Těsně před začátkem letošních žní se na Kolínsku konala prezentace sklízecích mlátiček John Deere s názvem Kombajn kemp. Návštěvníci akce se mohli seznámit jak s novinkami, tak s osvědčenými produkty ve sklizňové technice. Přednášející přitom neunavovali přítomné dlouhými technickými popisy a spíše se snažili zaměřit na zajímavosti, které jsou pro kombajny John Deere typické.
Sklízecí mlátičky John Deere určené pro evropský trh se vyrábí na dvou místech. To hlavní je v německém Zweibrückenu, kde je kompletována modelová řada T a W500/600 reprezentující stroje s tangenciálním mláticím ústrojím a též modelová řada S700, což jsou axiální kombajny. Ve spolupráci s finskou společností Sampo je vyráběna modelová řada W330/440. Ta představuje sklízecí mlátičky klasické koncepce, konstrukčně uzpůsobené na nižší výkonnost. Nejde však o mlátičky Sampo obarvené na zeleno, protože mají i určité konstrukční odlišnosti. Jedná se například o šikmý dopravník s možností manuálního naklopení pata/špička v rozsahu 17° nebo využití žacích adaptérů John Deere řady R s nerezovými vkládacími plechy a průběžným šnekem o průměru 660 mm.
Největší novinkou letošního roku mezi sklízecími mlátičkami John Deere je inovovaná modelová řada S700. Ta, ač je svým historickým původem z USA, už je v Zweibrückenu vyráběna jako čistě evropský kombajn uzpůsobený na specifika našich podmínek, mezi něž patří zejména dodržení limitů pro šířku strojů 3,5 m a uzpůsobení mláticího, separačního a čisticího ústrojí na vyšší výnosy zrna i slámy, které jsou pro Evropu typické, stejně jako požadavek na vyšší kvalitu slámy.
Srdcem sklízecích mlátiček John Deere řady S je mohutný rotor, který má nejen vkládací, mláticí a separační část, ale před ním je ještě řazen vkládací buben a za ním buben vyprazdňovací. Oba zabezpečují větší plynulost v toku materiálu. Tu umí podpořit i hydraulicky odpružený koš, který oddálením reaguje na náhle zvětšené množství mláceného materiálu. Modely S780 a S790 mají též samostatný domlaceč klásků.
Místo stupňovité vynášecí desky je použito několik šnekových dopravníků a díky tomuto řešení mohla být zvětšena plocha sít. Ta jsou u inovovaných modelů zcela nová a to včetně ventilátoru. S ohledem na použití odlehčených materiálů byla snížena jejich hmotnost a při jízdě v kopcích je užitečným pomocníkem systém Active Terrain Adjustment, který reguluje otáčky a směr proudění vzduchu z ventilátoru i žaluzie sít podle toho, zda se sklízecí mlátička pohybuje do kopce či s kopce, a navíc bere v úvahu i druh sklízené plodiny.*
Celý článek nejdete v týdeníku Zemědělec.