Polský výrobce traktorů – firma Farmtrac má nové zastoupení na našem trhu. Od letoška je prodejcem těchto traktorů společnost Agrotechnika Vaněk, která jeden model vystavila i na letošním Techagru. Asi nebylo náhodou, že to bylo nejvýkonnější provedení, model 9120 DTn z jinak širokého sortimentu, který zahrnuje 17 modelových provedení s motory o výkonu od 22 do 113 k.
Společnost Farmtrac nazývá své produkty jako evropské traktory. Vyrábí je totiž z komponentů od renomovaných evropských výrobců, i když část z montovaných celků si vyrábí i sama. Z pohledu motorů jsou u traktorů s nižším výkonem používány motory vlastní konstrukce v tří- a čtyřválcovém provedení, v některých modelech jsou tříválce Mitsubishi a u nejvýkonnějších traktorů jsou použity čtyřválce Perkins.
Také převodové ústrojí je různorodé. U výkonově nejslabších traktorů je použit hydrostatický systém pojezdu, nebo mechanické převodovky vlastní konstrukce v konfiguraci 8/2, nebo 9/3. Traktory s vyšším výkonem mají reverzační převodovky Carraro 12/12, nebo 24/24.
Vývodový hřídel je nabízen v nezávislém i na převodovém stupni závislém provedení a hydraulika má mechanické ovládání, vyjma modelu 9120 DTn, který má EHR. Většina traktorů je vyráběna ve verzi s kabinou i bez ní.
Vlajková loď
Jak již bylo uvedeno na vrcholu nabídky traktorů Farmtrac stojí provedení 9120 DTn. Používá čtyřválcový motor Perkins o zdvihovém objemu 3,4 l a jmenovitém výkonu 83 kW (113 k) s emisním limitem Stage III B.
Za dvoulamelovou suchou spojkou je řazena čtyřstupňová převodovka s mechanickým reverzorem, třemi rychlostními rozsahy a dvoustupňovým násobičem točivého momentu. Převodové i pojezdové ústrojí je kompletem od firmy Carraro a obsahuje mokré lamelové brzdy na poloosách zadní nápravy, uzávěrku zadního diferenciálu s elektrohydraulickým ovládáním a samosvornou uzávěrku diferenciálu v nápravě přední. Samozřejmě, že obsahuje též převodovku PTO s rozsahy 540, 540 E a 1000 ot/min.
Hydraulický systém je vyráběn firmou Mita. Zubový hydrogenerátor dosahuje nejvyššího průtoku oleje 55 l/min a nosnost ramen zadního TBZ činí 4,5 tuny. Ovládání je řešeno přes EHR. Ve standardu jsou tři páry vnějších okruhů s mechanickým ovládáním.
Kabina je standardního provedení a s klasickými ovladači, povětšinou v mechanickém provedení. Nechybí vzduchem odpružená sedačka řidiče, sedačka spolujezdce nebo klimatizace. Na Techagru byl traktor vystaven v úpravě pro lesní nasazení, takže kolem kabiny nechyběl ochranný rám a sítě na bočních oknech.*
Celý článek je uveřejněn v Mechanizaci zemědělství 7/2018.