Pro podnik Podhoran Černíkov je hlavní činností výroba dřevěných palet, ale zemědělské půdy nemají také málo, a to 1750 ha, z čehož tvoří 1390 ha orná půda a zbytek jsou trvalé travní porosty. Na orné půdě dominují obilniny, asi 250 ha kukuřice a 80 ha různých luskovinoobilných směsek. Krmné plodiny slouží především pro chov 1000 kusů skotu, z z toho je asi 300 dojnic. A část ze silážované kukuřice putuje i do bioplynové stanice. Významnou součástí živočišné výroby je výkrm brojlerů, reprezentující tři střediska s celkovou kapacitou okolo 103 tisíc kusů. A od výkrmu brojlerů, přesněji rozmetání drůbežího trusu, se začala odvíjet i historie a současnost v používání techniky Strautmann.
V roce 2003 bylo do Černíkova zakoupeno rozmetadlo statkových hnojiv VS 15. Šlo o stroj čtyřletého stáří a jeho původní majitel jej používal pro rozmetání drůbeží podestýlky, která se vyvážela po výkrmu brojlerů. A protože aplikace tohoto koncentrovaného hnojiva má svá specifika, která zvládnou jen některá rozmetadla, zakoupili si jej i do podniku Podhoran Černíkov. Podle slov Václava Valečky se jednalo a stále jedná o stroj, který je velmi spolehlivý a dimenzovaný tak, že všechny jeho komponenty mají značnou životnost. Například rozmetací kotouče i vyhrnovací podlahové dopravníky u něj byly vyměněny pouze jedenkrát, a to je v provozu od roku 1999.
Rozmetadlo s celkovou hmotností 15 tun je agregováno se Zetorem Forterra 11441, a ač je to kombinace bez rezervy výkonu, funguje dobře. Pro jistotu má však sundané nástavky, aby nebylo překládáno. Protože aplikace hnojiv probíhá vždy z polního hnojiště, pracuje rozmetadel několik ve skupině, a tak starý Strautmann VS 15 se starým Zetorem jezdí vždy rovnější části pozemku, aby se traktor netrápil a bylo dosaženo dobré výkonnosti.
Senážní vozy zefektivňují sklizeň
Protože v Černíkově sklízejí 360 ha travních porostů, potřebují k tomu též adekvátní sklizňovou techniku. Technologie senážování je postavena na samojízdné řezačce, přesto jsou do linky zapojeny i senážní vozy, a to na souvratích, nebo při sklizni menších pozemků, kde samojízdná řezačka nemůže předvést naplno svůj potenciál. Pro senážování s využitím vozů původně používali techniku s nižší kubaturou, bylo však jasné, že bude třeba si pořídit vozy větší. Václav Valečka hodnotí věci racionálně a tak nijak nehaní techniku renomovaných firem, které na náš trh senážní vozy dodávají. Dokonce i bez obalu tvrdí, že na trhu jsou v některých prvcích výbavy i technicky zajímavější vozy než ty, které si zakoupili. Ale cenově podstatně náročnější. A protože senážování s využitím vozů není v podniku tím hlavním způsobem konzervace, bylo třeba zvolit vhodný kompromis mezi užitnými vlastnostmi, kvalitou a pořizovací cenou. Vítězně z tohoto klání vyšly vozy Stautmann Giga-Vitesse.*
Celý článek naleznete v týdeníku Zemědělec.