30.05.2021 | 10:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pestrá nabídka návěsů z Vysočiny

Firma Zemědělská a dopravní technika (ZDT) působí v Novém Veselí již od roku 1993. Je tedy dobře známá i našim zemědělcům, kteří její výrobky často používají. Typickým a rozšířeným produktem firmy je univerzální traktorový návěs s celkovou hmotností 18 tun na tandemovém podvozku. Takový návěs totiž představuje oblíbené řešení dopravy v zemědělství. Je to tím, že má dobrou přepravní kapacitu, ale zároveň nevyžaduje agregaci s extra výkonným traktorem. Nabídka dopravní techniky z Vysočiny je však mnohem širší.

Vyrobit dobrý návěs vyžaduje splnění několika podmínek. Základem je použití kvalitních komponentů v podobě náprav, kol, hydraulického a brzdového systému. V Novém Veselí spoléhají na nápravy ADR a BPW, které jsou dodávány jako výkyvné (u tandemu), s mechanickým odpružením listovými pružinami (nejčastější řešení), případně odpružením pneumatickým či do terénu nejvhodnějším hydropneumatickým. Brzdový systém dodává firma Knorr-Bremse a hydraulické komponenty jsou nejčastěji od firmy Charvát Group.

Podvozky i nástavby musí splňovat předpoklady a požadavky legislativní i praktické. Je třeba vyrobit vše tak, aby návěs byl za jízdy stabilní, měl příznivou pohotovostní a co největší užitečnou hmotnost, a přitom byla dodržena dostatečná pevnost konstrukce, nepřekročilo se zatížení náprav atd. A samozřejmě, důležitá je i životnost návěsu a kvalita antikorozní ochrany.

Jedno-, dvou- i třístranně sklopné

Ještě, než se pokusím ve stručnosti zmínit o všem, co v ZDT vyrábějí, vrátím se k již zmíněným návěsům modelové řady NS. Kromě třístranně sklápěných návěsů NS4.3, NS7.3 a NS8.3, reprezentuje dva modely s jednou nápravou (NS12.1, 13.1), dva dvounápravové (NS18.1, 23.1/23.2) a jeden třínápravový (NS33.1/33.2). Vyjma malých jednonápravových a třístranně sklápěných jsou ostatní návěsy konstruovány jako sklápěné dozadu anebo dozadu a do jedné strany a již v základu jsou velmi dobře vybaveny.

Návěsy jsou osazeny například hydraulicky odpruženou ojí, automatickým zátěžovým regulátorem brzdného účinku, automatickou parkovací brzdou nebo náběžně řízenou nápravou u tandemového provedení. U tridemu je řízení přední a poslední nápravy nucené pro zvýšení životnosti pneumatik a snížení jejich negativního působení na půdu.

K návěsům v základní výbavě lze doplnit o mnoho příplatkových prvků. Například velkoobjemové nástavky, rolovací plachtu, nucené řízení i u dvounápravového podvozku, LED osvětlení, různé druhy centrálních mazacích systémů, 60 km/h verzi, nebo brzdový systém s ABS.

Vybrané typy návěsů NS je možné vybavit mechanickým, hydropneumatickým anebo pneumatickým odpružením. Hydropneumaticky může být odpružená i tažná oj, která je připojena otočným okem s průměrem 50 mm, nebo oblíbeným kulovým závěsem K80.*

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 6/2021.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down