Využití pásových traktorů má nejen v našem zemědělství dlouhou historii. První pásové traktory se vyznačovaly dvojicí pásů tvořených ocelovými články. S pokrokem, který se nevyhnul ani konstrukci podvozků a pásů, se začaly využívat vyztužené pryžové pásy zajišťující požadovaný přenos výkonu trakčního prostředku na podložku.
Současné pásové traktory umožnují bezproblémový přesun po pozemních komunikacích. Stále však platí, že jsou určeny pro těžké polní práce, a to právě s ohledem na tahovou sílu.
Přínosné je rovněž jejich využití v předseťové přípravě, kdy díky styčné ploše pásů eliminujeme negativní působení tlaku na půdu.
Omezené možnosti máme v dopravě, a to při agregaci s překládacími vozy, kdy se souprava kromě přejezdů pohybuje na zemědělsky využívaných plochách.
Kromě ryze pásových podvozků se využívají také trakční prostředky kombinující pásové jednotky na zadní nápravě s koly na přední řiditelné nápravě. V nabídce jsou také pásové jednotky nahrazující standardní pojezdová kola.*
Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v květnovém Farmáři.