Doprava patří k činnostem, které jsou v zemědělství stále aktuální. V Německu zaujímá zemědělství druhou příčku v množství přepraveného materiálu, kdy s více než 400 miliony tun přepraveného materiálu za rok převyšuje i železnici a vnitrostátní lodní dopravu. Co se ale týká ujetých kilometrů, je oblast zemědělství na spodních příčkách žebříčku. Rozdíl mezi hmotností přepravovaného materiálu a celkovou přepravní vzdáleností je typickým rysem zemědělské výroby, při níž se většina dopravy uskutečňuje na krátkou vzdálenost – v jednotkách či desítkách kilometrů.
Investicí do nové dopravní techniky lze dosáhnout snížení nákladů na palivo a mzdy. Velký návěs na třínápravovém podvozku může nahradit několik starších přívěsů, stejně tak moderní přívozní cisterna zastoupí práci několika starých automobilových či tažených cisteren.
Jedna třetina z celkového množství přepravovaných materiálů v zemědělství připadá na kapalná a pevná hnojiva. Pokud se ke hnojivům přidají ještě silážní kukuřice a senáže, tak se získá obraz o tom, co se více než padesátiprocentní měrou podílí na nákladech za dopravu. Na dalších příčkách pomyslného žebříčku se pak nachází doprava zrna obilovin včetně zrnové kukuřice a okopanin. Přitom intenzita nasazení dopravních prostředků je v průběhu roku rozložena nerovnoměrně. V závislosti na zaměření zemědělského podniku se doprava materiálů většinou koncentruje do relativně krátkých časových období.
Více informací v Zemědělci č. 29/2021.*