31.07.2018 | 12:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pohádka o konceptu PneuTrac

Znáte pohádku Jana Wericha Královna koloběžka? Má být ustrojená-neustrojená, obutá-neobutá, učesaná-neučesaná, ale hlavně má přijet-nepřijet. Ze zdánlivé hlouposti přijet-nepřijet se nakonec zrodí skvělý vynález jménem koloběžka. Kdyby byl býval princ dal princezně za úkol přijet v traktoru na pásech - pneumatikách, možná mohl být PneuTrac na světě už dávno.

Pohádka o projektu PneuTrac, ale začala úplně jinak. Nápad se spojením výhod pneumatiky a pásu se zrodil v izraelské společnosti Galileo Wheels Ltd. Celý koncept je postaven na technologii CupWheels, tedy speciálním tvaru bočnice. Na projektu začala spolupracovat společnost Mitas a po několika letech vývoje a testování byl PneuTrac představen v roce 2013 na výstavě Agritechnica zemědělskému světu.

Ale příběh pokračuje
Koncept PneuTrac sklidil velký ohlas a z výstavy Eima v následujícím roce si přivezl ocenění. Šlo ale stále jen o koncept a společnost Mitas PneuTrac i nadále testovala a zkoušela ho na různých velikostech ráfků. Na první výstavě byl představen v rozměrech 280/70 R18 a 600/65 R38. V roce 2015 se objevil PneuTrac v novém rozměru 480/65 R28 na veletrhu Sima a později v týmž roce na výstavě Agritechnica.  Provozní zkoušky i polní testy dosáhly uspokojivých výsledků a potvrdily lepší vlastnosti PneuTracu oproti standardním pneumatikám.
Mitas prováděl provozní zkoušky v České republice na traktoru John Deere 6150R s pneumatikami 480/65 R28 PneuTrac na přední nápravě a 600/65 R38 PneuTrac na zadní nápravě. Výsledky ukázaly, že tažná síla 600/65 R38 PneuTrac je zhruba o 25 % vyšší než u standardních pneumatik a ve srovnání s pneumatikami IF měl PneuTrac zhruba o 15 % lepší trakci. Z výsledků testů rozměru 480/65 R28 PneuTrac vyplynulo, že má zhruba o 10 % lepší tažnou sílu oproti standardní pneumatice a přibližně o 7 % ve srovnání s IF pneumatikou. Prokluz a tažná síla se měřily během několika způsobů jízdy a výsledkem bylo zhodnocení tažné síly za prokluzu, ke kterému běžně dochází při obvyklé práci na poli (okolo 15 %). Výsledky byly založeny na měřeních, která byla provedena 22. července 2015, a měření prováděl Výzkumný ústav zemědělské techniky, v. v. i.
Tou dobou společnost Mitas avizovala, že pokud stejně dobře dopadnou výsledky porovnání charakteristik PneuTracu s pásy, mohl by být koncept do dvou let uveden na trh.
Jenže pak sled událostí nabral rychlý spád. Společnost Trelleborg podepsala dohodu o akvizici holdingu ČGS a. s., pod nějž patřila i společnost Mitas, a po PneuTracu se na chvilku slehla zem.

Žili šťastně až do smrti?

Neboli dostane se PneuTrac konečně do výroby? Na loňské výstavě Agritechnica se objevil koncept hybridní pneumatiky PneuTrac s logem společnosti Trelleborg. Tentokrát, byl PneuTrac určen pro viniční a sadařské traktory. Ačkoliv Trelleborg věří, že se koncept v budoucnu uplatní i na velkých traktorech, zatím se soustředí na speciály. Trelleborg provedl v konceptu některé inovace a podrobil ho dalšímu testování. Zajímavé je, že výsledky byly uspokojivé právě pro viniční a sadařské traktory, zatímco dřívější testy společnosti Mitas vypadaly výhodněji pro větší stroje. Každopádně to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat happyendu v podobě produkce PneuTracu, alespoň v oblasti speciálních traktorů.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.