Aplikace kejdy je stále diskutovaným tématem, protože převážené objemy tohoto hnojiva jsou značné a doba, kdy je možné provádět aplikaci je časově omezená. Proto je důležité, aby aplikace probíhala rychle, s dostatečnou výkonností a nízkými ztrátami dusíku.
Nízké ztráty dusíku zabezpečí především použití vhodného adaptéru, který dokáže kejdu či digestát zapravit pod povrch půdy. Ale jak zajistit výkonnou aplikaci? Nejeefektivnější je použití výkonných přívozních souprav, uzpůsobených pro jízdu po silnici a navážejících kejdu ke speciálu, který provádí aplikaci a je naopak přizpůsoben jízdě po poli. Ne vždy je však takovéto řešení možné a zejména tam, kde přepravní vzdálenosti nejsou velké, nachází uplatnění klasické traktorové cisterny s aplikátory, které jezdí po poli i po sinici.
Aby taková aplikační cisterna měla dostatečný objem, dobrou průjezdnost a způsobila pokud možno co nejnižší utužení půdy, musí se její hmotnost rozložit na vícero náprav a nápravy osadit koly s velkou šířkou a průměrem. Firma Joskin takovou velkokapacitní a pro polní použití dobře uzpůsobenou cisternu nabízí v modelové řadě Euroliner. Ta obsahuje několik provedení s objemem nádrže 20 až 28 m³ a je vybavena tridemovým podvozkem s nuceným řízením přední a zadní nápravy, kombinací odpružení náprav listovými pružinami a hydraulickým vyrovnáváním a také velkými koly s průměrem ráfku 30.5“ a šířkou pneumatik až 750 mm. Taková kola zajišťují menší valivý odpor, méně se boří a méně utužují půdu, ale výrobce šel v tomto dále a za svoje inovativní řešení, které průjezdnost v terénu ještě zvyšuje, získal na Agritechnice 2019 zlatou medaili a navíc cisterna Euroliner obdržela i ocenění Stroj roku 2020.
Elektropohon může pomoci
O jaké inovativní řešení se jedná? Možná jste zaznamenali, že obdržená medaile byla za systém pojezdu cisterny E-Drive. Jedná se o zcela nový koncept, který byl vyvinut ve spolupráci s firmou John Deere. Ke své funkci totiž potřebuje generátor elektrického proudu s výkonem 100 kW a to je zatím u traktorů ojedinělá výbava.
Elektrická energie použitá pro pohon náprav kejdovače má vyšší účinnost v přenosu energie než hydrostatika a na rozdíl od energeticky účinného mechanického pohonu se dají precizně regulovat otáčky elektromotoru. A to je důležité, protože je nutné synchronizovat otáčky poháněných pojezdových kol cisterny s rychlostí jízdy. Konstrukčně je pohon vyřešen tak, že z elektromotoru je točivý moment veden kloubovým hřídelem k diferenciálům dvou zadních náprav. Diferenciály jsou dokonce vybaveny uzávěrkami.
Přední náprava tridemu poháněná není, ale zase je zvedatelná, což je výhodné při jízdě s prázdnou cisternou po silnici, nebo pokud by bylo třeba s její pomocí regulovat dotížení zadní nápravy traktoru. To sice u cisterny není moc třeba, ale pokud je stejný podvozek použit u rozmetadla statkových hnojiv, tak tam už to význam má.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 6/2020.*