11.02.2020 | 09:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Superkompakt

Teleskopické manipulátory Manitou jsou na našem trhu velmi populární a to především v provedení, které bychom mohli označit jako klasické, tedy s výškou zdvihu 6 až 8 metrů a nosností 3 až 4 tuny. Ale prodávané jsou i stroje z jiných výkonnostních segmentů včetně toho, který reprezentuje manipulátory, u nichž jsou než výška zdvihu a nosnost důležitější rozměry a manévrovací schopnosti.

Strojem, u nějž byl důraz kladen na to, aby mohl pracovat i v uzavřených prostorách, kde není místa nazbyt, je Manitou MLT 625-75H a nově též model MLT 420-60H, který z rozměrově většího sourozence vychází. Ovšem, zatímco MLT 625-75H má délku 3,9 m, šířku 1,8 m a výšku 2 metry, tak model MLT 420-60 H je dlouhý 3,6 m, na šířku měří pouze 1,5 m a na výšku necelé 2 metry. Výrobce jej proto nenazývá jako kompakt, ale superkompakt.

S kratší délkou souvisí kratší rozvor a sním i menší poloměr otáčení (3,06 místo 3,31 m). Menší rozměry (tedy zejména rozvor) však znamenají menší stabilitu a z toho vychází i slabší výkonnostní parametry. Je to vidět i z modelového označení, kdy verze 625 má nosnost 2,5 tuny a výšku zdvihu necelých 6 metrů, zatímco provedení 420 dosáhne do 4,3 m a při zataženém rameni unese 2 tuny.

Oba modely se liší i v motorech. Jejich výrobce je sice stejný a to Kubota, oba motory splňují emisní limit Stage V, ale MLT 625-75H má motor s výkonem 75 k, zatímco MLT 420-60 H používá motor o výkonu 57 k. Jeden průnikový bod však oba manipulátory mají a je jím kabina. Ta je na obou modelech stejná a přesto, že díky kompaktním rozměrům se musí šetřit místem je i tak dostatečně prostorná a nechybí v ní ergonomický joystick, nebo přístrojová deska s LCD displejem.

Nový model MLT 420-60 H byl poprvé představen loni na veletrhu Sima a poté též samozřejmě na loňské Agritechnice. Tam vzbudil značný zájem návštěvníků, protože je řešený velmi účelně. Návštěvníky například zajalo, že blok chladičů umístěný na boku a vybavený reverzním ventilátorem, lze jako celek odklopit do úhlu takřka devadesáti stupňů, čímž se na ním otevře prostor s důležitými komponenty motoru, které musí být přístupné pro opravy a servis.

Zajímavým prvkem jsou čtyři režimy řízení pojezdových kol. Zatímco první tři jsou notoricky známé (řízení je kol přední nápravy, protisměrné řízení kol obou náprav, krabí chod), tak čtvrtý režim výrobce nazývá Mani-Crab. Je to něco jako psí chod. Zadní náprava je zablokovaná, ale její kola nejsou v přímém směru, přední náprava je řízená. Je otázkou, zda takovýto režim jízdy má v praxi uplatnění, na druhou stranu technicky to není nic složitého, je to jen elektronická úprava systému stávajícího.

Jistou nevýhodou modelu MLT 420 57H je rychlost jízdy omezená na 25 km/h, takže na nějaké delší přesuny tento stroj není vhodný, a nejlépe mu bude při práci v areálu, zejména v krytých prostorech typu hal a stájí, kde je méně volného místa. To jeho zmiňovaný větší kolega MLT 625 75H může nově jezdit až rychlostí až 40 km/h. Vyšší dopravní rychlost je u něj výbavou na přání.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down