Každý výrobce musí své výrobky inovovat a přizpůsobovat nejen požadavkům legislativním, ale i těm, co přicházejí z praxe. Platí to i pro našeho nejznámějšího výrobce zemědělské techniky a pár inovací, které byly vyvolány především ohlasy z praxe, a jenž přinesou traktory Zetor modelového roku 2022, se pokusím popsat v tomto článku.
Zetory v posledních letech postupně převlékly kabáty do designu italského studia Pininfarina. Aby ty kabáty nebyly úplně stejné, přichází pro příští rok drobná designová změna na modelové řadě Forterra. Spočívá v použití černé čelní masky, v níž jsou umístěny světlomety. Ta byla dosud stříbrná a tak nově půjdou modelové řady Forterra a Proxima jednoznačně rozlišit i při letmém pohledu.
Ekonomická, nebo klasická převodovka
Protože krom nové masky inovované Zetory více designových změn nenabídnou, budeme se dále věnovat inovacím praktickým. Zřejmě nejvýznamnější z nich je možnost volby převodovky Classic, určená pro Forterru HSX. Provedení HSX je nejprodávanější variantou Forterry a některým uživatelům v provozu nevyhovovala stávající ECO převodovka, která je provedena tak, že nejvyšší rychlostí 40 km/h se mohou traktory pohybovat při otáčkách motoru snížených na 1800 za minutu. Nově bude možné si zvolit buď současné provedení s ECO převodovkou, nebo verzi Classic. A Classic znamená klasiku, tedy to, že nejvyšší rychlost jízdy je dosažena při jmenovitých otáčkách motoru.
Důvod volby alternativní převodovky je ten, že ECO převodovka má jinak poskládané převodové poměry u hlavních rychlostních stupňů, které jsou takzvaně „delší“, a to zejména v případě 4. a 5. stupně. To nemusí vyhovovat při tahově náročných pracích na poli i na silnici. Na silnici při plném zatížení a dosažení nejvyšší pojezdové rychlosti, na poli hlavně tehdy, pokud je nutné použít redukované převodové stupně. Uživatel si tedy nově bude moci zvolit převodovku podle toho, jaké bude převažující využití jeho traktoru.
Jako určitá alternativa mne napadá ještě třetí řešení, které by spočívalo v použití převodovky Claasic a úpravě stálého převodu například v diferenciálu. Pak by se mohlo dosáhnout snížených otáček motoru při nejvyšší rychlosti jízdy, a to bez negativního efektu v podobě dlouhých převodových stupňů. Zcela ideální by pak byla situace, kdy by traktor dosáhnul rychlosti 40 km/h na 4. stupeň při jmenovitých otáčkách motoru a na 5. stupeň už by byly otáčky elektronicky omezovány.
Ale to jsou jen moje úvahy a pojďme od nich zpět k reálným inovacím. Důležitým prvkem, který zvyšuje produktivitu traktorů, je použití nového modulárního závěsu pro traktory Forterra a Crystal u něhož je nosnost zvýšena z dvou na tři tuny. Tedy ne v celém rozsahu, ale výškově jen pod úrovní PTO, avšak právě tam je to nejvíce potřeba při agregaci s návěsnou technikou. V souvislosti s tím se do výbavy zavádějí zesílené 3tunové koncovky v podobě klasické hubice, Piton fixu a koule K80.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!