24.03.2021 | 10:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Americký pásák s evropským srdcem

I nejvýkonnější modelová řada pásových traktorů Fendt je nyní vybavena Vario převodovkou. Stejně jako všechny ostatní pásové traktory Fendt se řada 1100 MT montuje ve výrobním závodě Challengeru a s americkými pásovými traktory má mnoho sourozeneckých genů. Ale díky tomu, že Fendt je hlavně značkou evropskou, šli inženýři v konstrukčních odlišnostech dále než kdy dříve.

Tento test nebyl pro nás zrovna tvrdou prací. Nové traktory Fendt 1100 Vario MT vybavené satelitní navigací a systémem „Fendt TI Headland“ se samy řídí a při dosažení souvrati se automaticky otáčí. Zatímco kalifornské start-upy si stále pohrávají s autonomním zemědělským robotem budoucnosti, samostatně pracující pásový traktor Fendt je již realitou. Přesto jeho řidič nemá důvod opustit pohodlnou kabinu.

Vezměte Challenger a udělejte z něj Fendta. Ale jak na to? Nebylo vždy jasné, jak daleko AGCO v odlišnostech mezi žlutým a zeleným traktorem zajde. V roce 2017 technici poprvé instalovali do modelové řady Fendt 900 Vario MT (380 až 431 k) odpružení SmartRide a hnací ústrojí VarioDrive. Některé komponenty se tak vyrábějí v Evropě a přes velkou louži cestují do závodu Challengeru v Jacksonu ve státě Minnesota.

Dvanáct válců se loučí

Nově se i ty nejsilnější pásové traktory koncernu AGCO dodávají nejen v barvách Challenger, ale i Fendt. Zcela nová řada 1100 Vario MT začíná modelem 1151 s jmenovitým a současně i maximálním výkonem 511 k (376 kW) a končí modelem 1167 Vario MT s výkonem 673 k (495 kW). Ten jako jediný může využívat výkonové navýšení 55 k, pokud je v činnosti třeba PTO nebo vnější hydraulický systém.

U modelové řady 1100 Vario MT šel Fendt ve změnách dále než s řadou 900 Vario MT. Pohonnou jednotkou totiž není výkonný motor Agco Power, jako u řady 900 nebo přímého sourozence řady Fendt 1100, Challengeru MT875E. Challenger do něj montuje 16,8litrový dvanáctiválec o výkonu až 440 kW (598 k). Němci však do řady 1100 Vario MT montují 15,2litrový šestiválec MAN. U špičkového modelu 1167 je to dokonce 16,2litrový MAN.

Nízké otáčky a hodně síly

Stejně jako u kolového modelu 1000 Vario používají inženýři koncept Fendt iD s nízkými otáčkami i u modelové řady 1100 Vario MT. Fendt 1162 Vario MT poskytuje točivý moment 2900 Nm při 1100 až 1450 otáčkách za minutu, což je působivý rozsah. Model 1167 Vario MT nabízí 3100 Nm. To z něj dělá nejsilnější traktor s plynulou převodovkou nabízený na současném trhu.

Nedávno jsme tyto dva modely otestovali. Nejprve jsme si vyzkoušeli Fendt 1167 Vario MT, jen na chvíli během představení pro novináře. Poté jsme model 1162 Vario MT postavili tváří v tvář svému sourozenci, modelu Challenger MT875E, v polním testu. S výkonem 440 kW je žlutý model MT875E nejblíže modelu 1162 Vario MT, který má 455 kW. Tedy skvělé předpoklady pro srovnání. I když Challenger, který se nám dostal do rukou, nebyl zrovna nejnovější generací. 16,8litrový dvanáctiválec Agco Power umístěný pod jeho kapotou poskytuje maximální točivý moment 2 841 Nm při 1500 ot/min, což je o pouhých 59 Nm méně než u Fendtu při  1450 ot/min.

Fendt se u nové modelové řady ubírá novým směrem, pokud jde o chlazení. Systém je dodáván s vlastním hydraulickým okruhem ventilátoru a masivní syntetická deska brání tomu, aby se od chladičů ohřátý vzduch dostal zpět k motoru, místo toho je veden k vývodům v kapotě. Ani 900 Vario MT, ani Challenger MT875E nemají nic podobného.

Celý článek srovnávající traktory Fendt 1162 Vario MT a Challenger MT875E najdete v Mechanizaci zemědělství 4/2021. Jeho autorem je Claus Mayer z časopisu traction.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down