V posledních letech došlo v Japonsku k nárůstu intenzifikace zemědělské výroby, který je způsoben konsolidací menších farem do větších podniků. Stejně jako v jiných státech, i v zemi vycházejícího slunce vede trend klesající a stárnoucí zemědělské populace k nedostatku pracovních sil. Trh s autonomními zemědělskými stroji proto zvolna roste, aby nedostatek zemědělských pracovníků nahradil. A na poli robotů je aktivní i Yanmar Agribusiness Co., Ltd., což je dceřiná firma společnosti Yanmar Holdings. Ta nedávno oznámila upgrade své řady autonomních traktorů, které jsou schopné plně nebo částečně autonomní práce. Nové verze se v Japonsku začaly prodávat od dubna tohoto roku.
Vylepšené robotické nebo autonomní traktory společnosti Yanmar mohou nově využívat vysokofrekvenční anténu pro stabilní připojení k satelitnímu signálu a těžit z výhod vyššího pokrytí korekčního signálu pro přesnou navigaci a bezpečnější provoz.
„Autonomní a robotický traktor Yanmar našly v zemědělské prvovýrobě přízeň pro svou efektivitu, spolehlivost a přesnost,“ řekl Nagamori Masuda, prezident Yanmar Agribusiness. „S těmito novými modely nabízí Yanmar farmářům vyšší hodnotu díky stabilnější technologii určování polohy, která umožňuje větší flexibilitu v terénu.“
Modely Yanmar YT488A, 498A 4104A a 5113A umožňují autonomní provoz ve dvou verzích nazývaných Auto traktor a Robot traktor.
Dva druhy automatizace
V kabině takzvaného Auto traktoru je přítomen řidič, který však nemá nic moc na práci, neb provoz jeho stroje je plně automatický. Je to stejné jako u ostatních moderních navigačních systémů, které se již v zemědělských strojích používají a plně řídí provoz traktoru, pouze neumí reagovat na nenadálé překážky, a proto potřebují řidiče. Auto traktor tedy není nic zvláštního, zajímavé je to, že z jeho kabiny může traktorista na dálku kontrolovat a případně ovládat Robot traktor.
To se děje v případě, kdy jedou dva traktory společně, přičemž ten první je Robot traktor, tedy traktor bez řidiče a za ním jede Auto traktor, v jehož kabině sedí obsluha. Traktory mohou mít stejné, nebo různé nářadí a podle toho ten druhý jede v následující, nebo ve stejné stopě traktoru prvního. Díky použití RTK korekčního signálu je dosahováno vysoké přesnosti v navádění.
Pro bezpečnou jízdu jsou použity systémy snímající překážky ať již stabilní, nebo náhodné. Jde například o laserový a ultrazvukový senzor. Komerčně dostupný laserový senzor je kombinován s algoritmem vyvinutým speciálně pro zemědělské stroje, aby se zajistilo, že traktor bude fungovat bezpečně za podmínek, s nimiž se v praxi setká, aniž by se zbytečně zastavil. Spíše než okamžité zastavení při detekci překážky je používán algoritmus zpomalení (plynulé zpomalení umožňuje CVT převodovka), který snižuje rychlost traktoru na základě vypočteného času zbývajícího do srážky. Je totiž možné, že překážka zmizí (pokud je to třeba zvíře), pokud nezmizí, traktor ji objede, nebo se zastaví.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 5/2021.