Čekanice u Tábora byly dne 23. 6. tohoto roku historicky prvním místem konání Dne Zetoru. Ne že by tyto traktory nebyly dosud předváděny, nicméně dosavadní předvádění si organizovali sami prodejci, zatímco to v Táboře bylo připraveno prodejní organizací Zetor Trade.
Čekanice u Tábora nebyly zvoleny náhodně. Právě tam má sídlo prodejní středisko Agrozetu České Budějovice, který je významným prodejcem traktorů domácí značky a tato firma se na přípravách Dne Zetoru podílela rovněž. A co mohli návštěvníci vidět? V podstatě kompletní sortiment v Brně vyráběných traktorů: Nechyběly ani aktuální novinky a dílčí inovace, které teprve budou nabíhat do sériové výroby.
Mimo traktorů mohli návštěvníci shlédnout též část sortimentu firmy Mitas, lesní nástavby PTR Třeboň, nejnovější typy čelních nakladačů z Humpoleckých strojíren či část sortimentu firmy Manatech reprezentovaný zejména čelními nakladači Zet Trim, řadou komunálních nástaveb (vyžínač příkopů,sněhová fréza,čelní nakladač jako adaptér čelního nakladače)
Organizátoři měli smůlu na počasí, které je v letošním létě velmi netypické a tak prakticky celý den propršel a nemohlo dojít na praktické ukázky traktorů agregovaných s nářadím pro sklizeň pícnin. Traktory proto jen předjížděly před hlavní stan, kde se jim dostávalo komentáře od Bohdana Špičky a Miloše Šubra (Zetor Trade), kteří se v popisu traktorů střídali.
Nová Proxima 95
Bývá zvykem začínat výkonově nejslabším strojem a tak se při prezentaci také stalo. Jako první byly prezentovány traktory z řady Proxima. Ta obsahuje nově čtyři modely. Začíná na výkonu 60 koní a zatímco dříve končila modelem 8441 (nově 85), nyní do ní přibyl typ 95 s výkonem devadesáti koňských sil (od tohoto roku používá Zetor nové značení kdy číslo vyjadřuje orientační výkon motoru v koních, který Zetor udává podle normy ECE R-24). Z pohledu motoru i převodového ústrojí či hydrauliky nedoznala tato řada zásadních změn, tedy čtyřválcové motory Zetor s mechanicky řízeným vstřikováním paliva, přeplňováním a recirkulací spalin, tři varianty převodovek a to pětistupňová s redukcí, klasickou zpátečkou a dvoustupňovým násobičem, nebo šestistupňová s mechanickou reverzací, nebo s plazivými rychlostmi, mechanická hydraulika s regulací Zetormatik a zvedací silou až 40 kN. Inovována je kabina se stavitelným volantem, kouřovými skly, většími vzduchovými filtry a jiné umístění doznala například registrační značka. V kabině je nyní nový kryt ovládacích pák vnějších okruhů hydrauliky a přepracována byla ergonomie ovládání řadících pák a páky zapínání PTO. Traktory mohou být vybaveny mechanickou či pneumaticky odpruženou sedačkou a na přání klimatizací (u modelů 85 a 95 ve standardu), nebo rychlospojkami hydrauliky s odkapovými nádobami.
Co je u Zetorů vždy výbavou na přání a platí to pro všechny modelové řady to je čelní tříbodový závěs a vývodový hřídel (dodává firma Zuidberg).
Komfortnější Proxima Plus
Komfortnější výbavu nabízí řada Proxima Plus. Obsahuje tři modely (85, 95 a 105; ( 82, 90, 100 k) s jistými progresivními konstrukčními prvky již v základním standardním provedení . Jde například o mechanickou reverzaci ovládanou pákou vlevo vedle volantu či dvoustupňový násobič točivého momentu řízený tlačítky na řadicí páce. Klimatizace je v základní výbavě všech traktorů této řady nicméně i zde je možné základní výbavu snížit,což se výrazně promítne do ceny, kterou lze vynecháním klimatizace, vzduchem odpružené sedačky a dalších prvků snížit o plných 100 tisíc Kč, takže třeba u modelu 105 se leze dostat na cenu 865 tisíc korun.
Proxima Power s reverzací pod zatížením
Novinkou tohoto roku jsou traktory Proxima Power s reverzací pod zatížením. Výkonově tuto řadu pokrývají modely 85, 95 a 105 a 115 (82, 90, 100, 110 k). Tyto traktory mají místo klasické suché spojky jen setrvačník s tlumičem rázů a ozubením nutným pro spouštěč. Vlastní rozjezd a změnu směru jízdy zabezpečují dvě mokré lamelové spojky s elektronickým řízením. Reverzace pod zátěží je ovládána páčkou pod volantem a traktory dostaly novou řídící jednotku, která mimo reverzačních spojek řídí též třístupňový násobič točivého momentu a spojku vývodového hřídele.
Díky elektronickému ovládání reverzace jsou v kabině i další změny a pod spojkovým pedálem je nyní snímač polohy a na hlavici řadicí páky je mimo dvou žlutých tlačítek pro řazení násobiče též červené tlačítko vypínání spojky, přesněji řešeno rozepnutí obou reverzačních spojek. Zajímavostí je též zapínání vývodového hřídele, které má spojku s modulovaným sepnutím a rychlost sepnutí si může přednastavit řidič třípolohovým přepínačem (podle zátěže, která se přes vývodový hřídel musí rozběhnout).
Na modelu Proxima Power 115 byly prezentovány dílčí inovace, které se pravděpodobně dostanou do sériové výroby. Jednalo se například o jednodušší sedačku spolujezdce se sklápěním dopředu, střešní okno umístěné v zadní části traktoru v provedení „šíbr“ (jak jej známe z osobních automobilů), nebo plastové lemy blatníků. Nutno říci, že tyto inovace se setkaly s zájmem prodejců i návštěvníků.
Forterra za akční ceny
Nejvyšší výkonovou třídu Zetoru reprezentuje řada Forterra. Ta zahrnuje čtyři modely (95, 105, 115 a 125;( 90, 100, 110, 12 k) a co do komfortu výbavy jde o nejlépe vybavené Zetory. Třístupňový násobič točivého momentu, EHR Bosch, zvedací síla hydrauliky 58,5 kN, klimatizace ve standardu, výměnný systém závěsů CBM.
Tyto traktory zatím na větší inovace teprve čekají, samozřejmě pokud pomineme ty dílčí uvnitř i vně kabiny společné pro všechny modelové řady. Snad již v příštím roce se uživatelé mohou těšit zejména na nový zetorácký čtyřválec v provedení 16V s významně vylepšenými parametry spotřeby paliva (nižší až o 20 g/kWh) a zvýšeným výkonem o 5 kW. Tento motor je typickým příkladem současného trendu zvyšování výkonů motorů s nižším počtem válců a nižším zdvihovým objemem pro nějž se v automobilové branži používá termín downsizing.
A ve vývoji je též nové převodové ústrojí s reverzací pod zatížením, obdobné jako u řady Proxima Power.
Není bez zajímavosti, že na řadu Forterra vyhlásil výrobce zajímavou cenovou akci, kdy například u nejvýkonnějšího modelu 125 se lze dostat až na cenu 950 tisíc, což je pro potenciální majitele jistě velmi zajímavé. Stodvacet koní za cenu pod milion korun jen tak někdo nenabízí.
Mezi traktory Forterra si návštěvníci mohli všimnout téže jednoho zajímavého modelu, a to provedení 9641 s dvoupalivovým systémem. Na tomto traktoru se ověřovala možnost spalování za studena lisovaného rostlinného oleje, což byl hit v poslední době. Nicméně v současnosti zájem používat toto palivo poněkud ochabnul takže i práce na dvoupalivovém systému byly utlumeny. Stejně jako u ostatních výrobců traktorů přináší spalování rostlinného oleje problémy zejména při dílčí zátěži traktoru, kdy dochází například k zanášení vstřikovačů což výrobci obvykle řeší přepnutím vstřikování na motorovou naftu.
Praktické jízdy
Velké množství představených traktorů bylo jistě lákadlem pro návštěvníky nicméně nepříznivé počasí řadu z nich jistě odradilo. Přesto se registrovalo 210 účastníků a škoda, že také vlivem nepřízně počasí nedošlo na praktické ukázky. Ale i tak většina traktorů byla k dispozici alespoň pro vyzkoušení jízdy bez zatížení agregací a i to má pro potenciální uživatele svoji hodnou, vždy větší než jen usednutí do kabiny se zhasnutým motorem.