Pod termínem lesní těžba se skrývá celá řada prací, spojených s kácením a zpracováním stromů v lesních porostech: odvětvování, krácení na sortimenty surového dříví a doprava dřeva. Dopravu lze rozlišit na primární, zahrnující přepravu vytěženého dřeva z lesního porostu ke komunikaci, a na sekundární, tedy po pozemních komunikacích do místa uložení či dalšího zpracování. Rozsáhlé využívání výkonné techniky při těžbě dřeva je výsledkem snahy o zjednodušení práce, zvýšení produktivity a zajištění rentability těžby. Nejmodernější techniku a technologie mohli vidět návštěvníci výstavy KWF - Tagung v bavorském Rodingu.
Firma Ponsse speciálně upravila úsek cesty tak, aby mohla zájemcům demonstrovat vlastnosti nového aktivního rámu. Tato nová technologie byla vyvinutá pro osmikolové vyvážecí soupravy a vyznačuje se jednoduchou a funkční strukturou. Dokáže absorbovat příčné výkyvy podvozku a zajišťuje vodorovnou polohu kabiny i za jízdy přes nerovnosti či ve svahu. Je určena pro stroje Ponsse Buffalo, Elephant a ElephantKing.
Že se dá vyvážecí souprava osadit skarifikačními jednotkami, není nic nového. Zajímavý exponát byla vyvážecí souprava Ponsse, která měla instalovány jednotky švédské značky Brackeforest. Rotory jsou osazeny výměnnými zuby ze speciální oceli. Firma Brackeforest je specializovaný výrobce strojů a zařízení pro obnovu lesa, mezi něž patří i sázeče či kácecí hlavice.*
Více informací v Mechanizaci zemědělství č. 11/2018.