Modelová řada Crystal byla po léta nedílnou součástí výrobního programu traktorů Zetor. V devadesátých letech byla její výroba (tehdy provozovaná v Martině) ukončena, ale pak nastalo její znovuzrození. Došlo k němu až v roce 2015, po letech příprav modelové řady Maxterra, která měla mít převodové ústrojí z koncernu SDFG a šestiválcový motor Zetor. Místo Maxterry byla nakonec do výroby zavedena modelová řada Crystal, která to má přesně obráceně. Pohonnou jednotkou je motor Deutz a převodové ústrojí je domácí výroby.
Modelová řada Crystal byla před pěti lety představena v podobě modelů 150 a 160, v roce 2018 prošla významným spektrem inovací, doslala přídavek HD a nabídka modelů se zúžila na provedení 170 s výkonem 171 k. A jisté, byť drobnější inovace ji postihly i v letošním roce. Protože těch inovací není až tak moc, zaměříme se při popisu traktorů též na některé zajímavosti, které je charakterizují již od roku 2018.
Pro delší životnost
Před dvěma roky byly v Crystalech použity upravené motory Deutz TCD 6.1 L6, šestiválce se zdvihovým objemem 6,1 l a emisním stupněm Stage IV. V letošním roce přešly na Stage V, ale z pohledu konstrukce se změny nekonaly. A nezměnilo se ani emisní příslušenství zahrnující EGR ventil, filtr částic i systém SCR.
Motorům zůstala provozně důležitá vlastnost, a sice houževnatost, tedy schopnost snášet zatížení. Ta je dána dobrým převýšením točivého momentu, činícím 35 %, jehož maximum (735 Nm) vrcholí v otáčkách 1500 za minutu. Vysoký je i rozjezdový moment (640 Nm) položený do otáček 1000 za minutu. V kombinaci s nejnižší měrnou spotřebou paliva pod 200 g/kWh a plochou křivkou výkonu od 1600 do 2100 otáček, má motor výborné parametry. A protože je naladěný jen na 170 k výkonu, měl by mít i dobré parametry z pohledu životnosti.
Účinný brzdový systém
Na motor navazuje převodové ústrojí vyráběné v Líšni v podobě pětistupňové převodovky se dvěma rychlostními rozsahy, třístupňovým násobičem točivého momentu a reverzací při zatížení. Převodové ústrojí je v základu stejné jako u traktorů Zetor Forterra HD a HSX. Hlavní rozdílem oproti modelové řadě HSX je však ovládání, které je odloučené, pomocí lanovodů a kratší řadicí páky.
Od roku 2018 používá Crystal upravenou převodovku umožňující jízdu rychlostí 40 km/h v otáčkách motoru snížených na 1700 za minutu (jmenovité jsou 2100 ot/min) a také jiný brzdový systém všech kol s pneumatickým ovládáním lamel brzd zadní nápravy a pružinovou negativní parkovací brzdou. To přineslo významné zvýšení účinnosti provozních brzd i brzdy parkovací.
Přední brzdy mají kapalinové ovládání a vyjma jejich lamel je součástí skříně předního diferenciálu též 100% uzávěrka. Tu lze společně s uzávěrkou zadní, pohonem přední nápravy či PTO zapínat v automatickém režimu, nejlépe v závislosti na poloze ramen zadního TBZ, ale možné jsou i jiné závislosti, například úhel natočení předních kol nebo pojezdová rychlost.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 11/2020.