Rakouský výrobce traktorů Steyr je tradičně spjatý s převodovkami CVT. U traktorů Steyr CVT je ovládání jejich pojezdu odlišné než u strojů s převodovkami mechanickými. Celá řada bezpečnostních funkcí hlídá traktor, aby se například nekontrolovatelně nerozjel v nevhodnou dobu. A v létě tohoto roku představil Steyr další systém pro zvýšení bezpečnosti v dopravě a stability soupravy traktoru s přívěsem či návěsem. Má název Steyr S-Brake a zatím je nabízený jako výbava na přání pro traktory modelových řad Steyr Terrus CVT, CVT a Profi CVT; v budoucnu bude k dispozici i pro ostatní řady traktorů Steyr.
Obsluhy taková rizika z praxe znají: za rychlé jízdy po silnici, po polní cestě anebo i po poli či na louce se traktor s návěsem či přívěsem mohou dostat do nebezpečné situace. Vyvolá ji jednoduchý, až podvědomě provedený úkon řidiče: přitažení páky Multicontrolleru k sobě či sundání nohy z pojezdového pedálu. Motor sníží výkon, traktor začne zpomalovat, ale návěs začne traktor „strkat“. Vše může ještě zhoršit nejenom velká hmotnost nákladu, ale kluzký povrch silnice či cesty. V samotném důsledku může vést taková situace až k „zalomení“ soupravy a ztrátě jízdní stability.
Inženýři Steyr se těmito problémy zabývali a výsledkem je nový systém S-Brake. Jakmile řidič dá traktoru výše zmíněné povely ke zpomalení, tedy přitáhne páku Multicontrolleru k sobě či sundá nohu z pojezdového pedálu, zajistí aktivovaná brzda S-Brake to, že zároveň se aktivují brzdy přívěsu.
Spolu s ostatními novinkami, které má rakouský výrobce přichystány pro podzimní veletrh Agritechnica v Hannoveru, byl systém S-Brake prezentován v průběhu letních Tiskových dnů Steyr v Sankt Valentinu.*
Více informací v týdeníku Zemědělec.