Na podzim loňského roku byla představena Avia D120 4x2 s motorem Cummins Euro 6 a obchodním označením Initia. Počátkem letošního roku byla v Přelouči zahájena výroba tohoto vozidla a následně bylo představeno i provedení s pohonem obou náprav.
Slavnostní prezentace nového nákladního automobilu proběhla koncem května v Přelouči, na polygonu nedaleko výrobního závodu. Pozvaní novináři i prodejci si tak mohli prohlédnout nové vozidlo, které vychází z modelu D120 a jeho základní odlišností je poháněná přední náprava a mírně zvýšená světlá výška. Nová Avia 4 x 4 je nyní ve stavu dokončené homologace a prodejci si ji tak mohou objednávat. Podle slov generálního ředitele je plánováno, že asi 30 až 40 % výroby bude tvořit právě provedení s pohonem obou náprav. Bude představena také varianta určená pro hasiče, s nástavbou vyráběnou ve spolupráci se společností Karbox a sedmimístnou kabinou.
Z osvědčených komponentů
Avia D120 je vozidlo, jež je ve výrobním závodě skládáno z komponentů vyráběných subdodavateli. Pohonnou jednotkou je motor Cummins, 4,5litrový čtyřválec dodávaný ve dvou výkonových provedeních, a to 134 kW (180 k) a 157 kW (210 k). Motor plní emisní limit Euro 6 s využitím systému SCR. Pro východní trhy a též hasičské provedení však bude dodáván s emisní třídou Euro 5, která je postačující a znamená snížení výrobních nákladů i prodejní ceny. Zejména díky jednodušší elektronice.
Točivý moment je z motoru přenášen přes suchou jednokoutoučovou spojku Sachs s pneumatickým posilovačem a šestirychlostní, plně synchronizovanou převodovku ZF. Následuje sestupná převodovka Praga (vyráběná firmou Technometra), která má dva rozsahy (silniční a terénní) a též možnost závislého vývodového hřídele, jenž najde uplatnění při použití pro speciální aplikace. Ze sestupné převodovky je točivý moment rozdělován do diferenciálů přední a zadní nápravy. V obou diferenciálech jsou uzávěrky. I proto Avia 4 x 4 zvládne jízdu v lehkém i středním terénu.
Odpružení náprav je kombinované, a to s využitím listových pružin, kapalinových tlumičů a torzních stabilizátorů. Jízda s automobilem je tak dostatečně komfortní. Účinný je brzdový systém, který používá kotoučové brzdy na obou nápravách s pneumatickým ovládáním.
Použitá kabina je odpružená pomocí kapalinových tlumičů a vinutých pružin (vzadu), v přední části je uložena na silentblocích. Výhodou kabiny jsou malé rozměry, které přispívají i ke snížení celkových rozměrů automobilu a zvyšují obratnost při manévrování v uzavřených prostorách. Pro přístup k motoru je kabina hydraulicky sklopná.
U nákladního automobilu je podstatným parametrem užitečná hmotnost. Provedení D120 znamená celkovou hmotnost necelých 12 tun, přesněji 11 990 kg, přičemž hmotnost podvozku začíná na hodnotě 4132 kg. Z toho vyplývá možnost zatížení 7858 kg, od něhož je však (při praktickém využití) nutné odečíst hmotnost nástavby.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 7/2018.