Traktory s plynulou převodovkou jsou vhodné pro využití v dopravě. Pohodlně se ovládají, pohodlné je i plynulé zpomalování a zrychlování a při dílčím zatížení umí společný management řízení motoru a převodovky snižovat výkon motoru, a tím šetřit palivo. Hlavně při zpáteční cestě s prázdným návěsem je to praktická funkce.
Při deceleraci soupravy využívá mnoho řidičů pro brždění plynulou převodovku. Prostě brzdí přitažením pojezdové páky k sobě. Plynulá převodovka – opět ve spolupráci s motorem – začne brzdit všechna kola traktoru, zpomalovat jej, ovšem žádný brzdný účinek současně nepůsobí na kola návěsu. Za mokra či při vyšších rychlostech v prudkém klesání tak může dojít až k „zalomení“ soupravy. Těmto nebezpečným situacím se snaží nyní firma Claas předcházet. Pro své traktory Arion 500/600 s plynulou převodovkou Cmatic a vzduchotlakovými brzdami nabízí novou brzdu návěsů.
Návěsové brzdy již delší dobu využívají kamionové tahače. Brzdy působí pouze na kola návěsu a pomáhají stabilitě soupravy, když jsou kola tahače brzděna motorovou brzdou a případně ještě retardérem. Také u traktorů Claas Arion bude brzda návěsů působit jen na kola návěsu či přívěsu v případě, že obsluha brzdí traktor pomocí plynulé převodovky. Brzda návěsu tak pomáhá stabilizovat celou soupravu v klesání či na površích se špatnou adhezí kol.
Novou brzdu využijí i obsluhy traktorů při práci s lisy na obří hranolové balíky, kombinacemi lisu a ovíječky na jednom podvozku či taženými postřikovači ve velkých kopcích. Jakmile by na traktor zapůsobily nějaké kritické tlačné síly, nová brzda automaticky aktivuje vzduchové brzdy přípojného stroje.
Více informací v Mechanizaci zemědělství č. 8/2021.*