Největší podíl na nižší spotřebě paliva v dopravě u nákladního automobilu ve srovnání s traktorem o shodném výkonu motoru a shodným objemem přepravované hmoty za jízdy po polní cestě mají vyšší rychlost jízdy v terénu a vhodný systém pohonu. Také za jízdy po silnici je nákladní automobil efektivnější – rychlejší a spotřebuje méně paliva, což je dáno jednodušší konstrukcí převodovky, systémem pohonu, vhodným pro jízdu po silnici a vhodnějšími pneumatikami s nižším valivým odporem.
Rozvoj nákladních automobilů doprovází i rozvoj nových technologií. Patří k nim například překládání píce na okraji pozemku na nákladní automobily, které se pohybují výhradně po silnici. Tento systém se již dlouho využívá při sklizni cukrové řepy, ovšem samotná sklizeň bývá od dopravy sklizených bulev do cukrovaru časově oddělena. Naproti tomu píce od řezačky je třeba odvážet z pole bezprostředně po její sklizni. Proto by překládací zařízení mělo být schopné rychle přeložit takový objem materiálu, který odpovídá maximální výkonnosti sklízecí řezačky v konkrétních podmínkách. V opačném případě by stroj pro překládku představoval omezující prvek celé technologické linky.
V technologiích sklizně cukrovky se inspirovali technici v Německu, a představili upravený samojízdný čistící nakladač řepy. Stroj je modifikován tak, aby byl schopen nabírat kukuřičnou řezanku nebo řezanku obilnin, sklizených metodou GPS z hromady, odložené na okraji pole, a přepravovat ji na nákladní automobily. Ty mohou stát na silnici i ve značné vzdálenosti od nakladače, který díky svému dlouhému dopravníku umí překlenout i příkopy či meze.