21.07.2020 | 05:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vývoj v oblasti řízení náprav

Běžnou výbavou u návěsů je řízení náprav. U tandemových podvozků se vztahuje na druhou nápravu, u podvozků tridem na první a třetí. Čtyřnápravové podvozky jsou výjimečnou záležitostí největších typů aplikačních cisteren kejdy. Ty jsou pak standardně vybavené elektronickým nuceným řízením první, druhé a čtvrté nápravy.

Nutnost řízení náprav vzrůstá s roztečí náprav. Velkou rozteč náprav nad 100 cm využívají někteří výrobci návěsů k tomu, aby mohli zvýšit celkovou dovolenou hmotnost návěsů a tím i hmotnost užitečnou. Náběžné řízení se pohybům řízení u traktoru přizpůsobuje automaticky. Může ale negativně ovlivňovat jízdní stabilitu návěsu za jízdy vyššími rychlostmi a ve svahu. Proto je třeba jej pro tyto činnosti zablokovat. To stejné platí i pro couvání s návěsem; při nezablokování by došlo k nekontrolovanému vychýlení řízených kol. Řidič musí na tento nezbytný úkol myslet, některé traktory ale umí náběžné řízení návěsu před rozjezdem vzad zablokovat automaticky. Potom je ale zatáčení s návěsem obtížnější.

Náběžné řízení představuje nákladově nejpříznivější systém. Z důvodu výše uvedených nedostatků se ale velmi často uplatňují sofistikovanější řešení – a to buď elektronicky aktivně ovládané anebo mechanicky ovládané nucené řízení. Nucené řízení funguje tak, že do kulových závěsů K-40 po stranách závěsu K-80 uchycená táhla ovládají válce, které při projíždění zatáček tlačí hydraulický olej do válců řízení.  Táhla po stranách oje návěsu ale do určité míry omezují možný úhel natočení traktoru vůči návěsu.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down