V letošním roce byla nabídka traktorů Zetor rozšířena o dva nové modely Utilix a Hortus. Na rozdíl od ostatních Zetorů nejsou nové traktory vyráběny v Brně, ale firmou TYM v Jižní Koreji. Do Líšně cestují v plně smontovaném stavu, pouze pojezdová kola jsou zaměněna za kola přepravní, která umožní snížení světlé výšky traktorů, a tím i zvýšení skladnosti během jejich dlouhé cesty.
V Zetoru jsou pak montována pojezdová kola s pneumatikami Mitas a traktory jsou samozřejmě též vyzkoušeny. Pak již mohou jít k prodejcům, nebo zákazníkům.
Dva pojezdové pedály
Traktor Utilix jsem měl možnost si vyzkoušet na polygonu v areálu Zetoru. Jednalo se o provedení HT 45, které je slabší z dvojice nabízených modelů. Jeho čtyřválcový Perkins o zdvihovém objemu pouze 2,2 litru disponuje jmenovitým výkonem 31 kW (42 k), zatímco větší sourozenec má o šest koní více. Netradiční jsou vysoké jmenovité otáčky, plných 2600 za minutu. Jedná se o jednouchý motor, bez elektroniky a s řadovým vstřikovacím čerpadlem.
Netradiční je převodovka. Jde totiž o hydrostat se třemi rychlostními rozsahy a specifickým ovládáním. V traktoru není plynový pedál a na jeho místě jsou dva pojezdové pedály, které jej připomínají. Na jednom je šipka směrem vpřed, na druhém směrem vzad. Tyto pedály slouží ke změně směru a též rychlosti jízdy. Protože však chybí vazba na otáčky motoru, je nutné si tyto přednastavit nebo měnit pákou ručního plynu.
Je zajímavé, že s traktorem Zetor Utilix lze jezdit i v režimu tempomatu. Ten ovládá naklopení regulační desky hydrogenerátoru pojezdu. Ovládání je jednouché. Stačí se rozjet na žádanou rychlost a stisknout tlačítko. Aktuální rychlost jízdy je pak udržována.
Správné pneumatiky
Nejvyšší rychlost jízdy traktorů Utilix je necelých 30 km/h a o účinné zpomalení se stará jak hydrostatická jednotka, tak mokré lamelové brzdy. S ohledem na využití traktoru nejsou montovány brzdy pro závěsné stroje. Mnou zkoušený traktor byl vybaven pneumatikami Tiron, které dodává výrobce a disponovaly vysokou výškou záběrových zubů. Byl to traktor, který byl na podzim vystavený v Hannoveru, takže nebyl úplně uzpůsobený pro potřeby našeho trhu, kde je zvykem používat zemědělské pneumatiky s nižšími zuby, nebo pneumatiky industriální. Industriální vzorek je pro tento traktor velmi dobrou volbou, protože uplatnění modelové řady Utilix bude pravděpodobně směřováno především do oblasti komunální sféry, nebo lehčích zemědělských prací.*
Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.