V létě minulého roku prošly traktory Zetor Forterra inovačním procesem. Spolu s upraveným designem přichází nejen technická vylepšení, ale jak tvrdí výrobce i traktory, které by neměly trpět neduhy dřívějšího provedení. Faktem je, že všechny provedené inovace jsou tentokráte vynuceny nikoliv „Mother regulation“ (jako tomu bylo v roce 2018), ale tím, že výrobce chtěl traktory vylepšit a o něco navýšit komfort jejich ovládání.
Ke zmíněnému komfortu přispívá zejména odpružená kabina s novou střechou, výkonnější klimatizací a pracovními LED světlomety, které lze spolu s majáky pohodlně ovládat na kontrolním panelu s fóliovými tlačítky. Maximum, které je možné na kabině použít, je pět párů (tři vředu a dva vzadu), povinné osvětlení se do tohoto počtu samozřejmě nepočítá. S výkonnější klimatizací souvisí upravené vedení chladného či teplého vzduchu a elektrický ventil topení, který nahradil původní mechanický, ovládaný lankem.
Pro náš trh má něco navíc
Forterra je nadále vyráběna ve třech modelových řadách a to CL, HSX a HD. Asi nejzajímavější je aktuální modelové provedení 140 HSX, protože výrobce k němu pro náš a slovenský trh nabízí ve standardu několik prvků výbavy navíc. Je to odpružená přední náprava, přední tříbodový závěs a ovládací panel pro LED osvětlení. Tato výbava je jinak jen na přání.
A pro všechny modely z řady HSX platí, že i u nich je pro československý trh výbava o něco vyšší, než jaká je minimálně možná. Ve standardu tak mají například ECO převodovku 30/30, která umožňuje dosáhnout rychlosti jízdy 40 km/h při otáčkách motoru snížených na 1800 za minutu. A pro všechny výbavy platí, že bržděná kola obou náprav s mokrými lamelovými brzdami mají nově posilovač pro snížení ovládací síly na pedál a zvýšení brzdného účinku. Nová Forterra HSX tak nyní nabízí o něco více než původní provedení.
Ale změn je o něco více. Čtyřrozsahový vývodový hřídel disponuje upravenou spojkou s modulovaným spínáním, které zajišťuje plynulý rozběh nářadí bez ohledu na to, jakou má potřebu točivého momentu. A již dlouhou dobu je spínání možné v závislosti na poloze ramen tříbodového závěsu. Stejnou závislost je možné využít i ke spínání pohonu přední nápravy nebo 100% uzávěrek předního a zadního diferenciálu. V kontextu se sofistikovanými systémy souvraťové automatiky je to jen jednoduché řešení, ale funkční. Ono při otáčení na souvrati je okamžik zvednutí a spuštění nářadí tím hlavním momentem, který rozhoduje o tom, jaké úkony následně vykonat. A jestli to bude ihned, nebo až po ujetí nějaké dráhy, to není až tak podstatné. Za zmínku stojí asi i to, že je stále možná výbava závislými otáčkami PTO, což u konkurence nebývá časté a někdy se hodí.
Ještě se vrátím ke zmíněnému tříbodovému závěsu. Ten zadní je vybaven EHR s funkcí HitchTronic, kterou výrobce rád zmiňuje a která slouží k automatickému nastavení typu regulace. Zdá se to jako detail, ale řada traktoristů v nastavení EHR stále trochu tápe. Zatímco nastavení výšky zdvihu, rychlosti klesání nebo polohy nářadí, to jsou jasné veličiny a jasné jsou tedy i jejich ovládací prvky, tak potenciometr pro volbu typu regulace není významově až tak jednoznačný. Jeho natočením do polohy HitchTronic se traktorista volbou regulace nemusí zabývat.*
Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.