojů a jejich činnosti.
Převodovka TechStar
Terra-Gator 8333 je standardně vybaven převodovkou TechStar CVT s plynulou změnou převodového poměru. Ve své třídě je mnohem účinnější než ostatní konstrukční řešení, umožňuje řazení pod zatížením nebo hydrostatický přenos točivého momentu. Dokáže přenášet plný výkon motoru při jakékoli rychlosti v rozsahu od 0 do 40 km/h. Převodovka TechStar CVT dodávaná společností AGCO pod typovým označením ML-260 se osvědčila již u více než 100 000 vyrobených vozidel. Umožňuje nastavení libovolné rychlosti jízdy vpřed při jakýchkoli otáčkách motoru. Díky tomu dochází ke spojení optimální ovladatelnosti stroje a kvality práce s výjimečnou úrovní produktivity a hospodárnosti.
Převodovka TechStar CVT má řadu automatických provozních režimů, které se ovládají pomocí pedálu nebo páky, rovněž je vybavena pákou Power Direction pro ovládání směru jízdy. Touto pákou lze plynule měnit směr jízdy vpřed a vzad, nastavovat režim aktivního volnoběhu (zastavení s vypnutím spojky) a rovněž nastavovat rychlost jízdy v obou směrech.
Funkce Power Management poskytuje inteligentní elektronickou vazbu s motorem. Pracuje tak, že optimalizuje stávající provozní režimy nastavené pomocí pedálů a pák. Automaticky optimalizuje otáčky motoru v celém jejich rozsahu a v celém rozsahu rychlosti jízdy tak, aby byla zachována předem nastavená rychlost jízdy vpřed. Tím se zvyšuje využití výkonu motoru a snižuje spotřeba paliva.
Plynulá činnost převodovky CVT poskytuje trvalý záběr kol, což znamená, že dochází pouze k minimálnímu narušování povrchu půdy nebo porostu. Vysoká úroveň automatizace je předpokladem systému „nastav a zapomeň“, který trvalým sledováním vlastní funkce zajišťuje optimální výkon a účinnost motoru, čímž obsluze umožňuje soustředit se na jiná hlediska prováděné pracovní činnosti.
Úsporný motor
S převodovkou TechStar je dokonale sladěn šestiválcový motor Citius o zdvihovém objemu 8,4 litru a maximálním výkonu 360 k. Dosahuje velmi nízké spotřeby paliva a už se osvědčil u stroje Challenger 2244 i výrobních řad traktorů a sklízecích mlátiček z nabídky společnosti AGCO.
Optimálního průběhu spalování paliva je dosaženo použitím přímého vstřikování typu common rail, čtyřventilové konstrukce válců a elektronického řídicího systému motoru SisuTronic využívajícího sběrnici CANbus. Tento systém ideálně spolupracuje s funkcí Power Management, což se projevuje okamžitou reakcí na měnící se provozní podmínky a zatížení motoru. Hodnoty maximálního výkonu 360 k dosahuje při 2000 ot/min, přičemž jmenovitý výkon činí 335 k při 2200 ot/min. Motor dosahuje špičkového výkonu již při nízkých otáčkách, což přispívá k nízké spotřebě paliva. Hospodárnost provozu dále zlepšuje mohutný - o 40 % zvýšený točivý moment, který dosahuje své maximální hodnoty 1492 Nm při 1500 ot/min a jmenovité hodnoty 1068 Nm při 2 200 ot/min. Všechny chladiče (motoru, plnicího vzduchu, převodovky a klimatizace) jsou výklopné pod úhlem 15°, takže je k nim pohodlný přístup během údržby. Palivové nádrže o celkovém objemu 620 litrů poskytují dostatečnou kapacitu pro dlouhé pracovní dny.
Kabina a podvozek
Kabina stroje Challenger TG 8333 má standardní pneumatické odpružení a je uložena o 15 cm níže než u předchozích modelů, tedy s podlahou ve výšce 2,0 m nad úrovní terénu a s celkovou výškou 3,84 m. I při tomto umístění umožňuje skvělý výhled přes novou šikmo skloněnou kapotu. Schůdky o šířce 370 mm poskytují snadný přístup k nově konstruované, delší a širší nástupní plošině. Výbava kabiny odpovídá stejným specifikacím, jaké jsou stanoveny pro všechny stroje Challenger řady „C“. Přetlaková kabina využívá třífázovou filtraci zahrnující vnitřní a vnější filtry a čištění pomocí aktivního uhlí.
Nový jednodílný podvozek snižuje polohu těžiště Terra-Gatoru 8333, čímž zlepšuje jeho stabilitu. Stlačený vzduch je nyní akumulován ve vzduchových nádržích, které jsou umístěny blíže k dvoukomorovému kompresoru o výkonu 700 litrů/min. Je tak možné použít kratší hadice a díky tomu zrychlit spouštění systémů stroje. Toto uspořádání současně usnadňuje opravy jakýchkoli případných netěsností.
Hydrostatický pohon předního kola
Přední kolo je poháněno hydromotorem Rexroth, jehož tlakový a regulační systém se ovládá prostřednictvím terminálu Falcon VT umístěným v kabině vozidla. Dva předem nastavené tlaky v pneumatikách může přenastavovat a opakovaně vyvolávat řidič vozidla, který tak může volit optimální tlak a tedy i potřebný záběr kola za všech provozních podmínek. Tato nastavení lze upravovat a aktivovat prostřednictvím ovládacího joysticku. Pohon předního kola se automaticky odpojuje při jízdě po silniční komunikaci.
Terra-Gator 8333 je možné vybavit pneumatikami stejné velikosti na všech třech kolech. Zadní náprava má mokré brzdy umístěné na straně diferenciálu, které mají zatížitelnost 25 t. Další samostatná provozní kotoučová brzda, která je přimontována ke kloubovému hřídeli, se ovládá pomocí páky pro nastavování směru a rychlosti jízdy.
Terminál Falcon VT
Nový obslužný terminál Falcon VT kompatibilní se standardem ISO-Bus je standardní součástí vybavení. Umožňuje práci s proměnným ovládáním množství rozmetávaného materiálu, který může být v kapalné i suché formě. Terminál je umístěn okolo dotykové obrazovky o šířce 25 cm, která je také vybavena tlačítky a otočným ovladačem pro výběr funkcí a procházení menu.
K systémům vozidla se tento terminál připojuje prostřednictvím síťové sběrnice CAN-Bus. Terminál je také opatřen slotem pro paměťovou kartu SD umožňujícím přenos dat, map rozmetávání atd. Systém sleduje rychlost jízdy vpřed a upravuje tok materiálu, který se tak automaticky přizpůsobuje předem nastaveným nebo proměnným rozmetávaným množstvím. Programování opakujících se úkonů ulehčuje posádce práci.
Rychlé plnění
Terra-Gator 8333 je vybaven novou nádrží o objemu 15m3, která má nyní pět montážních bodů, čímž je dosaženo rovnoměrného rozložení hmotnosti. Kejda se čerpá prostřednictvím čerpadla Börger EL 1550 o výkonu 6000 litrů/min, které je hydraulicky poháněno přímo ovládanou převodovkou. Jako volitelné provedení je k dispozici čerpadlo o výkonu 9000 litrů/min.
Systém SuperLoad zkracuje dobu plnění a tedy i celkovou dobu pracovních prostojů. Lze využít racionální pracovní postup, při kterém je možné systém před následným plněním vyprázdnit pomocí samostatného objemového čerpadla během doby kratší než 10 sekund. Běžná doba plnění se tím zkracuje až o 2 minuty. Po rychlém vyprázdnění odstředivého čerpadla se bezprostředně zahajuje vlastní postup plnění, čímž se zvyšuje výkon plnicího systému asi o 20 % a nádrž o objemu 15m3 lze při práci s materiálem o dobré viskozitě naplnit během pouhé 1,5 minuty. Při práci s hustší kejdou může systém SuperLoad sloučit výkon obou čerpadel a tím rovněž zvýšit rychlost plnění. Pevný tříbodový závěs CAT 3 se dodává s kulovými koncovkami CAT 3 nebo CAT 4 nebo s rychlospojkami Walterscheid, které umožňují připojování neseného nebo taženého pracovního zařízení.
Klíčové informace
Charakteristika Terra-Gator 8333
Převodovka TechStar CVT a Motor Citius CTA 4-o objemu 8,4 litru.
Hydrostatický pohon předního kola s ovládáním výkonu pomocí joysticku.
Přímý pohon hydraulických čerpadel motorem stroje.
Ovládání všech funkcí obslužným terminálem Falcon VT s dotykovou obrazovkou.
Nové, přímo poháněné čerpadlo Börger s integrovanou převodovkou.
Řezačka RotaCut 10 000 a systém SuperLoad zkracující dobu plnění.
Tříbodový zadní závěs s elektrickým ovládáním spouštění, zvedání a plovoucí polohy.