V průmyslové zóně vedle Kolína, poblíž obce Ovčáry, má své nové středisko firma Strom Praha. A koncem května se tam konal Kombajn kemp, již čtvrtý ročník pohodové akce s naučným programem cíleným na sklízecí mlátičky. Letos na něm mohli návštěvníci během čtyř dnů spatřit zajímavý úkaz. Stálo tam šestadvacet nových sklízecích mlátiček, tedy velká část z těch, které si zákazníci objednali a budou jim dodány na letošní sezónu. Celkově jich bylo do ČR objednáno 36, další tři kusy (zástupci řad S, T a W440) budou jezdit jako demo stroje, které projedou republiku a představí se stávajícím i novým zákazníkům. A čtyři sklízecí mlátičky jsou zatím volné, pro ty, kteří by se rozhodli vyloženě na poslední chvíli, anebo i v sezóně.
Celým Kempem provázel především specialista na sklízecí mlátičky John Deere, Jiří Ptáčník. Jak sám říká, kombajny má rád a rád o nich vypráví. Nutno podotknout, že zajímavě a ne únavně. Určitě i proto navštěvuje kemp každým rokem více zákazníků. A o čem byl letos?
Žádné dlouhé popisy strojů, zahrnování čísly a modelovou nabídkou. Z každé modelové řady bohatě stačí zmínit jeden stroj a dlouze ho popisovat stejně nemá cenu. Přemíru informací nikdo v hlavě neudrží. Zajímavější je proto upozornit na detaily.
Drápalík by možná přežil
Informační část o sklízecích mlátičkách začala otisky pneumatik. Nebyl pod nimi vidět přejetý Drápalík, ale bylo dobře znát jakou plochu má klasická pneumatika v porovnání s pneumatikou IF, kdy osmistovka IF má asi o 15 % větší otisk než klasická devítistovka. A to ani ne tak do šířky jak by se dalo čekat, ale především do délky, tedy ve směru jízdy či chcete-li v podélné ose. Pneumatika IF byla prezentována na modelu Bridgestone VT-Combine 800/70 R38 CFO. Přídavek CFO je také zajímavý, znamená totiž, že pneumatika je vhodná pro cyklické zatížení, které je pro sklízecí mlátičky typické.
Největší otisk má však pásová jednotka, která přináší i řadu dalších výhod. Kromě lepší průjezdnosti v terénu, též bezpečnější jízdu při vyšší rychlosti, vyšší komfort na nerovnostech a také zajištění přepravní šířky do 3,5 metru. Od letošních modelů je použit nový systém od firmy Soucy Track, který byl vyzkoušen na loňském demo stroji z „eskové“ řady. Výsledky vypadají velmi dobře, zejména z pohledu životnosti. Ač sklízecí mlátička sklidila asi 1000 ha a ujela přes 2600 km při transportu, pásy se opotřebovaly jen o 6 mm. Nízké opotřebení nejde jen na úkor použitého materiálu pásu, ale i konstrukce pásové jednotky. Ta je vybavena velkým hnacím kolem, které je ve značném záběru s pásem, avšak nikoliv plošném, ale přes vnitřní ozubení pásu. Tím vzniká malé tření a nízká produkce tepla zvláště při jízdě vyšší rychlostí (40 km/h). Kvalitní je i odpružení, pomocí pěti otočných bodů, což jsme si v praktické ukázce mohli prohlédnout. A velkým plusem pro praxi je to, že na pásové jednotce nejsou žádné maznice a spokojí se s olejovými náplněmi koncového převodu a dále vodících kladek. Vodící kladky mají na povrchu speciální vrstvu pryže s vysokou životností a odolností vůči zalepení, takže samá pozitiva. A to je možné ještě jedno pozitivum doplnit. Ne, že by to v praxi asi někdo dělal, ale pásové jednotky lze v případě potřeby zaměnit za klasická kola (samozřejmě včetně koncových převodů).*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 7/2019.