17.03.2021 | 05:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nová modelová řada už je tady

Bezesporu největší loňskou novinkou Valtry bylo uvedení nové modelové řady G. Traktory byly oficiálně předvedeny v září, avšak jen virtuálně, neb pandemická situace klasickou prezentaci nedovolila. Ale nové traktory Valtra G se záhy objevily i v ČR. A aby se s nimi mohli potenciální zájemci blíže seznámit, uspořádala firma Topagri jejich tour po ČR, přesněji po jednotlivých prodejních střediscích. Pro prezentaci byly vybrány dva modely. G115 Active a G 135 Versu. Já jsem se na ně zajel podívat do prodejního střediska firmy AGRICO, s. r. o. v Týništi nad Orlicí.

O modelové řadě G jsme napsali již několik článků, které traktory technicky popisují. Bylo by asi zbytečné již jednou publikované informace znovu opakovat, a tak to zkusím vzít trochu jinak.

Vznik modelové řady G byl motivován tím, že bylo třeba vyplnit mezeru mezi technicky propracovanou řadou N a jednoduchou řadou A, která zastupuje mechanické traktory, které se nevyznačují ničím zvláštním, a to zejména z pohledu převodového ústrojí. Přece jen plně mechanická převodovka bez násobiče točivého momentu už dnes v konkurenci neobstojí, a pokud an,o tak jen u traktoru, u něhož je enormní tlak na nízkou pořizovací cenu. A to není případ Valtry. Výrobce na tento handicap částečně zareagoval a dva modely (A104 a A114) později vybavil koncernovou převodovkou 16/16, která používá čtyři při zatížení řazené převodové stupně.

A následně to ještě vylepšil tím, že uvedl již zmíněnou řadu G. Ta obsahuje modely G105, 115, 125 a 135 a nabízí komfortnější ovládání, než „áčko“. Spolu s jejím uvedením byla v nabídce omezena modelová řada N a zůstaly v ní jen výkonnější modely N134, 154e a 174 (nově N135, 155e a 175). Vypadly tak varianty N104, N114e a N124, které používaly čtyřválce se zdvihovým objemem 4,4 l a byly vázány jen na základní výbavu HiTech.

Návaznost nechybí

Nyní jednotlivé modelové řady na sebe plynule navazují a výkonnostně dobře odpovídají své pohotovostní hmotnosti. Modelová řada A zastupuje traktory s hmotností asi 4 tuny (75 až 135 k), „géčko“ váží zhruba 5 tun (105 až 135 k) a „enko“ 6 až 6,5 tuny (135 až 165 k).

Přesto to má jeden háček. Model N114e s funkcí EcoPower byl s úspěchem využíván v lesnictví a to i z toho důvodu, že jeho kabina dovoluje montáž otočného řízení. Kabina v modelové řadě G je však menší a otočné řízení neumožní. I když sedačku v ní otočit lze a tím se dá dostat k eventuálnímu ovládání třeba nakládacího ramene vyvážečky, což je takový obvyklý případ lesní agregace. Krátké popojíždění, třeba při rozdělování sortimentu přivezeného dřeva, lze realizovat i tak, přece jen na reverzační páku z otočené sedačky dosáhnout jde a má též parkovací polohu, i když to samozřejmě není úplně ono.*

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 5/2021.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down