Tahová síla vzniká ve styku podvozku traktoru s podložkou. Její velikost závisí na hmotnosti traktoru, styčné ploše podvozku s podložkou a mechanických vlastnostech styčného materiálu podvozku a podložky. Vlastnosti podložky ovlivnit nedokážeme, takže ovlivnit tahovou sílu můžeme změnou konstrukce podvozku. Jaký má tedy vliv konstrukce kolového a polopásového podvozku na tahové vlastnosti traktoru a které vlastnosti jsou důležité při výběru nového traktoru? Vhodnou příležitost pro porovnání těchto dvou druhů podvozků nabízejí výsledky zkoušek traktorů Case IH řady Magnum a Magnum Rowtrac.
Některé modely traktorů z těchto dvou řad byly zkoušeny v Nebraska Tractor Test Laboratory (NTTL) a zprávy o zkouškách jsou dostupné na webové stránce této zkušebny. Odpovědi na položené otázky tak můžeme hledat ve zkušebních zprávách pro traktory Case IH Magnum 380 (Nebraska OECD Tractor Test 2126–Summary 982, z 22. ledna 2016) a Case IH Magnum 380 Rowtrac (Nebraska OECD Tractor Test 2150–Summary 1013, z 10. června 2016).
Technická charakteristika traktorů
Traktory Case IH Magnum 380 a Case IH Magnum 380 Rowtrac jsou technicky identické, pokud se jedná o motor s převodovkou. Liší se pouze konstrukcí podvozku. Traktor Case IH Magnum 380 je klasický kolový traktor s adaptovaným pohonem přední nápravy – FWA (Front Wheel Assist) a traktor Case IH Magnum 380 Rowtrac je polopásový traktor s koly na přední nápravě a pásovými jednotkami na zadní nápravě – HTD (Half-Track Drive). Výrobce CNH Industrial America LLC s traktory Case IH Magnum Rowtrac a New Holland T8 SmartTrax otevřel novou, moderní éru polopásových traktorů.
Motor v testovaných traktorech je FPT Cursor 8.7L (F4DFE613H), vznětový řadový šestiválec s přeplňováním a chlazením stlačeného vzduchu. Motor je vybaven systémem pro úpravu spalin Hi-eSCR (High-efficiency Selective Catalytic Reduction), který tvoří oxidační katalyzátor – DOC (Diesel Oxidation Catalyst), selektivní katalytická redukce – SCR (Selective Catalytic Reduction) a dočišťovací katalyzátor – AOC/CUC (Ammonia Oxidation Catalyst/Clean up Catalyst).
Motor s tímto systémem úpravy výfukových plynů splňuje požadavky emisní normy EPA (americká vládní Agentura pro ochranu životního prostředí – U.S. Environmental Protection Agency) TIER 4f (final), která odpovídá evropskému stupni IV (Stage IV). V současnosti pro výkonovou kategorii 130–560 kW (NRE-v-6), kam tento motor patří, platí emisní stupeň V (Stage V).
Zdvihový objem motoru je 8709 cm³ (8,7 litru, vrtání 117 mm a zdvih 135 mm), kompresní poměr 15,9. Jmenovitý výkon motoru je 238,78 kW (320,21 k (imperiální) – 324,65 k (metrický)) při otáčkách 2000 ot/min (nastavení vstřikované dávky paliva 53,8–57,1 kg/h). Maximálního výkonu 277,70 kW (372,40 k (imperiální) – 377,57 k (metrický)) motor dosahuje při otáčkách 1800 ot/min a nárůst výkonu je 16,3 %. Maximální točivý moment – 1693 Nm dosahuje motor při otáčkách 1350 za minutu, to odpovídá převýšení točivého momentu 48,5 % a při otáčkách motoru 1800 ot/min (80 % jmenovitých otáček) má motor převýšení točivého momentu 41,9 %. Obě hodnoty, jak nárůst výkonu, tak převýšení točivého momentu dokládají vysokou pružnost motoru. I když hodnota převýšení točivého momentu motoru u traktorů s plynulou (bezstupňovou) převodovkou už nehraje tak významnou roli. Například motor traktoru Fendt 1038 Vario s maximálním výkonem 274,94 kW, tedy obdobným jako má motor traktoru Case IH Magnum 380, má převýšení točivého momentu pouze 18,4 % a tahové vlastnosti traktoru to nijak neomezuje.*
Celý článek Ing. Petera Pernise, obsahující výsledky měření, najdete v Mechanizaci zemědělství 3/2021.