Vstupem GPS navigací do řízení a ovládání samojízdných strojů se v zemědělství otevřel nový rozměr. A to nejenom pohodlí pro obsluhu, která se místo neustálé koncentrace na řízení může věnovat například kontrole nastavení strojů. Přesné navádění do záběrů zvyšuje efektivitu práce a zároveň vytváří platformu pro realizaci dalších systémů. Ty se zaměřují na ovládání přípojných strojů nebo zajišťují komunikaci mezi stroji navzájem.
Řídit traktor umí kdekdo, ale správně jej navádět je již složitější, což platí dvojnásob při dlouhých směnách či práci v noci, za mlhy nebo v oblacích prachu. Moderní GPS navigace řídí traktor či jiný samojízdný stroj v souběžných jízdách samočinně, se shodnou přesností po celý den, po celou sezónu nebo i v meziročním opakování, se stanoveným překrýváním záběrů, které není závislé na pracovním záběru nářadí. Jednotlivé jízdy na poli pak vypadají jedna jako druhá, téměř jako by jel traktor podle natažené šňůry. Také to jsou důvody rychlého rozšiřování GPS navigací v současnosti.
U manuálních navigací se řidič orientuje podle světelné lišty nebo podle údajů na obrazovce a sám ovládá volant. Naproti tomu automatické navigace řídí traktor samočinně bez nutnosti zásahů do řízení. Systémy asistovaného řízení, jak již název sám napovídá, přebírají za řidiče otáčení volantu podle údajů řídící jednotky. Mohou dosahovat různé úrovně přesnosti v závislosti na stavu systému řízení stroje nebo typu přijímaného signálu.