17.07.2020 | 05:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Moderní systémy řízení náprav

Vzhledem k řadě nedostatků standardních systémů nabízejí výrobci dopravní techniky stále více systémy aktivního řízení náprav. Toto řešení je sice nejnákladnější, otevírá ale také nejvíce možností.

Úhel natočení traktoru k návěsu je indikován elektronicky, řídicí jednotka pak ovládá natočení kol návěsu elektricky. Obzvláště uživatelsky přívětivé jsou systémy aktivního řízení náprav návěsu, které se zcela obejdou bez mechanického spojení k traktoru. Informace o poloze traktoru vůči návěsu vypočítávají ze signálů na traktoru umístěného gyroskopu. Tyto systémy také umožňují aktivovat na návěsu krabí chod, kdy se všechna kola natočí shodným směrem. Natočení kol je možné v případě potřeby změnit i u stojícího návěsu.

Velké návěsy s trojicí náprav a celkovou dovolenou hmotností i nad 30 t mají nejenom velké požadavky na tahový výkon, a svislé zatížení oje až 4 t, ale v závislosti na rychlosti jízdy a povaze terénu vyvíjejí i značné dynamické příčné síly na tažný prostředek. Tyto síly mohou mít za následek i destabilizaci soupravy. Aby se docílila větší stabilita soupravy za jízdy po silnici, často se tento problém řeší instalací přídavného závaží do předního tříbodového závěsu traktoru.

Naproti tomu přívěsy se pohybují za traktorem výrazně klidněji. Dynamické příčné síly, které přenášejí na tažný prostředek, jsou výrazně menší. Nezpůsobují proto destabilizaci traktoru. Proto také je možné, aby byly jeden traktor pracoval s dvojicí přívěsů. Jejich postupné vyprazdňování sklápěním do strany je však zdlouhavější.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down