Pásový podvozek přináší nesporné výhody a jsou situace, kdy je jednoduše nenahraditelný. Ať už jsou to stále větší stroje a s tím spojená velká hmotnost, která způsobuje utužení půdy, nebo klimatické změny, kdy období sucha střídá déšť, půdy jsou málo únosné, pásový podvozek oproti kolovému dokáže zachránit mnohé. Je to dáno větší styčnou plochou a možností lépe rozložit hmotnost.
Někteří výrobci strojů nabízí vlastní pásové podvozky nicméně na trhu jsou i specialisté zabývající se pouze vývojem a výrobou pásových systémů. Takovou společností je Soucy Group, kterou v České republice výhradně zastupuje MANATECH CZ.
Utužení půdy je problém
Jedním z nejpalčivějších problému dnešního zemědělství je velká hmotnost tažných prostředků a s tím spojený velký tlak na půdu a její zhutnění. Proč jsou v kurzu velké traktory a proč stále rostou? Je to dáno potřebou velkého výkonu a vysoké produktivity práce. Závěsná technika s velkým pracovním záběrem lze agregovat jen s výkonným traktorem, ale souprava pak dokáže provést pracovní operaci v krátkém čase a pouze s jednou obsluhou stroje, což je výhodné obzvlášť v dnešní době, kdy vhodná okna pro agrotechnické zásahy se vlivem změny klimatu zkracují nebo kdy najít kvalifikované pracovníky je problém.
S růstem velikosti traktorů jde ruku v ruce vývoj technologií, které se snaží negativní dopady na půdu řešit. Mohou to být systémy regulace tlaku v pneumatikách nebo využití dvojmontáží či dokonce trojmontáží. Nicméně jednou z nejúspěšnějších metod je použití pásového podvozku.
Podle společnosti Soucy výsledky z praxe prokázaly, že výkonné traktory se čtyřmi pásy významně dokážou zvýšit výnos.
Systém Soucy stlačuje půdu o 43 % méně, než je tomu u strojů s dvojmontáží. Menší měrný tlak chrání půdu před zhutněním. Půdy s dobrou strukturou lépe hospodaří s vodou a dokážou poskytnout rostlinám lepší podmínky pro růst. Pozitivně se ovlivní tím pádem i výnos.
Pásové jednotky mají i oproti dvojmontáži mnohem větší styčnou plochu a přitom na rozdíl od dvoj a trojmontáží nemůže dojít k poškození porostu v důsledku skřípnutí plodin mezi kola. S velkou styčnou plochou souvisí i lepší rozložené hmotnosti a menší měrný tlak na půdu.
Společnost Soucy nabízí čtyřpásové řešení nebo kombinaci pásů a kol. Výhodou čtyř pásu oproti dvěma je lepší kopírování nerovností terénu a také menší bodové zatížení půdy, které vzniká po přejezdu vodicích kol. Jízda je plynulejší a pro řidiče komfortnější.*