Kategorie speciálních traktorů v soutěži TOTY není tak hojně obsazovaná jako v případě těch ostatních, zřejmě proto, že ač výrobců této techniky je hodně, jen menší část z nich umí nabídnout skutečně zajímavé traktory. A i užší výběr nabízí povětšinou stroje, které vynikají jen v některých vlastnostech. Třeba mají vylepšené manévrovací schopnosti, nebo odpruženu přední nápravu, či sníženou, nebo přetlakovou kabinu, která zajistí, že do ní neproniknou chemické látky aplikované při ochraně rostlin. Ovšem u nové modelové řady Fendt 200 V najdeme skoro vše z toho, co jsem výše vyjmenoval. A tak není ani v tomto případě s podivem, že model 211 V vyhrál v kategorii Best of Specialized.
Stejně jako vítězové ze dvou předchozích kategorií, jsou i traktory Fendt 211 V žhavou novinkou, představenou na podzim loňského roku. Vycházejí z konceptu uvedeného na trh před více než deseti lety, avšak řádně inovovaného. Onen koncept znamenal použití krátkého tříválcového motoru Agco Power ve spojení s plynulou převodovkou. V té době to bylo unikátní řešení, které přinášelo komfort ovládání, jenž u konkurence nebyl k dispozici a dále též přiměřeně prostornou kabinu s rovnou podlahou, což tehdy nebylo rovněž běžné. A proto toto řešení vydrželo dodnes. Vývoj se však nezastavil a vyjma nutných emisních úprav na motorech, přišly změny hlavně v kabině, komfortu ovládání a elektronických systémech, mezi nimiž můžeme najít i novou platformu Fendt ONE.
Z trojky na pětku
Protože traktory z kategorie T2, kam patří i popisovaný speciál Fendt 211 V, měly doposud výjimku v emisních limitech a stačil jim Stage IIIB, výrobci toho využívali. V současné době však již výjimka neplatí, a tak musí nové motory splňovat patný limit Stage V. Využívají k tomu systému SCR+DOC+DPF, což není nic, co by překvapilo. Výrobce přitom v prospektu důrazně upozorňuje, že filtr částic je pasivní, nevyžaduje tedy aktivní regeneraci a je provozně bezúdržbový.
Jinak tříválce se zdvihovým objemem 3,3 l zůstaly stejné, pouze se změnilo chlazení, které má vyšší účinnost a je doplněno elektricky řízeným ventilátorem, na přání s možností reverzace.
Maximální výkon modelu 211 V je 114 k, avšak za určitých podmínek může být navýšen až o 10 k. Oněch podmínek je vícero, může to být například zapnutí PTO (traktor se přitom nemusí pohybovat), aktivace vnějších hydraulických okruhů, nebo i zapnutí kompresoru klimatizace či jiných zařízení, která odebírají výkon motoru. Třeba při zapnutí většího množství přídavného osvětlení, nebo provozu ventilátoru chlazení na plný výkon. Na první pohled se to jeví jako nepodstatné, ale přece jen, zatímco u traktoru s výkonem motoru 300 k se zapnutí klimatizace příliš neprojeví, u stokoňového už může být znát. Přičemž energetické nároky na vychlazení kabiny mohou býti podobné.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 2/2021.